| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Zarządzanie > Czy istnienie grup pracowników wspomaga funkcjonowanie w organizacji?

Czy istnienie grup pracowników wspomaga funkcjonowanie w organizacji?

Jestem liderem jednej z grup sprzedażowych w firmie z branży kosmetycznej. Mam siedmiu kolegów na analogicznych do mojego stanowiskach. Mamy niepisaną zasadę, że spotykamy się raz w tygodniu, by ustalić strategię i wymienić dotychczasowe doświadczenia, które zwiększą naszą efektywność sprzedażową i tę związaną z zarządzaniem ludźmi. Początkowo spotkania wnosiły wiele do mojej pracy i nie ukrywam, że zżyłem się z kolegami. Jednak od dłuższego czasu zauważam frustrację, drobne kłamstewka (w końcu każdy z nas ma być najlepszy), godzinne debaty o niczym, brak otwartości na nowe pomysły, a przede wszystkim ich deficyt. Mówi się, jak ważne są działania grupowe, jednak mam coraz więcej wątpliwości.

Wpływ na współpracowników

Funkcjonowanie mocnej grupy w organizacji powoduje, że reszta personelu nie ma siły przebicia i zatraca chęć do współdziałania oraz do wykonywania nawet codziennych obowiązków. I odwrotnie, „grupa trzymająca władzę” motywuje swoim istnieniem do powstawania kolejnych grup, podejmujących niekiedy nieuzasadnione działania, a wręcz walkę o pozycję w organizacji. Potyczki oparte na emocjach absolutnie nie służą rozwojowi jednostki i całej firmy.

Warto również wspomnieć o problemach wynikających z zacierania granic między prywatnością a pracą – koledzy dogłębniej poznają nasze zachowania, sytuację rodzinną, zdrowotną czy finansową, i niestety mogą to niegrzecznie wykorzystać w dyskusji.

Wpływ na kierownictwo

Zbyt silne więzi między pracownikami, brak obiektywizmu i uleganie presji grupy mogą również zaburzyć możliwości decyzyjne kierownictwa i utrudniać zarządzanie personelem. Istotnym elementem jest poczucie utraty kontroli nad grupą pracowniczą, której cele przestają być tożsame z celami firmy, a sposób postrzegania organizacji może różnić się od pożądanego i źle wpływać na morale reszty kolegów. Ponadto komunikaty przekazywane grupie, które mimo zapewnień o dyskrecji, zaczynają krążyć po firmie, oraz obserwacja specyficznych jej zachowań, obniża znacząco stopień zaufania szefa wobec podwładnych. Powoduje to z kolei blokowanie komunikatów ze strony kierownictwa wobec całego personelu, a tym samym wywołuje niepokój.

Należy również zaznaczyć, że w bezpiecznym i znanym środowisku danej grupy pojawia się opór na zmiany i idącą za nimi niepewność. Grupa przestaje dostrzegać zalety, jakie niosą ze sobą zmiany, skutecznie je blokując, a tym samym redukując możliwości rozwoju firmy.

Istnienie znaczących rozłamów w organizacji oraz napiętrzające się problemy związane z brakiem przepływu informacji, słabą wydajnością i obniżoną motywacją, skutkują zaburzeniami w obrębie firmy i fluktuacją kadr.

Jak zachowywać się w grupie:

  • Bądź uczciwy wobec siebie.
  • Szanuj opinie swoich rozmówców.
  • Nie obawiaj się wyrażać własnych sądów (może dodasz komuś odwagi?).
  • Wypowiadaj się łagodnie, lecz rzeczowo.
  • Nie doprowadzaj do bezsensownych dyskusji, które mają na celu tylko ukazać słuszność Twojego zdania (zostaniesz uznany za konfliktowego i nieumiejącego przyznać się do błędu).
  • Zachowaj swoją tożsamość i wartości, ale otwórz się na innych oraz ich poglądy, które mogą okazać się słuszne.

Autor:

specjalista ds. rekrutacji i rozwoju pracowników w firmie S&T Software Development Sp. z o.o.

Źródło:

INFOR
Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń648.00 zł

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Comarch

Producent i dostawca nowoczesnych systemów informatycznych

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »