| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Zarządzanie > Gotowość do zmian

Gotowość do zmian

Jakie wartości niesie kultura organizacyjna i jakie są jej aspekty – jawne i ukryte – wiemy. Nad zagadnieniem kształtowania i definiowania kultury organizacyjnej pochyla się wielu naukowców, natomiast praktycy biznesu często nie doceniają jej wartości.

Wspólne wartości

W model organizacji elastycznej wpisuje się doskonale kultura klanu – jej kształtowanie zostało zaplanowane na różnych poziomach i przy użyciu kilku narzędzi. Działania były zorientowane jednocześnie na zbudowanie zaangażowania pracowników i przejście do modelu częściowej partycypacji w decyzjach zarządczych. Pracownicy będą zatem współdecydować o promocji kadr, uczestniczyć w procedurach assessmentowych jako sędziowie kompetentni, będą brali udział w ocenie pracowniczej (np. w formule 360 stopni) i pozostałych podsystemach zarządzania kadrami. Pytani o kierunki rozwoju organizacji – będą wyrażali swoje opinie o strategii i otoczeniu konkurencyjnym organizacji.

Najważniejszym elementem było ustalenie składowych kultury organizacyjnej – wartości, norm, artefaktów, ale co najbardziej istotne – ich komunikowanie w taki sposób, aby pracownicy uznali je za swoje i adaptowali nie tylko w procesach pracy. Wspólne wartości korporacyjne i wartości osobiste – jak nastawienie na klienta, poszukiwanie rozwiązań oraz innowacyjność, budowanie wspólnoty pracy i pracowników dbających i szanujących wspólne dostępne zasoby, szacunek dla innych i współodpowiedzialność za wynik firmy – zostały zapisane oraz wdrażane przez czołowych menedżerów liniowych.

Dynamika zespołów

Normy, jakie przyjęto w organizacji – reguły wewnętrznej gry – to umiarkowany indywidualizm skoncentrowany na dążeniu do realizacji celów z wykorzystaniem własnego potencjału rozwojowego, jednak nadal w obrębie tych samych procesów i procedur. Zunifikowano także zachowania pracowników wobec klientów – łącznie z gotowymi skryptami rozmów handlowych.

W organizacji akceptowany i potrzebny jest także wysoki poziom dynamiki. Ujawniane akceptowane emocje to: entuzjazm i radość. Poza tym oficjalnie wszyscy są na „ty”, do każdego pracownika można zwrócić się o pomoc, firmowe imprezy są dla każdego i wszyscy omawiają wizję firmy i dzielą się swoimi emocjami. W firmie obowiązuje nieformalny ubiór, co powoduje, że etykieta i konwenanse nie są zbyt istotne. Wyróżniającą cechą takich organizacji jest tendencja do budowania autorytetu nieformalnego, bez jasnego i oczywistego zdefiniowania statusu pracownika. Lider wtapia się w tłum, jednak wyróżnia go dynamika i nieformalny autorytet.

reklama

Autor:

partner w firmie szkoleniowo-doradczej Call Center Training

Źródło:

INFOR
Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń648.00 zł

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Nationale-Nederlanden

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »