| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Zarządzanie > W jaki sposób rozmawiać z odchodzącym pracownikiem?

W jaki sposób rozmawiać z odchodzącym pracownikiem?

Jestem menedżerem ds. personalnych w firmie produkcyjnej. Od lat funkcjonujemy z powodzeniem na rynku, ale ostatnie półtora roku nie należało do najlepszych. Mamy do czynienia z wieloma odejściami, a przecież polityka firmy sprzyja stabilizacji i rozwojowi. Nasze działania zawsze zdawały egzamin i mogliśmy szczycić się niewielką fluktuacją kadr, a teraz wszystko wymyka się spod kontroli. Jestem pewna, że nie chodzi o zarobki, ponieważ pracownicy podejmują zatrudnienie u konkurencji na podobnych warunkach. Przyznam, że decyzje o zwolnieniach nie są dla mnie całkiem zrozumiałe.

Drugą grupą są przyczyny wynikające z predyspozycji lub podejścia pracownika, a należą do nich: brak wyników, częste błędy, nieprzykładanie się do swoich obowiązków, nieinformowanie pracodawcy o ważnych zdarzeniach oraz brak umiejętności współpracy, szerzenie plotek. Pożegnanie pracownika z wyżej wymienionych powodów wymaga rozwiniętych umiejętności dyplomatycznych i możliwie prawdziwych argumentów, które pozwolą polubownie zakończyć współpracę, nie wpływając negatywnie na pracownika i firmę.

Wina pracodawcy

Jeśli przyczyny zwolnień leżą po stronie pracodawcy, to wymagają znacznie silniejszych umiejętności przyznania się do problemu i stosownego jego rozwiązania. Przyczyny takie stanowią również większe zagrożenie dla firmy, bowiem informacje o winach pracodawcy lub funkcjonujących w organizacji problemach rozniosą się szybko, stanowiąc doskonałą pożywkę dla konkurencji. Przyczyn zwolnień można szukać w codziennych działaniach, np. drobnych kłamstewkach o stanowisku w procesie rekrutacji (zbyt duże rozbieżności sprawiają, że sfrustrowany pracownik odchodzi), nieumiejętne wdrożenie do pracy, słaby przepływ komunikatów, brak jasnych reguł w wykonywaniu określonych zadań lub w procesach decyzyjnych, niejasna struktura organizacji oraz jej bieżące strategie i plany na przyszłość. Rozmowy kończące współpracę mogą zatem odegrać istotną rolę w zachowaniu dobrego wizerunku firmy.

Efektywna rozmowa z odchodzącym pracownikiem

Rozmowy z odchodzącymi pracownikami nie są wymogiem formalnym, jednak warto wprowadzić je w organizacji jako standard ZZL. Są one źródłem informacji pomocnych w ocenie sytuacji firmy i modyfikacji strategii zarządzania zespołem. Rozmowy takie bywają trudne, ale można się do nich sumiennie przygotować i zminimalizować stres. Należy zrozumieć cel wywiadu oraz przygotować formę spotkania i treść pytań, które sprawią, że dialog będzie efektywny.

W jakim celu?

Wywiad umożliwia poznanie opinii danego pracownika w zakresie współpracy oraz procesów zachodzących w organizacji, ponieważ pracownik wskazać może problemy, na które firma dotychczas nie zwracała uwagi. Dzięki rozmowie pracodawca może zdobyć więcej wiadomości o klientach, stosowanych działaniach w kontaktach z firmami współpracującymi czy nawet poczynaniach konkurencji (niekiedy pracownicy dokonują porównań, opierając się na konkretnych przykładach). Kolejną zaletą jest łagodzenie powstałego lub potencjalnego konfliktu. Pracownik czuje bowiem zaangażowanie i dobre chęci ze strony pracodawcy, a tym samym odczuwanie negatywnych emocji może ulec zmniejszeniu. Minimalizuje to również ryzyko ewentualnych kosztów związanych z rozprawami czy protestami.

Warto wspomnieć o możliwościach, jakie daje utrzymywanie dobrych relacji z byłym pracownikiem, a są to między innymi: polecanie ciekawych osób w procesach rekrutacyjnych, wspomaganie firmy w palących problemach, np. na zasadzie freelancingu, rekomendacja firmy w wybranych obszarach u nowych klientów pracownika, współpraca z nową firmą pracownika.

Obok kreowania obrazu organizacji na rynku, profesjonalne kończenie współpracy wpływa pozytywnie na osoby pozostające w firmie i ich postrzeganie pracodawcy. Należy również pamiętać, że rozmowa może przyczynić się do zmiany decyzji pracownika, jeśli pracodawca odpowiednio zareaguje.

reklama

Autor:

specjalista ds. rekrutacji i rozwoju pracowników w firmie S&T Software Development Sp. z o.o.

Źródło:

INFOR

Narzędzia kadrowego

POLECANE

UMOWY ZLECENIA 2017

reklama

Ostatnio na forum

Eksperci portalu infor.pl

Motiveo

Motiveo.pl to nowy sposób na tworzenie współczesnych systemów motywacyjnych dla handlowców. Platforma ta przeznaczona jest dla całego sektora MŚP.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »