| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Zarządzanie > W jaki sposób rozmawiać z odchodzącym pracownikiem?

W jaki sposób rozmawiać z odchodzącym pracownikiem?

Jestem menedżerem ds. personalnych w firmie produkcyjnej. Od lat funkcjonujemy z powodzeniem na rynku, ale ostatnie półtora roku nie należało do najlepszych. Mamy do czynienia z wieloma odejściami, a przecież polityka firmy sprzyja stabilizacji i rozwojowi. Nasze działania zawsze zdawały egzamin i mogliśmy szczycić się niewielką fluktuacją kadr, a teraz wszystko wymyka się spod kontroli. Jestem pewna, że nie chodzi o zarobki, ponieważ pracownicy podejmują zatrudnienie u konkurencji na podobnych warunkach. Przyznam, że decyzje o zwolnieniach nie są dla mnie całkiem zrozumiałe.

Sytuacja rzeczywiście wygląda dość nieciekawie, jednak na wstępie nasuwa się kilka pytań:

  • Czy polityka personalna była modyfikowana na przestrzeni lat w związku ze zmianami rynkowymi?
  • Na ile firma wychodzi naprzeciw ewoluującym oczekiwaniom pracowników?
  • Jeżeli decyzje o odejściu nie są jasne, to czy wysiłek włożony w zdobycie informacji, które pozwolą to zrozumieć, jest wystarczający?
  • Czy firma ma świadomość ogólnie istniejących wewnątrz problemów oraz ich specyfiki?

Nagminne odejścia pracowników są zazwyczaj przejrzystym komunikatem, że w firmie dzieje się coś niedobrego. Uzyskanie odpowiedzi dotyczących przyczyn, dogłębna analiza sytuacji i przyznanie się do pewnych niedociągnięć w funkcjonowaniu, umożliwi zaplanowanie i wdrożenie potrzebnych zmian. Przemyślane i dobrze wprowadzone działania będą sprzyjały poprawie wizerunku firmy w oczach pracowników (obecnych i tych potencjalnych), klientów czy dostawców.

Powody rozstania

Ustanie stosunku pracy jest naturalnym elementem w życiu organizacji. Nastąpić może z różnych przyczyn, np. chęci rozwoju, nowych planów w życiu prywatnym, możliwości zwiększenia zarobków. Czasem jednak powody odejść, takie jak konflikt z szefem, niedocenianie pracowników, odbieranie dotychczasowych benefitów i premii, brak perspektyw i poczucie destabilizacji, istotnie mogą wpłynąć na morale pozostającego zespołu i stosunek odchodzącego pracownika wobec pracodawcy. Zrozumienie powodów rozstania jest pomocne w budowaniu polityki firmy, a także pozwala obu stronom mniej boleśnie odczuć niekiedy nieuniknione pożegnanie.

Zawinił pracownik

Wspomnieć należy o przyczynach leżących po stronie pracownika, a więc świadomych lub rzadziej nieświadomych działaniach, dyskredytujących go w oczach pracodawcy. Pierwsza grupa to łamanie przepisów zawartych w umowach oraz podejmowanie działań konkurencyjnych, takich jak równoległe prowadzenie podobnego biznesu na własną rzecz lub na rzecz innego pracodawcy. Pożegnanie z takim pracownikiem z pewnością nie będzie należeć do przyjemnych, jednak dla dobra organizacji czasem warto załagodzić powstałe okoliczności (exit interview może okazać się bardzo pomocne).

Autor:

specjalista ds. rekrutacji i rozwoju pracowników w firmie S&T Software Development Sp. z o.o.

Źródło:

INFOR
Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń648.00 zł

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Joanna Hetman

Adwokat i radca prawny, ekspert w dziedzinie prawa autorskiego, pracy, handlowego i europejskiego.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »