| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Zarządzanie > Praktyczne różnice między zmianą a innowacją

Praktyczne różnice między zmianą a innowacją

Inicjatywy innowacyjne, prawidłowo przeprowadzone, wymagają zmiany. Inicjatywy zmian, aby zakończyły się sukcesem, wymagają innowacji. Dlatego też, aby być innowatorem, menedżer musi być agentem zmiany.

Nowe metody zarządzania wiedzą

● Szkolenia kaskadowe – termin znany od dawna, jednakże niezbyt często wykorzystywany w organizacjach. Wymaga oczywiście zaangażowania i przygotowania się, aby przekazać dalej wiedzę i umiejętności pozyskane na szkoleniu, jednakże daje to dużą korzyść uczestnikowi formalnego szkolenia, ponieważ utrwala w ten sposób to, czego się nauczył, jak również zespołowi, który tę wiedzę otrzymuje, oraz organizacji z ekonomicznego punktu widzenia.

● Uniwersytety korporacyjne – coraz częściej powstają w dużych organizacjach czy to finansowych, czy doradczych. Często są to akademie menedżera, w programie których oprócz szkoleń i warsztatów z zarządzania i umiejętności miękkich uczestnicy mają specjalne zajęcia tematyczne z menedżerami ze swoich organizacji. I to właśnie te specjalne zajęcia uważają za niezwykle przydatne w ich codziennej pracy zawodowej. Dodatkową korzyścią jest także zaangażowanie wykładowców wewnątrz organizacji.

● Stanowiska doradców, specjalistów knowledge management – specjalistyczne stanowisko odpowiedzialne za rozwój i zarządzanie wiedzą z danego zakresu, np. wiedzą na temat podatków w firmie doradczej. Bardzo cenione przez pracowników z racji rzetelności i aktualności wiedzy oraz łatwego i szybkiego dostępu.

● Bazy wiedzy (w tzw. intranecie) – zawierające nie tylko procedury, szablony dokumentów, lecz także dostęp do raportów, opracowań itd. W firmach szkoleniowych są tam m.in. programy szkoleniowe, scenariusze dodawane przez trenerów, badania i raporty zagraniczne tematycznie skatalogowane.

● Rotacja stanowiskowa – wciąż mało popularna jeszcze u nas, jednakże cenna z punktu widzenia wymiany wiedzy, jak też motywowania pracowników lubiących zmianę i różnorodność, a także przygotowująca w praktyczny sposób ew. przyszłych menedżerów.

Nowa organizacja relacji zewnętrznych

● Outsourcing, czyli wydzielenie części procesów biznesowych poza firmę – coraz częściej spotykana forma działania na naszym rynku. Najczęściej takim działaniom podlegają kadry i płace, usługi księgowe, rekrutacje, szkolenia, obsługa IT, zarządzanie parkiem samochodowym, leasing, telemarketing, reklama, obsługa pocztowa, ochrona i wiele innych.

Najważniejszymi powodami stosowania outsourcingu przez przedsiębiorstwa jest możliwość redukcji i kontroli kosztów operacyjnych, zwolnienia własnych zasobów do innych celów, uzyskania zasobów, którymi przedsiębiorstwo nie dysponuje, uporania się z funkcją trudną do wykonania lub niemożliwą do kontrolowania itp.

● Tworzenie holdingów oraz specjalizacja spółek w danych obszarach i świadczenie usług wzajemnych na rzecz spółek holdingowych. Coraz częściej spotykane rozwiązanie związane także z centralizacją procesów i usług w danych obszarach.

● Franczyza, czyli system sprzedaży towarów, usług lub technologii, który jest oparty na ścisłej i ciągłej współpracy pomiędzy prawnie i finansowo odrębnymi i niezależnymi przedsiębiorstwami – franczyzodawcą i jego indywidualnymi franczyzobiorcami – często spotykana w usługach handlowych, gastronomicznych czy finansowych, na rynku nieruchomości, a nawet usługach szkoleniowych.

Innowacje na rynku szkoleniowym

● Szkolenia z zarządzania wiekiem – nowy rodzaj szkoleń skierowanych do osób zarządzających pracownikami z przedziału 45 plus, związany jest ze zjawiskiem starzenia się społeczeństwa – spadek bezwzględnych rozmiarów populacji w wieku zdolności do pracy i zmiany jej struktury według wieku w konfrontacji z zapotrzebowaniem na pracę powodują konieczność aktywizacji zawodowej osób biernych zawodowo w starszym wieku, jak i zaoferowanie kontynuacji pracy osobom osiągającym wiek emerytalny.

 

PRZYPISY

1 Carving Yin from Yang: Curious Split Between Change and Innovation by Craig Perrin.

2 Kamerton Innowacyjności – www.innowacyjnefirmy.pl.

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

ChinskiRaport.pl

Serwis umożliwiający weryfikację chińskich firm

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »