| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Zarządzanie > W jaki sposób rozmawiać z odchodzącym pracownikiem?

W jaki sposób rozmawiać z odchodzącym pracownikiem?

Jestem menedżerem ds. personalnych w firmie produkcyjnej. Od lat funkcjonujemy z powodzeniem na rynku, ale ostatnie półtora roku nie należało do najlepszych. Mamy do czynienia z wieloma odejściami, a przecież polityka firmy sprzyja stabilizacji i rozwojowi. Nasze działania zawsze zdawały egzamin i mogliśmy szczycić się niewielką fluktuacją kadr, a teraz wszystko wymyka się spod kontroli. Jestem pewna, że nie chodzi o zarobki, ponieważ pracownicy podejmują zatrudnienie u konkurencji na podobnych warunkach. Przyznam, że decyzje o zwolnieniach nie są dla mnie całkiem zrozumiałe.

Forma i treść

Spotkanie powinno odbyć się w spokojnym i wygodnym miejscu, które będzie sprzyjało dobrej atmosferze. Przeprowadzone może zostać przez przedstawiciela działu HR. Bezpośredni przełożony lub kolega na równoległym stanowisku również mogą porozmawiać z odchodzącą osobą, jednak jej wypowiedzi mogą być wówczas nieszczere ze względu na brak zaufania, obawę czy możliwość zranienia uczuć współpracowników (oczywiście, duży wpływ ma tu też powód zwolnienia).

Wcześniej warto zapytać pracownika o chęć takiej rozmowy i przedstawić mu plan, a więc czas trwania, miejsce i cel (sytuacje, w których złapiemy pracownika na korytarzu, informując, że za 5 minut chcemy z nim pilnie porozmawiać, nie powinny mieć miejsca). W trakcie trwania exit interview należy zwracać uwagę na swoje reakcje: brak zrozumienia, oskarżanie pracownika, wzbudzanie poczucia winy czy przesadne roztkliwianie się obniżą jakość wywiadu, a prowadzącego i firmę postawią w niekorzystnym świetle. Ważny dla prowadzącego będzie schemat, według którego spotkanie zostanie przeprowadzone – warto mieć przygotowany szablon rzeczowych pytań, co umożliwi efektywniejszą analizę wszystkich przeprowadzonych w ten sposób wywiadów, a przede wszystkim zmniejszy ryzyko pomyłek i skupiania się wyłącznie na emocjach. Przykładowe pytania to:

  • Dlaczego kiedyś zdecydowałeś się na współpracę z nami?
  • Jakie aspekty pracy uważałeś za najbardziej satysfakcjonujące, a jakie za mniej ciekawe?
  • Dlaczego postanowiłeś się rozstać z firmą?
  • Jak duży wpływ na Twoją decyzję miało wynagrodzenie i zakres obowiązków?
  • Co mogłoby zmienić Twoją decyzję?
  • Jaki wpływ na decyzję miała współpraca w zespole, współpraca z szefem?
  • Jak oceniasz możliwości rozwoju, które oferowała ci firma?
  • Jak oceniasz komunikację w firmie (przepływ informacji)?
  • Co myślisz o strategii firmy?

W rozmowie końcowej można również zadać pytania dotyczące praktycznego aspektu pozostawionego stanowiska, a więc możliwości wdrażania następcy i kluczowych dla ciągłości pracy informacji. Wywiad na zakończenie współpracy to także możliwość dokonania określonych działań, np. rozstanie za porozumieniem stron, wydłużenie okresu spłaty pożyczki lub uświadomienie kosztów, jakie pracownik powinien firmie zwrócić (wyłącznie na podstawie wcześniej podpisanych umów i regulaminów). Można również pamiętać o małym podarunku na koniec pracy, w podzięce za przyjemną współpracę.

Exit interview stanowi ciekawą możliwość w rozwoju polityki firmy, sprzyja zwiększeniu jakości podejmowanych działań, polepszeniu wydajności pracowników i poprawieniu wizerunku. Jest to możliwość, którą warto wykorzystać – nic nie kosztuje, a może dawać zaskakujące efekty.


reklama

Autor:

specjalista ds. rekrutacji i rozwoju pracowników w firmie S&T Software Development Sp. z o.o.

Źródło:

INFOR
Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń648.00 zł

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Podkarpackie Biuro Analiz Podatkowych

K. Pysz Kancelaria Doradcy Podatkowego

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »