| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Zarządzanie > Wygrany czy przegrany czyli menedżer w sytuacjach konfliktowych w firmie

Wygrany czy przegrany czyli menedżer w sytuacjach konfliktowych w firmie

Konflikt często postrzegany jest negatywnie, jako zagrożenie istniejącego porządku i ładu w przedsiębiorstwie. Większości osób słowo konflikt kojarzy się negatywnie. Zaskoczenie może budzić fakt, iż specjaliści od zarządzania czasem radzą specjalnie wywołać konflikt. Warto zdać sobie sprawę z tego, że niezgodność celów czy poglądów to sytuacja naturalna.

Pięć sposobów rozwiązywania konfliktów

Zaprzeczanie/unikanie

Polega na zaprzeczaniu istnienia konfliktu lub unikaniu zajmowania się nim. Zagrożenie wynikające z takiego działania polega na tym, że konflikt przebiega w sposób ukryty i żadna ze stron nie ma szans na konstruktywne rozwiązanie problemu kryjącego się za konfliktem. Najczęściej tego typu podejście do konfliktu wybierają menedżerowie, którzy preferują autokratyczny styl kierowania lub czują się zagrożeni.

Rywalizacja

Polega na podejściu do konfliktu jak do rozgrywki lub konkurowania o wygraną. Zwycięstwo oznacza sukces i dobre rezultaty, przegrana natomiast porażkę i słabość. Sporo pracowników reaguje na konflikt w powyższy sposób, ponieważ jest to również środek obrony samooceny. Takie podejście miewa swoje zalety, gdy wymagane jest szybkie podjęcie decyzji lub trzeba bronić się przed współpracownikami niekompetentnymi w danej dziedzinie.

Łagodzenie

Takim podejściem charakteryzują się przede wszystkim osoby, które nastawione są na utrzymywanie dobrych relacji z innymi współpracownikami. Skłonne są zrezygnować z własnych celów z obawy przed utratą dobrych stosunków z innymi. Postępowanie takie może być uzasadnione, kiedy mamy do czynienia z partnerem mającym nad nami zdecydowaną przewagę.

Kompromis

Nastawienie na kompromis umożliwia częściowe zaspokojenie interesów każdej ze stron. Wiąże się to jednak z tym, że każda ze stron jednak coś traci, ale też coś zyskuje.

Współpraca

U podstaw tego podejścia leży przekonanie, że zawsze można znaleźć rozwiązanie, które usatysfakcjonuje obie strony konfliktu. Jest to jeden z najbardziej efektywnych stylów reagowania na konflikt. Szczególnie użyteczny w sytuacjach, kiedy obie strony mają odmienne cele, powoduje, że łatwo odkryć rzeczywistą przyczynę sporu.

Etapy negocjacji

1. Ustalaj reguły postępowania

2. Nazywaj interesy

3. Formułuj problemy negocjacyjne

4. Poszukuj rozwiązań wspólnie z partnerem

5. Doceniaj pozytywy

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Duże Odszkodowania

Kancelaria odszkodowawcza

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »