| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Zarządzanie > W jaki sposób reagować na zmiany w firmie

W jaki sposób reagować na zmiany w firmie

Pracuję w dziale kadr w jednym ze znanych polskich banków. Nasza branża przeszła wiele w ostatnim czasie, a teraz jeszcze czeka nas przejęcie przez większego i silniejszego konkurenta. Zdaję sobie sprawę, że dzięki temu bank przetrwa na rynku, ale czy wraz z nim przetrwamy i my – pracownicy? Wraz z kolegami obawiamy się redukcji personelu, a przede wszystkim zmian, które utrudnią nam życie i zniszczą to, co do tej pory wypracowaliśmy. Wiem, że kilka osób, w obawie przed brakiem stabilizacji, zdecydowało się już odejść. Może i ja powinnam to przemyśleć?

Zmiany w firmie są nieodzownym elementem jej funkcjonowania. Ich rodzaj oraz siła zależą od wielu czynników i celu, jaki ma zostać osiągnięty. Niekiedy zmianą będzie przeniesienie siedziby firmy, innym razem zatrudnienie nowego prezesa, a czasem fuzja z organizacją konkurencyjną. Omawiany przypadek jest zmianą dość trudną dla zarządu i pracowników, bowiem dotyczy przejęcia przez większe przedsiębiorstwo, a więc istnieje zagrożenie zatracenia tożsamości firmy i jej kultury oraz modyfikacji w dotychczasowym profilu działania. Zdarza się jednak, że obawy przerastają realne problemy, z jakimi trzeba będzie się zmierzyć. Wyobraźnia ludzka potrafi tworzyć wybujałe czarne scenariusze, opierając się jedynie na pogłoskach, niedopowiedzeniach i niewielkich transformacjach w organizacji. Warto się zatrzymać i zrozumieć zachodzące w firmie zmiany oraz ich celowość. Trzeba dać sobie i firmie czas, gdyż każda zmiana wymaga pewnych poświęceń i cierpliwości, jednak efekt może być zaskakująco pozytywny. Otwartość umysłu i wiedza to elementy nieodzowne w procesie wdrażania zmian.

Zmiana i sens jej wprowadzenia

Zmiany towarzyszą człowiekowi przez całe życie i zazwyczaj wiążą się z mniejszym lub większym stresem. Zanim pracownik sobie ze zmianami poradzi, musi być świadomy kierunku, w jakim podąża firma, oraz powodów, dla których zmiana zostaje dokonywana. Istnieje kilka podstawowych czynników, na podstawie których decyzja o zmianie jest podejmowana:

  • ogólna sytuacja rynkowa – siły wpływające na organizację, a więc wszelkie czynniki sprzyjające i utrudniające funkcjonowanie na rynku (np. ceny, trendy, popyt, podaż, ogólne warunki i aspekty prawne),
  • klient – odbiorca dóbr, którego nieustannie zmieniające się potrzeby dotyczące jakości, innowacji czy szybkości dostawy, znacząco wpływają na funkcjonowanie,
  • firmy współpracujące – np. dostawcy, producenci podzespołów, magazyny, firmy rekrutacyjne, szkoleniowe, księgowe i płacowe to ważne ogniwa pozwalające na płynność w produkcji lub w dostawie usług. Zachwiania w tych obszarach mogą generować zmiany,
  • konkurencja – współzawodnictwo, które ma na celu zwiększanie zysków, poprzez korzystniejsze dla odbiorców oferty. Liczba firm oraz jakość, jaką proponują, jest duża, a więc niezwracanie uwagi na konkurentów i niepodejmowanie działań zmieniających może skończyć się dla przedsiębiorstwa porażką,
  • wizja i strategia firmy – stworzone na podstawie powyższych czynników, pozwolą odnieść sukces na istniejącym rynku.

Przekonanie do słuszności zmiany

Zrozumienie wartości zmiany nie jest łatwe, ponieważ człowiek z reguły preferuje stabilne i bezpieczne środowisko, w którym nierzadko króluje rutyna, chociażby w niektórych schematach postępowania. Zrozumienie powodów zmian, a przede wszystkim nienaganny przepływ informacji w firmie, pozwoli na złagodzenie ewentualnych skutków związanych z prowadzonymi procesami.

Pracownik, który został jedynie poinformowany, że w najbliższym czasie nastąpi zmiana w zarządzaniu firmą, nie będzie potrafił dostrzec jej sensu, a co więcej, na podstawie szczątkowych wiadomości oraz niezrozumiałej wizji przyszłości, przestanie utożsamiać się z firmą, a po pewnym czasie wybierze inny, bardziej stabilny grunt – konkurencja chętnie przyjmie dobrego i sprawdzonego specjalistę. Przekonanie do słuszności zmiany musi więc odbyć się wielopoziomowo: firma, menedżer, pracownik.

reklama

Autor:

specjalista ds. rekrutacji i rozwoju pracowników w firmie S&T Software Development Sp. z o.o. (dawne IMG Polska)

Źródło:

INFOR
Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń648.00 zł

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Przemysław Dybała

Doradca podatkowy nr 11590

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »