| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Zarządzanie > W jaki sposób reagować na zmiany w firmie

W jaki sposób reagować na zmiany w firmie

Pracuję w dziale kadr w jednym ze znanych polskich banków. Nasza branża przeszła wiele w ostatnim czasie, a teraz jeszcze czeka nas przejęcie przez większego i silniejszego konkurenta. Zdaję sobie sprawę, że dzięki temu bank przetrwa na rynku, ale czy wraz z nim przetrwamy i my – pracownicy? Wraz z kolegami obawiamy się redukcji personelu, a przede wszystkim zmian, które utrudnią nam życie i zniszczą to, co do tej pory wypracowaliśmy. Wiem, że kilka osób, w obawie przed brakiem stabilizacji, zdecydowało się już odejść. Może i ja powinnam to przemyśleć?

Zadaniem firmy będzie odpowiednie przygotowanie pracowników do nadchodzących zmian, a więc przekazanie pełnej informacji dotyczącej powodów celów, jakie mają zostać osiągane, podstawowych planów, jakie zostały stworzone, oraz końcowej wizji. Kluczem będzie uczciwe podejście do pracowników, faktyczna wiara we własne słowa i eliminacja bajek o raju, ponieważ odniesie to odwrotny skutek do planowanego. Zadaniem firmy będzie monitorowanie wprowadzanych modyfikacji oraz bieżące współuczestniczenie w życiu współpracowników poprzez systematyczne podsumowania, celebrowanie sukcesów oraz umiejętne reagowanie w przypadku problemów.

Rola szefa

Ogromną rolę w procesach transformacji odgrywa przełożony, który w miarę bezboleśnie przeprowadzi pracownika przez okres zmian. Jest to osoba najbliższa pracownikowi, która z reguły powinna go wspierać, szanować, darzyć zaufaniem, informować i słuchać. Menedżer musi więc być doinformowany, wierzyć w powodzenie zmiany oraz cel, jaki zostanie przez nią osiągnięty. Zwątpienie menedżera i jego odejście z firmy może mieć ogromne znaczenie dla nastrojów w zespole i powodzenia całego procesu zmian: „On z pewnością wie coś, czego nie wiemy my. Skoro on odchodzi, to my również powinniśmy. Firma widocznie nie ma przyszłości”. Pytania nasuwają się jednak same: skąd przeświadczenie menedżera i pracowników, że w nowej firmie będzie lepiej i stabilniej? Może człowiek widzi tylko to, co chce widzieć? Zadanie menedżera jest więc trudne i sam pracownik powinien okazać mu wyrozumiałość.

Jeżeli dla pracownika widoczna jest sensowność zmiany na dwóch wyżej omówionych poziomach, to dość otwarte podejście do transformacji nie powinno stanowić problemu. Pracownik będzie świadom, że zmiana nie będzie tragedią, która rozbije zgrany zespół, zdegraduje jego pozycję w firmie, zburzy dotychczasowe sposoby działania, nadając przyszłości ciemne barwy. Dobre podejście przełożonych i pracownika pozwoli także na eliminację bierności czy negowania podejmowanych działań, na rzecz odnalezienia siebie w nowej rzeczywistości oraz zaangażowania w proces. Jeżeli mimo wszystko człowiek natknie się na problemy, to warto wcielić w życie myślenie: jedno się kończy, a drugie zaczyna. Czasem warto budować od nowa, na świeżym i bardziej przyjaznym gruncie. Otwartość, kreatywność, chęci, wyrozumiałość i pozytywne nastawienie to droga do sukcesu. Może warto spróbować?

Błędy w procesie wprowadzania zmian

● Postrzeganie zmiany jako pojedyncze zdarzenie, a nie proces, który będzie trwał i wpływał na wiele czynników.

● Brak zrozumienia celowości zmian u osób kluczowych i wprowadzających zmiany.

● Uboga komunikacja z personelem.

● Brak kwalifikacji u osób odpowiedzialnych za wprowadzanie zmian.

● Oszczędność kosztów i czasu w momentach ważnych dla powodzenia całości.

● Rozbieżności między wysiłkiem a efektem, jaki firma chce osiągnąć.

● Brak nawet drobnych sukcesów, które pozwoliłyby na umocnienie wiary w powodzenie całego procesu.

KONTAKT:

sylwia.szykula@snt.pl

reklama

Autor:

specjalista ds. rekrutacji i rozwoju pracowników w firmie S&T Software Development Sp. z o.o. (dawne IMG Polska)

Źródło:

INFOR
Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń648.00 zł

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Piotr Ignaczak

Psycholog i mediator

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »