| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Zarządzanie > Doskonalenie przywództwa w Toyota Motor Manufacturing UK – studium przypadku

Doskonalenie przywództwa w Toyota Motor Manufacturing UK – studium przypadku

Zasady, na których opiera się model przywództwa stosowany w Toyocie są bardzo dobrze przemyślane. Na przykład każdy epizod w działaniu i każdy problem jest dobrą okazją do dzielenia się przez menedżera wiedzą i doświadczeniem z pracownikami. Aby w pełni wykorzystać ten model, należało nauczyć menedżerów konkretnych technik kierowania ludźmi i motywowania ich.

W 2001 roku Toyota wydała książkę pt. „Toyota Way” („Droga Toyoty”), która uporządkowała i skodyfikowała wszystkie dotychczas stosowane w koncernie zasady zarządzania i praktyczne doświadczenia z tego zakresu. Stała się ona swoistą konstytucją organizacji.

Fundamenty drogi

U podstaw Toyota Way znajdują się dwie niezmienne, fundamentalne dla tej firmy zasady: konieczność ciągłego doskonalenia i szacunek dla ludzi funkcjonujących w organizacji i w jej otoczeniu. Zasada doskonalenia – czyli słynne dziś na całym świecie Kaizen – była dewizą życiową japońskiego wynalazcy i przemysłowca Sakichi Toyody (nazwa firmy jest uproszczoną fonetycznie formą jego nazwiska). Zwykł on mawiać: Kiedy widzisz problem i chcesz go rozwiązać tak, aby się więcej nie powtórzył, najpierw pięć razy zapytaj, dlaczego, aby znaleźć przyczynę. Koncepcja Five Whys (Pięć razy dlaczego) jest do dziś w Toyocie podstawą procesów zarządzania, służącą permanentnemu doskonaleniu jakości pracy i redukcji kosztów.

Drugą fundamentalną zasadę Toyoty – zasadę szacunku dla człowieka – konsekwentnie stosował inny z rodziny Toyodów – Eiji. Dla tego długoletniego szefa Toyota Motor Corporation ludzie byli największą wartością organizacji jako ci, którzy każdego dnia tworzą produkt i determinują sukces albo niepowodzenia firmy.

Oba elementy Toyota Way – ciągłe doskonalenie oraz szacunek dla współpracowników – stawiają bardzo wysokie wymagania menedżerom. W tym systemie końcowa jakość produktu w wielkiej mierze zależy od jakości sprawowanego przez menedżerów przywództwa.

Dwie zasady, pięć drogowskazów

Zasada Kaizen została w planie Toyota Way rozpisana na trzy praktyczne aspekty – drogowskazy na drodze do doskonałości. Pierwszy nazwano Wyzwanie. Pod tym hasłem kryje się formułowanie długoterminowych wizji, zakładających odważne i kreatywne osiąganie postawionych celów oraz urzeczywistnianie firmowych marzeń. Drugi drogowskaz został określony znanym już terminem Kaizen. Oznacza on sprzyjanie wszelkim innowacjom, które mogą udoskonalić pracę i jej efekt, czyli produkty pod marką Toyoty. Trzeci drogowskaz o nazwie Genchi Genbutsu wskazuje metody docierania do źródeł ewentualnych problemów. Tutaj pełne zastosowanie w praktyce znalazła zasada Sakichi Toyody Pięć razy dlaczego – dopiero po dogłębnej analizie przyczyn problemu można podejmować odpowiednie decyzje zmierzające do jego rozwiązania.

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Magda Judejko

Specjalista stosowania prawa w internecie i PM Project Manager

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »