| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Zarządzanie > Lustro lidera

Lustro lidera

Rozmowa z Pinem Audią, dyrektorem i wykładowcą Center for Leadership przy Tuck School of Business w Dartmouth (USA)

● Co zainspirowało Państwa do utworzenia Centrum rozwoju przywództwa?

Liderzy spędzają tak dużo czasu na studiowaniu dynamiki rozwoju swoich firm i biznesu, że często zapominają o rozwoju swoich kompetencji i własnej osobowości. A jeżeli nie zna się wystarczająco dobrze samego siebie, to nie można w pełni wykorzystywać swoich mocnych stron, a jednocześnie minimalizować własnych słabości. Stwierdziliśmy, że jest to poważny problem i postanowiliśmy utworzyć Center for Leadership. Wyszliśmy z założenia, że efektywne przywództwo rodzi się wtedy, kiedy mamy doskonałą wiedzę o samym sobie. Centrum stanowi więc dopełnienie programu studiów MBA, prowadzi badania naukowe oraz jest platformą wymiany doświadczeń z praktyki biznesowej, wspierającą studentów w rozwoju zdolności przywódczych. Jest to szczególnie istotne teraz, kiedy wielu Amerykanów zaczęło zadawać sobie pytanie, czy kadra zarządzająca w korporacjach ma do tego odpowiednie kwalifikacje. Utworzenie Centrum to dowód na to, że Tuck School of Business nadal spełnia swoją rolę – stara się zapewnić najlepszą na świecie edukację w dziedzinie przywództwa.

● Czy to oznacza, że stosowane dotąd metody rozwoju przywództwa nie sprawdziły się? Co proponuje w takim razie Centrum?

Efektywne przywództwo zaczyna się od znajomości samego siebie. W naszej uczelni jesteśmy przekonani, że różne style i metody przywództwa mogą być bardziej wydajne, pod warunkiem że liderzy większą wagę będą przywiązywać do samoświadomości (self-awareness) i świadomości sytuacyjnej (situational awareness). W Centrum mamy specjalny program do nauki, jak to robić.

Wychodzimy poza tradycyjne metody edukacji polegające na analizowaniu case studies i przyglądaniu się, jak w konkretnym przypadku radzą sobie inni. W zamian za to nasi studenci skupiają się na samoocenie.

● Na czym polega ta metoda rozwoju?

Zakładamy, że efektywne przywództwo nie jest tylko zbiorem idealnych cech, ale raczej rozpoznaniem, w jaki sposób mocne strony osobowości i charakteru mogą być odpowiednio wykorzystane w różnych sytuacjach. W ramach tej teorii dobry lider będzie budował strategię na swoich atutach, starając się jednocześnie redukować potencjalne niedostatki wynikające z jego słabości. I to jest to, co nazywamy samoświadomością. Liderzy muszą umieć korzystać z wiedzy o samym sobie w taki sposób, aby znajdować rozwiązania pozwalające im odnieść sukces. Powinni także być w stanie zidentyfikować wyzwania w sytuacjach, które wystawiają na próbę ich wady. I to właśnie nazywamy świadomością sytuacyjną. Dzięki temu z łatwością można rozpoznać, jakich zachowań wymagają konkretne okoliczności i tym samym dostosować swoje umiejętności i styl przywództwa do danej sytuacji.

Polecamy artykuły

Narzędzia kadrowego

POLECANE

NOWY KODEKS PRACY 2018

reklama

Ostatnio na forum

RODO 2018

Eksperci portalu infor.pl

Sławomir Janiak

Ekspert podatkowy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od kadry.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK