| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Zarządzanie > W jaki sposób rozmawiać z odchodzącym pracownikiem?

W jaki sposób rozmawiać z odchodzącym pracownikiem?

Jestem menedżerem ds. personalnych w firmie produkcyjnej. Od lat funkcjonujemy z powodzeniem na rynku, ale ostatnie półtora roku nie należało do najlepszych. Mamy do czynienia z wieloma odejściami, a przecież polityka firmy sprzyja stabilizacji i rozwojowi. Nasze działania zawsze zdawały egzamin i mogliśmy szczycić się niewielką fluktuacją kadr, a teraz wszystko wymyka się spod kontroli. Jestem pewna, że nie chodzi o zarobki, ponieważ pracownicy podejmują zatrudnienie u konkurencji na podobnych warunkach. Przyznam, że decyzje o zwolnieniach nie są dla mnie całkiem zrozumiałe.

Drugą grupą są przyczyny wynikające z predyspozycji lub podejścia pracownika, a należą do nich: brak wyników, częste błędy, nieprzykładanie się do swoich obowiązków, nieinformowanie pracodawcy o ważnych zdarzeniach oraz brak umiejętności współpracy, szerzenie plotek. Pożegnanie pracownika z wyżej wymienionych powodów wymaga rozwiniętych umiejętności dyplomatycznych i możliwie prawdziwych argumentów, które pozwolą polubownie zakończyć współpracę, nie wpływając negatywnie na pracownika i firmę.

Wina pracodawcy

Jeśli przyczyny zwolnień leżą po stronie pracodawcy, to wymagają znacznie silniejszych umiejętności przyznania się do problemu i stosownego jego rozwiązania. Przyczyny takie stanowią również większe zagrożenie dla firmy, bowiem informacje o winach pracodawcy lub funkcjonujących w organizacji problemach rozniosą się szybko, stanowiąc doskonałą pożywkę dla konkurencji. Przyczyn zwolnień można szukać w codziennych działaniach, np. drobnych kłamstewkach o stanowisku w procesie rekrutacji (zbyt duże rozbieżności sprawiają, że sfrustrowany pracownik odchodzi), nieumiejętne wdrożenie do pracy, słaby przepływ komunikatów, brak jasnych reguł w wykonywaniu określonych zadań lub w procesach decyzyjnych, niejasna struktura organizacji oraz jej bieżące strategie i plany na przyszłość. Rozmowy kończące współpracę mogą zatem odegrać istotną rolę w zachowaniu dobrego wizerunku firmy.

Efektywna rozmowa z odchodzącym pracownikiem

Rozmowy z odchodzącymi pracownikami nie są wymogiem formalnym, jednak warto wprowadzić je w organizacji jako standard ZZL. Są one źródłem informacji pomocnych w ocenie sytuacji firmy i modyfikacji strategii zarządzania zespołem. Rozmowy takie bywają trudne, ale można się do nich sumiennie przygotować i zminimalizować stres. Należy zrozumieć cel wywiadu oraz przygotować formę spotkania i treść pytań, które sprawią, że dialog będzie efektywny.

W jakim celu?

Wywiad umożliwia poznanie opinii danego pracownika w zakresie współpracy oraz procesów zachodzących w organizacji, ponieważ pracownik wskazać może problemy, na które firma dotychczas nie zwracała uwagi. Dzięki rozmowie pracodawca może zdobyć więcej wiadomości o klientach, stosowanych działaniach w kontaktach z firmami współpracującymi czy nawet poczynaniach konkurencji (niekiedy pracownicy dokonują porównań, opierając się na konkretnych przykładach). Kolejną zaletą jest łagodzenie powstałego lub potencjalnego konfliktu. Pracownik czuje bowiem zaangażowanie i dobre chęci ze strony pracodawcy, a tym samym odczuwanie negatywnych emocji może ulec zmniejszeniu. Minimalizuje to również ryzyko ewentualnych kosztów związanych z rozprawami czy protestami.

Warto wspomnieć o możliwościach, jakie daje utrzymywanie dobrych relacji z byłym pracownikiem, a są to między innymi: polecanie ciekawych osób w procesach rekrutacyjnych, wspomaganie firmy w palących problemach, np. na zasadzie freelancingu, rekomendacja firmy w wybranych obszarach u nowych klientów pracownika, współpraca z nową firmą pracownika.

Obok kreowania obrazu organizacji na rynku, profesjonalne kończenie współpracy wpływa pozytywnie na osoby pozostające w firmie i ich postrzeganie pracodawcy. Należy również pamiętać, że rozmowa może przyczynić się do zmiany decyzji pracownika, jeśli pracodawca odpowiednio zareaguje.

reklama

Autor:

specjalista ds. rekrutacji i rozwoju pracowników w firmie S&T Software Development Sp. z o.o.

Źródło:

INFOR
Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń648.00 zł

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Adrian Goska

Radca prawny, prawnik zarządzający Kancelarii Radców Prawnych Goska&Gortat.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »