| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Zarządzanie > Doskonałość w każdym calu czyli wizja zarządzania według Toma Petersa

Doskonałość w każdym calu czyli wizja zarządzania według Toma Petersa

Tom Peters należy do największych wizjonerów biznesu, a jego książki określają paradygmat rozwoju współczesnego zarządzania. Jednak to nie zaskakująca popularność, mająca swój wyraz w zajmowanej od lat wysokiej lokacie na liście guru menedżmentu Forbesa, jest najciekawszym elementem składającym się na jego pozycję. O sukcesie Toma Petersa nie przesądza również, a przynajmniej nie bezpośrednio, to, o czym pisze.

W gruncie rzeczy nawet sam Peters, jako pisarz, myśliciel, mówca, doradca nie jest tutaj najbardziej interesujący. Decydujące znaczenie ma raczej wizja zarządzania, której znakiem firmowym jest jego nazwisko.

„Firmy, które robią fajne rzeczy”

Wszystko zaczęło się w drugiej połowie lat 70., kiedy dwaj pracownicy filii renomowanej firmy doradczej McKinsey & co., Tom Peters i Robert Waterman, otrzymali zadanie zrealizowania projektu dotyczącego organizacyjnych warunków przesądzających o sukcesie przedsiębiorstw. Zbierając materiały i dane, Peters rozmawiał z kadrą zarządzającą najbardziej kreatywnych firm, które odniosły największy sukces w swoim obszarze rynku. Dobór rozmówców był typowy dla wizji Petersa. „Odwiedziliśmy partnerów McKinsey i kilku innych mądrych ludzi, którzy siedzieli głęboko w świecie biznesu, pytając ich, kto jest fajny? Kto wykonuje fajną robotę?” – tak rozpoczyna się słynny artykuł „Tom Peters True Conffesions”, który pojawił się w 2001 roku w magazynie „Fast Company”1, wywołując spore zamieszanie, między innymi właśnie z powodu opisania niekonwencjonalnych metod selekcji danych.

Wyniki prowadzonych przez Petersa i Watermana badań zostały opublikowane w książce „In Search of Excellence”, wydanej w 1982 roku (polskie wydanie: „Poszukiwanie doskonałości w biznesie”2), która przez kolejne trzy lata rozeszła się w liczbie 3 milionów egzemplarzy, utrzymując się na szczycie listy bestsellerów przez 60 tygodni. Po latach Peters przyznaje, że za spektakularny sukces tej pozycji odpowiada w dużej mierze przypadek: – Po prostu byliśmy pierwszymi, którzy połączyli ze sobą słowa „biznes” i „doskonałość” – stwierdził w czasie swojego wystąpienia na London Business Forum w 2008 roku. To zestawienie stało się jednak podwaliną dla zupełnie nowego modelu myślenia o zarządzaniu, modelu, który sprawił, że dziennik „Los Angeles Times” nazwał Petersa ojcem postmodernistycznych korporacji.

reklama

Autor:

Autor odpowiada za komunikację w firmie BIGRAM SA Personnel Consulting

Źródło:

INFOR
Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń648.00 zł

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Witold Chomiczewski

Radca prawny

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »