| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Zarządzanie > Sukcesja w polskich firmach rodzinnych na podstawie wyników badań PARP

Sukcesja w polskich firmach rodzinnych na podstawie wyników badań PARP

Jaka jest faktyczna skala, a przede wszystkim znaczenie biznesu rodzinnego w Polsce? To pytanie przyświecało badaniu firm rodzinnych w Polsce zrealizowanemu przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (Działanie 2.1.3). Badanie przeprowadzone przez Pentor Research International jest częścią pilotażowego projektu szkoleniowo-doradczego skierowanego do firm rodzinnym i realizowanego we współpracy ze Stowarzyszeniem Inicjatywa Firm Rodzinnych.

Firmy rodzinne stanowią znaczącą część polskiej gospodarki, szczególnie w sektorze MMSP (mikro, małych i średnich przedsiębiorstw), gdzie ich udział wynosi 36 proc.* Przeważająca większość firm rodzinnych ma za sobą 10-, 15-letni okres funkcjonowania. Jednak mimo tak krótkiej tradycji funkcjonowania na rynku, firmy rodzinne wytwarzają około 10,4 proc. ogółu polskiego PKB (ponad 121 mld zł) i dają zatrudnienie co piątemu pracownikowi sektora MMSP.

Pośród wielu elementów, objętych badaniem realizowanym przez PARP, poruszony został temat sukcesji w firmach rodzinnych. Sukcesja rodzinna jest jednym z najważniejszych przejawów funkcjonowania family business. Udana sukcesja jest procesem newralgicznym, gdyż zależy od niej rozwój i przyszłe funkcjonowanie przedsiębiorstwa. Dlatego też prezentowane wyniki skupią się właśnie na tej tematyce.

Rzadki transfer

Zrealizowane badanie ilościowe pokazuje, że rzadko można spotkać w Polsce firmy rodzinne, w ramach których doszło do transferu pokoleń (15 proc.). Nie dziwi to w sytuacji, kiedy większość polskich przedsiębiorstw prywatnych powstała po 1989 roku, a średnia długość istnienia firmy rodzinnej to 14 lat. Problem pojawia się, ponieważ obecni właściciele firm rodzinnych odkładają moment rozpoczęcia przygotowań do tego procesu na bliżej nieokreśloną przyszłość.

W rezultacie w firmach rodzinnych nie ma opracowanych:

  • sposobów przygotowania sukcesora do przejęcia zarządzania,
  • rozwiązań prawnych umożliwiających jak najłatwiejsze dokonanie sukcesji,
  • mechanizmów zabezpieczających odchodzącego seniora.

Jak pokazują badania, większość respondentów (58 proc.) myśli o przekazaniu swojej firmy następnemu pokoleniu, w tym 31 proc. wyraża wolę sukcesji w sposób zdecydowany. 29 proc. respondentów nie podjęło jeszcze w tej sprawie decyzji, a tylko ponad co dziesiąte przedsiębiorstwo nie zamierza uruchamiać procesów sukcesyjnych. Wyniki te pokazują, że właśnie sukcesja jest najbardziej prawdopodobnym scenariuszem rozwoju firm rodzinnych w Polsce.

Warto również zwrócić uwagę, że wola sukcesji jest zdecydowanie silniejsza w firmach z tradycjami. Im dłużej firma jest na rynku, tym częściej mamy do czynienia ze zdecydowaną chęcią przekazania przedsiębiorstwa następnemu pokoleniu. W firmach najmłodszych (do trzech lat) zdecydowany zamiar sukcesji wyrażało 22 proc. badanych; w przedsiębiorstwach istniejących na rynku od 6 do 11 lat odsetek ten wzrósł do 27 proc., aby w najstarszej grupie przedsiębiorstw (powyżej 20 lat) osiągnął wartość 49 proc.

Zależność pomiędzy długością istnienia na rynku firmy rodzinnej a wolą sukcesji może być tłumaczona poczuciem pewnego poziomu stabilizacji, który odczuwają firmy dłużej funkcjonujące na rynku. W tej sytuacji przekazanie firmy następcom jest obarczone mniejszym niebezpieczeństwem. Sukcesor otrzymuje względnie stabilny podmiot, którego funkcjonowanie będzie w stanie zapewnić mu bezpieczeństwo ekonomiczne.

reklama

Autor:

Autorka pracuje w Zespole Zasobów Ludzkich w Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości

Źródło:

INFOR
Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń648.00 zł

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Krajowa Izba Biegłych Rewidentów

Samorząd zawodowy biegłych rewidentów

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »