| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Zarządzanie > Gotowość do zmian

Gotowość do zmian

Jakie wartości niesie kultura organizacyjna i jakie są jej aspekty – jawne i ukryte – wiemy. Nad zagadnieniem kształtowania i definiowania kultury organizacyjnej pochyla się wielu naukowców, natomiast praktycy biznesu często nie doceniają jej wartości.

Budowanie wizerunku

Projektowanie przestrzeni organizacji ma kluczowe znaczenie dla realizacji wszystkich ważnych funkcji personalnych. Organizacja ma być dostępna dla wszystkich – stąd główna zasada to przestrzeń. Jasne duże pomieszczenia, przeszklone ściany sprzyjają głośnej komunikacji werbalnej i niewerbalnej na poziomie całego zespołu, a także pomagają w powielaniu wzorców zachowań akceptowalnych przez społeczność – takich jak dynamika, elementy wywierania wpływu, praca w pozycjach innych niż przyjęte powszechnie w biurach (na leżąco, stojąco), śmiech. W aranżacji wnętrz zastosowano żywą kolorystykę dynamizującą i pobudzającą kreatywność; oraz minimalizm wyposażenia – bez przeładowania wnętrza zbędnymi meblami. Obiekty socjalne stają się zaś centrum realizacji funkcji fatycznej – pracownicy wspólnie posilają się, relaksują w grupie, a także omawiają wydarzenia dnia.

Cała strategia employer brandingu nastawiona jest na kształtowanie obrazu organizacji jako wielkiej rodziny młodych. Starsi pracownicy często znajdują w niej swoje miejsce, jednak nieco na peryferiach głównego nurtu życia organizacji.

Członkowie wspólnoty zaspokajają tutaj wszystkie potrzeby społeczne związane z kontaktem z innymi – w ramach struktur organizacji. Praca staje się zabawą – pracownicy bawią się w sprzedawanie, rozmowa handlowa to wspólna przygoda, klienci to przyjaciele i część społeczności – ale też substytutem rodziny (dla większości młodych ludzi jest to pierwsza praca poza rodzinną miejscowością, stąd duże poczucie zagubienia w wielkim mieście). Praca zespołowa jest doktryną organizacji – wszyscy pomagają sobie nawzajem i pracują na swój rozwój i rozwój organizacji. Zachęcanie pracowników do zaangażowania i lojalności przybrało formy zinstytucjonalizowane – powstała struktura liderów zespołów handlowych, którym nieformalnie i bez jasno komunikowanego awansu delegowano część uprawnień decyzyjnych. Lider – adept zarządzania na progu kariery – wspiera i zachęca do lojalności, oddania, powielania wymienionych wzorców zachowań. Jednym z kluczowym elementów jest stosunek pracowników do klientów – postrzegani jako partnerzy, włączani są w życie organizacji i stają się ważną częścią jej obrazu.

Wszystkie wymienione składowe kultury organizacyjnej mają podnosić motywację pracowników i efektywność wykonywanej przez nich pracy – sama idea kultury klanu i jej założenia stały się źródłem uzyskiwania przewagi konkurencyjnej i dają ciekawe efekty w zakresie efektywności organizacji. Firma naszego klienta funkcjonująca w tej kulturze w ciągu roku zanotowała znaczny wzrost liczby obsługiwanych klientów – ale co ważniejsze – stała się jedną z najbardziej efektywnych od strony uzyskiwanych wyników (rentowność projektów) firm w branży. Świadczą o tym rankingi branżowe, zestawienia wyników prowadzone przez klientów. Nie jest to oczywiście przepis na sukces dla każdego typu biznesu – raczej przypadek firmy, która z pracy zespołowej i lojalności uczyniła kluczowy czynnik sukcesu.

 

PRZYPISY

1 S.K. Cameron, R.E. Quinn, „Kultura Organizacyjna – diagnoza i zmiana”, AE, Kraków 2006, s. 28–52.

2 A. Lipka, „Kultura adhokracji a instrumentarium zarządzania zasobami ludzkimi”, w: M. Juchnowicz (red.), „Kulturowe uwarunkowania zarządzania kapitałem ludzkim”, Oficyna Wolter Kluwers, Warszawa 2009, s. 30–41.

3 W. Kochanek, „Zmiana kultury organizacyjnej – studium metodyczne”, SKN Inwestycji Kapitałowych „Profit”, Akademia Ekonomiczna w Poznaniu 2007.

4 Typy przywództwa na podstawie artykułu dr Joanny Heidtman „Co daje klientowi prawdziwe przywództwo w organizacji?”, www.businessdoctors.pl

5 A. Lipka, op. cit. s. 30–41.

Autor:

partner w firmie szkoleniowo-doradczej Call Center Training

Źródło:

INFOR
Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń648.00 zł

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

opti.pl

Księgowość online

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »