| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Zarządzanie > Doskonałość w każdym calu czyli wizja zarządzania według Toma Petersa

Doskonałość w każdym calu czyli wizja zarządzania według Toma Petersa

Tom Peters należy do największych wizjonerów biznesu, a jego książki określają paradygmat rozwoju współczesnego zarządzania. Jednak to nie zaskakująca popularność, mająca swój wyraz w zajmowanej od lat wysokiej lokacie na liście guru menedżmentu Forbesa, jest najciekawszym elementem składającym się na jego pozycję. O sukcesie Toma Petersa nie przesądza również, a przynajmniej nie bezpośrednio, to, o czym pisze.

„Cały biznes w ręce kobiet!”

Jak wskazują wielokrotnie przywoływane przez Petersa badania, aktywnymi podmiotami coraz silniejszej tendencji do wprowadzania innowacyjnego modelu zarządzania są kobiety. Jednym ze zjawisk towarzyszących tradycyjnie zorganizowanym przedsiębiorstwom jest strukturalna dyskryminacja ze względu na płeć. – Kobiety przez wiele lat rozbijały sobie głowy o sufity wykonane ze szkła lub innych twardych materiałów – mówi Peters w czasie swoich prezentacji. Obecnie, przynajmniej w obszarze zarządzania, pomimo wciąż widocznych dysproporcji płciowych (i rasowych!) twierdzenie to powoli staje się coraz mniej prawdziwe. Jednak dzieje się tak nie dlatego, że kobiety zostały dopuszczone do zarezerwowanych dla mężczyzn stanowisk na poziomie top managementu. – Po prostu – przekonuje Peters – kobiety wytworzyły własne wzorce zarządzania, bardziej dostosowane do wymogów dzisiejszego rynku i aktywnie wprowadzają go w życie. Kobieca alternatywa dla przedsiębiorczości ma swój odpowiednik w przytaczanych przez Petersa liczbach: w Stanach Zjednoczonych na jedno zakładane przez mężczyzn przedsiębiorstwo przypada siedem zakładanych przez kobiety, a zyski zarządzanych przez nie firm są większe niż... PKB Niemiec. Jednak głównym powodem, dla którego Peters upatruje w kobietach koła zamachowego Nowej Ekonomii – jest fakt, że – razem z osobami po 50. roku życia – stanowią one najbardziej niedocenianą grupę konsumencką, posiadającą jednocześnie największy wpływ na codzienne wydatki. Nie chodzi o przemysł i usługi związane z tradycyjną w kulturze patriarchalnej rolą społeczną kobiety (kosmetyki, środki czystości, kulinaria etc.), ale o takie kwestie, jak nowy samochód, wybór mebli czy każdy poważny zakup w gospodarstwie domowym. – To kobiety podejmują ostateczną decyzję, co należy kupić – przekonuje Peters podczas swoich seminariów. Podobna sytuacja ma miejsce w przypadku obecnych i przyszłych emerytów, którzy odgrywają coraz istotniejszą, z perspektywy rynku, rolę w bogatych, ale starzejących się społeczeństwach zachodnich. To obecni 50-latkowie będą w najbliższej przyszłości decydować o sukcesie bądź porażce kampanii marketingowych.

„Marka to stan umysłu”

Tom Peters ma niezwykłą wśród czołowych autorytetów biznesu umiejętność łączenia zjawisk społecznych z teorią i praktyką zarządzania, formułując tezy wymagające wyjścia poza wcześniejsze schematy myślenia. Wieszcząc nadejście nowego modelu pracy, dostrzega on również fakt, że coraz więcej zjawisk zarezerwowanych do tej pory dla sfery życia prywatnego zyskuje niebagatelne znaczenie rynkowe. Stąd być może najlepiej ilustrującym specyfikę myślenia Petersa pojęciem jest marka – właściwy efekt zmierzania ku doskonałości.

Marka to talent i jego odpowiednie pielęgnowanie – przekonuje autor „The Brand You50”, a co ważniejsze, odnosi się ona nie tyle (a przynajmniej nie przede wszystkim) do produktów wytwarzanych przez dane przedsiębiorstwo, ile do każdego zespołu i pracownika z osobna. Autonomia w podejmowaniu decyzji, promowanie innowacyjności, orientacja na działanie, wszystkie te cechy są możliwe wyłącznie w sytuacji, w której pracownicy i menedżerowie uznają, że ich podstawowym celem jest wypromowanie siebie jako marki, posiadającej unikalne i pożądane cechy.


 

PRZYPISY

1 T. Peters „Tom Peters True Confessions”, Fast Company, listopad 2001 http://www.fastcompany.com/magazine/53/peters.html.

2 T. Peters, R.H. Waterman, „Poszukiwanie doskonałości w biznesie”, Medium 2002.

3 T. Peters, „Biznes od nowa”, Studio Emka, 2005.

4 R. Sennett, „Korozja charakteru, osobiste konsekwencje pracy w nowym kapitalizmie”, Muza 2006.

reklama

Autor:

Autor odpowiada za komunikację w firmie BIGRAM SA Personnel Consulting

Źródło:

INFOR
Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń648.00 zł

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Agnieszka Krucka-Atak

Samodzielny specjalista ds. kadr z wieloletnim doświadczeniem, pasjonatka prawa pracy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »