| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Zarządzanie > Presenteeism, czyli nieefektywna obecność w pracy

Presenteeism, czyli nieefektywna obecność w pracy

Obserwuję w biurze niepokojące zjawisko. Wielu pracowników mimo przeziębienia czy przewlekłych dolegliwości zdrowotnych przychodzi do pracy. Niestety, popełniają oni wiele błędów, łatwiej się denerwują, mają problemy z koncentracją i komunikacją. Co zrobić? Czy odesłać chorych pracowników do domu, czy lepiej aby mimo choroby przychodzili do pracy? Czy to zjawisko posiada nazwę i czy można mu przeciwdziałać?

Wniosek jest prosty. Osoba, która zostaje w domu z powody choroby, jest mniejszym obciążeniem finansowym dla pracodawcy, niż pracownik, który przychodzi do pracy, jednak nie pracuje na pełnych obrotach. Powodem może być zarówno dłuższy czas powrotu do zdrowia, czyli również utrzymywania się dłuższego stanu niższej dyspozycji, jak i w przypadku chorób zakaźnych możliwość zarażenia innych pracowników.

Brak reakcji na problem nieefektywnej obecności w pracy prowadzi do średniego ubytku produktywności o 4,4 proc. To tak jakby każdego dnia na 100 zatrudnionych i obecnych pracowników aż czterech nie pracowało. Każdy zatrudniony „opuszcza” w ten sposób aż dziewięć dni roboczych w roku.

Ergonomiczne stanowisko pracy

Jak więc zminimalizować skutki presenteeismu? Najczęściej firmy koncentrują się na obniżeniu absencji chorobowych poprzez zapewnienie opieki medycznej. Jest to jednak działanie niewystarczające, ponieważ efektywność w pracy w dużej mierze zależy również od stylu życia i ogólnego stanu zdrowia. Im lepszy jest stan zdrowia i zdrowszy tryb życia, tym mniej dolegliwości natury psychofizycznej i większe zaangażowanie w pracę. Poza opieką medyczną należy podjąć wiele działań profilaktycznych. Najlepszym sposobem na zmniejszenie dolegliwości układu mięśniowo-szkieletowego, takich jak bóle kręgosłupa, karku, głowy, nadgarstków, jest zapewnienie ergonomicznego stanowiska pracy. Wyposażenie biura w biurko z regulacją wysokości i fotel z Synchro mechanizmem do dynamicznego siedzenia, w którym oparcie stale podąża i wspiera plecy, pomogą w utrzymaniu właściwej sylwetki podczas pracy siedzącej.

Corporate Wellness

Oczywiście również bardzo ważny jest zdrowy, aktywny styl życia po pracy oraz wdrożenie programów Corporate Wellness. Do działań z zakresu Corporate Wellness, zwiększających świadomość prozdrowotną i pozytywnie wpływających na stan zdrowia pracownika, możemy zaliczyć m.in. zapewnienie miejsca do ćwiczeń i relaksu, masaże w biurze, joga w biurze, wyjazdy antystresowe, edukacja prozdrowotna, czy zapewnienie zdrowej żywności. Badania prowadzone przez American Journal of Preventive Medicine dowodzą, że firmy wdrażające programy Wellness otrzymują zwrot 3–6 dol. z każdego zainwestowanego dolara w ciągu dwóch, pięciu lat. Udokumentowane oszczędności obejmują zarówno koszty opieki zdrowotnej, absencji, odszkodowań dla pracowników, krótkoterminowej niezdolności do pracy oraz koszty presenteeismu.

Chory do domu

Należy również pamiętać, żeby chorego pracownika odesłać do domu, aby nie obniżał morale i nie zarażał innych. Będzie to z korzyścią zarówno dla chorych, dla jeszcze zdrowych współpracowników, jak i dla efektywności całej organizacji. Odpowiednia troska o zdrowie i samopoczucie pracownika redukuje absencję, gwarantuje większe zaangażowanie, wyższą efektywność, co przekłada się na poprawę wyników finansowych całej firmy.


reklama

Autor:

Autorka jest menedżerem PR i marketingu w firmie MARTELA. Koordynuje również działania w ramach Programu Edukacyjnego ZDROWE BIURO promującego prozdrowotne, ergonomiczne rozwiązania w środowisku pracy biurowej.

Źródło:

INFOR
Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń648.00 zł

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Robert Ratajczak

Adwokat

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »