| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Zarządzanie > Lustro lidera

Lustro lidera

Rozmowa z Pinem Audią, dyrektorem i wykładowcą Center for Leadership przy Tuck School of Business w Dartmouth (USA)

● Na czym polegał więc błąd McCaina?

Słabym punktem McCaina jest ekonomia, nie przeszkodziło mu to bynajmniej w sformułowaniu ostrego zdania na temat kryzysu. Na początku, aby uspokoić opinię społeczną, kandydat na prezydenta zadeklarował, że stan gospodarki ma solidne podstawy, ale już trzy dni później zaatakował „Wall Street” (amerykański rynek finansowy), porównując go do kasyna. Jego gesty i waleczne słowa zostały podchwycone przez media. Badania opinii publicznej przeprowadzone niedługo po tym wydarzeniu pokazały, że McCain stał się zdecydowanie mniej popularny. Jednocześnie Barack Obama przejął pałeczkę lidera, której już nie wypuścił z rąk.

● Co powinien był więc zrobić rywal Obamy?

Gdyby McCain był bardziej świadomy swoich mocnych i słabych stron, mógłby powstrzymać swoje ekscentryczne zachowanie i zagrać bardziej wstrzemięźliwie w kwestii kryzysu. Zwolnienie tempa oraz ograniczenie oskarżeń i pochopnych wypowiedzi byłoby pierwszym krokiem. Wcześniejsza konsultacja z doświadczonymi ekonomistami i menedżerami znającymi problematykę kryzysu mogłaby również przynieść pozytywne rezultaty. Kiedy patrzymy na tę sytuację z perspektywy czasu, pojawia się pytanie pozostające jednak bez odpowiedzi: dlaczego McCain nie przewidział, że jego ekscentryczna osobowość może obrócić się przeciwko niemu? Czy jest możliwe, że stał się wówczas ofiarą kompleksu złej samooceny lub złudzeń na swój temat?

● Jak najlepiej uczyć się o sobie, więcej wiedzieć o swoich zaletach i słabościach, ćwiczyć zdolności adaptacji? Które sposoby sprawdzają się tu najlepiej i są stosowane w Centrum?

W ramach nowych zajęć z osobistego przywództwa każdy student ma za zadanie stworzyć indywidualny plan działania, który będzie rewidowany i pogłębiany w czasie dwóch lat trwania programu. Bazując na opiniach byłych współpracowników i przełożonych, studenci muszą zidentyfikować swoje mocne strony w zakresie przywództwa oraz luki kompetencyjne, które należy poprawić lub usunąć. Celem studentów jest uzyskanie pełnego obrazu własnych możliwości.

Taka wymiana doświadczeń i opinii daje zdecydowanie lepsze rezultaty niż tradycyjne analizowanie działania i osobowości przywódców poprzez case studies. Aby zdobyć wiedzę o sobie, musimy zobaczyć, jak jesteśmy postrzegani przez innych. W Center for Leadership pomagamy studentom osiągnąć ten cel.

● W jaki sposób?

Poprzez konfrontację z opiniami innych, ponieważ studenci oceniają nawzajem swoje zachowania i postępowanie. Następnie pomagamy im zinterpretować te opinie przy zastosowaniu metody typu peer coaching. To metoda o potwierdzonej skuteczności – kiedy ludzie szkoleni są w grupie przez siebie nawzajem, wtedy stają się dużo bardziej otwarci na krytykę i informację zwrotną. Staramy się indywidualnie podchodzić do każdego studenta i pomagamy rozwinąć samoświadomość sytuacyjną poprzez liczne ćwiczenia i symulacje sytuacji, które są codziennymi wyzwaniami przywódców i wymagają od nich zróżnicowanego zachowania.

Naszym zdaniem feedback, peer coaching i symulacje to metody, które przynoszą rzeczywiście wymierne rezultaty. Dzięki temu studenci stają się bardziej elastyczni i mają większą zdolność adaptacji – cechy tak ważne dla każdego efektywnego lidera.

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Jagoda Szymańska

projektant wnętrz, INNE MEBLE

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »