| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Zarządzanie > Wygrany czy przegrany czyli menedżer w sytuacjach konfliktowych w firmie

Wygrany czy przegrany czyli menedżer w sytuacjach konfliktowych w firmie

Konflikt często postrzegany jest negatywnie, jako zagrożenie istniejącego porządku i ładu w przedsiębiorstwie. Większości osób słowo konflikt kojarzy się negatywnie. Zaskoczenie może budzić fakt, iż specjaliści od zarządzania czasem radzą specjalnie wywołać konflikt. Warto zdać sobie sprawę z tego, że niezgodność celów czy poglądów to sytuacja naturalna.

Konflikt w niektórych sytuacjach jest wręcz pożądany. Sytuacja sporna prowokuje do szukania nowych pomysłów, pobudza do kreatywnego myślenia, przełamuje utarte schematy i likwiduje rutynę. Warunkiem pozytywnego rozwiązania sytuacji konfliktowej jest umiejętność konstruktywnego podejścia do konfliktu. Niestety, zauważony w swojej końcowej fazie przynosi najczęściej więcej szkody niż pożytku.

Zarządzanie konfliktem

Dobry lider powinien zadbać o to, by żadna ze stron konfliktu nie czuła się przegrana. Głównym błędem kierowników jest szybkie tłumienie sporu, w ich odczuciu przypominającego niewielki płomyk, który można łatwo zgasić butem. Skoro porównujemy konflikty do żywiołów, warto zdać sobie sprawę, że z małej chmury sporu może spaść naprawdę ulewny deszcz pretensji i nieporozumień, dlatego rolą menedżera nie jest tłumienie konfliktu, lecz danie szansy na jego analizę.

Szef w obliczu konfliktu powinien wyraźnie oznajmić, że dostrzega spór i zamierza się nim zająć, przyjmując tym samym rolę mediatora. Po odseparowaniu stron warto wysłuchać różnych opinii, uważając przy tym, by nie dać którejś ze stron wiążącej informacji zwrotnej. Po wcześniejszym zebraniu i doprecyzowaniu wszystkich istotnych danych oraz po ewentualnych konsultacjach, menedżer wybiera stosowną strategię zażegnania konfliktu. Dopiero po tym etapie można wdrażać ustalone przez strony rozwiązania, monitorując je na bieżąco. Może się zdarzyć, że przyjęte rozwiązania nie sprawdzają się w praktyce. Należy wówczas podejść do problemu elastycznie i szukać innego rozwiązania.

Menedżer coachem

W celu rozwiązania sytuacji konfliktowych w firmie można skorzystać z coachingu. Jest to bowiem dwustronny proces mający pomóc ludziom w osiąganiu lepszych wyników działań. Założeniem coachingu jest więc wydobycie potencjału pracownika, by szybciej osiągnąć postawiony cel. Dzięki coachingowi można przeanalizować stan obecny, postawić konkretne cele i doprowadzić do zmian w nastawieniu, sposobie myślenia i reagowania w konkretnych sytuacjach życiowych. Coaching jest nastawiony na rozwój zarówno jednostki, jak i organizacji.

Coachowie wychodzą z założenia, że człowiek jest z natury kreatywny i pełen pomysłów. Zadanie coacha polega na wydobyciu tych umiejętności, zasobów i kreatywności, które klient już posiada. Rola coacha polega na pokazaniu nowej, często bardziej obiektywnej perspektywy na zagadnienie oraz dzieleniu się informacją zwrotną. Odpowiedzialność za decyzję oraz podjęcie działań pozostaje w rękach klienta.

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Robert Ratajczak

Adwokat

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »