| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Zarządzanie > Lustro lidera

Lustro lidera

Rozmowa z Pinem Audią, dyrektorem i wykładowcą Center for Leadership przy Tuck School of Business w Dartmouth (USA)

● Co zainspirowało Państwa do utworzenia Centrum rozwoju przywództwa?

Liderzy spędzają tak dużo czasu na studiowaniu dynamiki rozwoju swoich firm i biznesu, że często zapominają o rozwoju swoich kompetencji i własnej osobowości. A jeżeli nie zna się wystarczająco dobrze samego siebie, to nie można w pełni wykorzystywać swoich mocnych stron, a jednocześnie minimalizować własnych słabości. Stwierdziliśmy, że jest to poważny problem i postanowiliśmy utworzyć Center for Leadership. Wyszliśmy z założenia, że efektywne przywództwo rodzi się wtedy, kiedy mamy doskonałą wiedzę o samym sobie. Centrum stanowi więc dopełnienie programu studiów MBA, prowadzi badania naukowe oraz jest platformą wymiany doświadczeń z praktyki biznesowej, wspierającą studentów w rozwoju zdolności przywódczych. Jest to szczególnie istotne teraz, kiedy wielu Amerykanów zaczęło zadawać sobie pytanie, czy kadra zarządzająca w korporacjach ma do tego odpowiednie kwalifikacje. Utworzenie Centrum to dowód na to, że Tuck School of Business nadal spełnia swoją rolę – stara się zapewnić najlepszą na świecie edukację w dziedzinie przywództwa.

● Czy to oznacza, że stosowane dotąd metody rozwoju przywództwa nie sprawdziły się? Co proponuje w takim razie Centrum?

Efektywne przywództwo zaczyna się od znajomości samego siebie. W naszej uczelni jesteśmy przekonani, że różne style i metody przywództwa mogą być bardziej wydajne, pod warunkiem że liderzy większą wagę będą przywiązywać do samoświadomości (self-awareness) i świadomości sytuacyjnej (situational awareness). W Centrum mamy specjalny program do nauki, jak to robić.

Wychodzimy poza tradycyjne metody edukacji polegające na analizowaniu case studies i przyglądaniu się, jak w konkretnym przypadku radzą sobie inni. W zamian za to nasi studenci skupiają się na samoocenie.

● Na czym polega ta metoda rozwoju?

Zakładamy, że efektywne przywództwo nie jest tylko zbiorem idealnych cech, ale raczej rozpoznaniem, w jaki sposób mocne strony osobowości i charakteru mogą być odpowiednio wykorzystane w różnych sytuacjach. W ramach tej teorii dobry lider będzie budował strategię na swoich atutach, starając się jednocześnie redukować potencjalne niedostatki wynikające z jego słabości. I to jest to, co nazywamy samoświadomością. Liderzy muszą umieć korzystać z wiedzy o samym sobie w taki sposób, aby znajdować rozwiązania pozwalające im odnieść sukces. Powinni także być w stanie zidentyfikować wyzwania w sytuacjach, które wystawiają na próbę ich wady. I to właśnie nazywamy świadomością sytuacyjną. Dzięki temu z łatwością można rozpoznać, jakich zachowań wymagają konkretne okoliczności i tym samym dostosować swoje umiejętności i styl przywództwa do danej sytuacji.

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Krzysztof Kłosowski

Prawnik, doradca podatkowy w Instytucie Studiów Podatkowych Modzelewski i Wspólnicy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »