| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Zarządzanie > Czy konsekwencja zawsze jest pozytywna?

Czy konsekwencja zawsze jest pozytywna?

Ostatnio przyłapałem się, że pozwalam swoim podwładnym na zbyt dużo. Odwlekam decyzje, za późno wprowadzam zmiany, choć czuję, że już dawno powinienem je wprowadzić. Czy to tylko moja nieumiejętność, czy też inni szefowie miewają podobne problemy?

Być może opisaną sytuację można wytłumaczyć mechanizmem „zamrożonej konsekwencji”. Nie mam takiej pewności, ponieważ nie znam dokładnie Twoich reakcji. Jednak Twój opis wskazuje na prawdopodobieństwo wystąpienia tego zjawiska.

Zamrożona konsekwencja prowadzi do niepotrzebnego odwlekania decyzji. To pułapka, którą zastawiamy sami na siebie. Tkwimy w tej pułapce z własnej woli, nie zważając na to, że nie podoba nam się tutaj. To właśnie przez nią do końca oglądamy nudny mecz lub film, zbieramy do końca serię książek dołączoną do gazety, kończymy studia, choć dawno już wiemy, że nie chcemy pracować w zawodzie, do którego przygotowują.

Menedżerowie z powodu zamrożonej konsekwencji odwlekają decyzję, nie wprowadzają zmian, zbyt późno zwalniają złych pracowników lub sami tkwią w firmie, w której im się nie podoba i której nie są w stanie zreformować.

Sidła konsekwencji

Do zamrożonej konsekwencji może dojść, jeśli spełnimy trzy warunki:

  • coś zainwestowaliśmy w daną sytuację,
  • choć jest źle, to pojawia się nadzieja na poprawę,
  • nie ustaliliśmy od początku, kiedy przerywamy niekorzystną sytuację.

Inwestycją może być poświęcony przez menedżera czas, jego wysiłek w opracowywanie przedsięwzięcia czy uczenie pracownika. Mogą to też być pieniądze wydane na to konkretne przedsięwzięcie. Choć sytuacja jest zła, okresowo poprawia się lub jest nadzieja, że będzie lepiej. Zły pracownik po reprymendzie przez krótki czas poprawia się (lecz wkrótce znów obniży loty), korek na drodze nagle rusza (i zatrzyma się po kilkudziesięciu metrach), a nudny mecz na pewno się rozkręci (bo przecież grają klasowe drużyny). I tak, dzięki tym krótkotrwałym symptomom poprawy lub dzięki nadziei na zmianę czekamy, aż sytuacja sama się polepszy. Czekamy bez powodzenia zamiast ją zmienić lub z niej uciec. Każdy z nas zapewne obejrzał kilka kiepskich filmów tylko dlatego, że przed ich emisją zobaczył jego zwiastun z niezwykle ciekawym fragmentem. I choć okazało, że cały film był kiepski, a prezentowany w zapowiedziach fragment był jedyny atrakcyjnym momentem filmu, obejrzeliśmy go do końca.

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia kadrowego

POLECANE

REWOLUCJA W EMERYTURACH

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Paweł Kopijer

Absolwent studiów MBA (Thames Valley University, London). Posiada amerykańskie certyfikaty Modelu ROI™, J.J.Phillips, ROI Institute oraz metodologii Human Performance Improvement, ASTD. Certyfikowany Coach LMI™. Ponad 20-letnie doświadczenia menedżerskie i biznesowe zdobywał, jako Prezes 2C Dom Brokerski Rynku Szkoleń, Prezes American Society for Training and Development na Polskę, Wiceprezes polskiego oddziału International Institute of Coaching, Dyrektor Zarządzający Polskiego Stowarzyszenia Zarządzania Kadrami, Project Manager Misji Studyjnych w renomowanych przedsiębiorstwach w Anglii, Francji Niemczech, Holandii i Belgii, organizowanych przez Ministerstwo Przemysłu, Handlu i Finansów oraz udziałowiec i menedżer różnych firm szkoleniowych i doradczych. Doświadczenie w HR zdobywał, jako specjalista ds. szkoleń w centralnym zarządzie Poczty Polskiej oraz HR Manager w KOMA S.A.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od kadry.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK