| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Zarządzanie > Wygrany czy przegrany czyli menedżer w sytuacjach konfliktowych w firmie

Wygrany czy przegrany czyli menedżer w sytuacjach konfliktowych w firmie

Konflikt często postrzegany jest negatywnie, jako zagrożenie istniejącego porządku i ładu w przedsiębiorstwie. Większości osób słowo konflikt kojarzy się negatywnie. Zaskoczenie może budzić fakt, iż specjaliści od zarządzania czasem radzą specjalnie wywołać konflikt. Warto zdać sobie sprawę z tego, że niezgodność celów czy poglądów to sytuacja naturalna.

Poszukiwanie kompromisu

W każdej firmie konflikty są nieuniknione. Wynikają ze sprzeczności interesów pomiędzy różnymi działami i szczeblami firmy oraz między pracownikami jednego zespołu. Dlatego należy znaleźć odpowiedź na pytanie: Dlaczego ci na tym zależy?

Określając interesy stron konfliktu, możemy odejść od walki na stanowiska i zwiększyć szansę znalezienia optymalnego kompromisu. W tych sytuacjach stosuje się model negocjacji (wygrany – wygrany). Celem tego typu negocjacji jest poszukiwanie rozwiązań, które obu stronom gwarantują satysfakcję i zaspokojenie ważnych interesów.

Przestrzeganie kolejności kroków negocjacyjnych jest najważniejszym elementem modelu negocjacji nastawionych na współpracę. Zabezpiecza bowiem strony konfliktu przed typowymi pułapkami, takimi jak: walka na stanowiska, wymyślanie rozwiązań przed nazwaniem problemu.

Logika negocjacji powinna być następująca:

  • Reguły
  • Interesy
  • Problemy
  • Rozwiązania
  • Pozytywy

Szef mediator

Często zdarza się, że pracownicy, nie mogąc się porozumieć, przychodzą do szefa i oczekują, że rozstrzygnie ich spór. Mówią: „Kierowniku pomóż, bo nie możemy się dogadać”.

Menedżer może w imię własnych ważnych interesów podjąć decyzję, zwłaszcza gdy odwołuje się do wcześniej ustalonych zasad. Zdarza się, że menedżer chce wykorzystać konflikt, ponieważ zamierza nauczyć podwładnych odpowiedzialności. Może wówczas przyjąć postawę mediatora. Najważniejszą zasadą mediacji jest to, że trzeba być bezstronnym. Rozwiązanie muszą wypracować sami pracownicy. W takiej sytuacji warto przejść przez następujące kroki:

1. Określenie stanowisk obu stron.

Jakie są wasze wzajemne oczekiwania, czego oczekujecie ode mnie?

2. Określenie interesów osób uczestniczących w konflikcie i nauczenie parafrazowania interesów drugiej strony.

Dlaczego panu na tym zależy?, Jakie są pana najważniejsze interesy?, Proszę powtórzyć, jak zrozumiał pan najważniejsze interesy kolegi?


3. Określenie i doprecyzowanie problemu, korzystając z przedstawionych interesów.

Rozumiem, że stoicie przed problemem: „Co zrobić, żeby pogodzić następujące interesy...?”

4. Przypomnienie wspólnych interesów.

Czy zależy Wam na dobrej atmosferze w zespole?, Czy zależy Wam na poczuciu sprawiedliwości i docenieniu Waszych wysiłków?

5. Wyznaczenie terminu i trybu rozwiązania problemu.

Macie tydzień na znalezienie wspólnego rozwiązania, które będzie satysfakcjonować obie strony. Jeśli ktoś z was będzie kwestionował pomysł rozwiązania, uznam, że się nie dogadaliście.

6. Zapowiedź sankcji.

Jeżeli nie przedstawicie mi wspólnego rozwiązania w wyznaczonym terminie, podejmę decyzję, która będzie najwygodniejsza dla mnie, a jednocześnie bardzo dolegliwa dla każdego z was. Będzie to bowiem kara za niechęć do współpracy i brania odpowiedzialności.

Zapowiadam też, że w przyszłości nie będę tolerował braku gotowości do współpracy i poszukiwania rozwiązań, które będą uwzględniały interesy obu stron.

Stymulujący konflikt

Wiele konfliktów powstaje na skutek bagatelizowania czynników ryzyka. Lider (menedżer) świadomy ich istnienia, potrafi zapobiec ewentualnym kryzysom, ograniczając liczbę potencjalnych punktów zapalnych. Konflikt może stać się bardzo ciekawym i konstruktywnym doświadczeniem. Dzięki właściwemu wykorzystaniu trudnej sytuacji może ona stać się bardzo cennym i w rezultacie pozytywnym doświadczeniem, podczas którego obie strony sporu uczą się wzajemnego szacunku, rozumienia wzajemnych interesów i budowania dobrej współpracy. Dzięki skutecznemu zarządzaniu konfliktem przez kierownika, wszelkie spory i konfrontacje będą jedynie stymulującymi rozwój przystankami firmy na drodze do sukcesu organizacji.

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

noRisk

noRisk to firma, która świadczy usługi prawne w zakresie wsparcia przy uzyskiwaniu odszkodowania.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »