| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Zarządzanie > Doskonałość w każdym calu czyli wizja zarządzania według Toma Petersa

Doskonałość w każdym calu czyli wizja zarządzania według Toma Petersa

Tom Peters należy do największych wizjonerów biznesu, a jego książki określają paradygmat rozwoju współczesnego zarządzania. Jednak to nie zaskakująca popularność, mająca swój wyraz w zajmowanej od lat wysokiej lokacie na liście guru menedżmentu Forbesa, jest najciekawszym elementem składającym się na jego pozycję. O sukcesie Toma Petersa nie przesądza również, a przynajmniej nie bezpośrednio, to, o czym pisze.

„To nie są czasy naszych ojców”

Jednak orientacja na działanie nie jest po prostu receptą na sukces. To konieczność (This is not optional – zwrot będący niemal znakiem rozpoznawczym Petersa) wynikająca z tego, że czasy stabilnego zatrudnienia, wieloletnich umów o pracę w jednym przedsiębiorstwie i żyjącej w spokojnym dobrobycie klasy średniej już dawno minęły. Amerykański badacz społeczny, Richard Sennett, wskazuje w swojej książce „Korozja charakteru”4 na konsekwencje nowego, elastycznego i dynamicznego modelu zatrudnienia, podkreślając takie zjawiska, jak rozbicie więzi społecznych, kryzys tożsamości oraz lojalności zarówno w ramach stosunku pracy, jak i poza nim. Jednak tam, gdzie inni dostrzegają strukturalny kryzys lub ograniczenia, Peters widzi coraz to nowsze możliwości. Stabilny i hierarchiczny model organizacji sprawdza się w czasach Welfare State’u, a więc, przede wszystkim, w sytuacji bezpieczeństwa socjalnego oraz stosunków pracy opartych na porozumieniu społecznym. I nie jest przypadkiem, że książka Petersa i Watermana odniosła tak wielki sukces właśnie w czasach, gdy Ronald Reagan i Margareth Thatcher demontowali Państwo Dobrobytu, tworząc strukturalne ramy nowego modelu globalnej gospodarki, opartej na maksymalnej mobilności kapitału. Autor „Reimagine!” twierdzi, że w obecnych warunkach, niepozwalających na długoterminowe prognozy, tradycyjna struktura organizacyjna firmy jest najzwyczajniej w świecie niewydolna. Praca projektowa, realizowana bardzo często w zespołach składających się z przedstawicieli kilku firm i zajmujących najróżniejsze stanowiska, nie daje się skutecznie zarządzać za pomocą centralnej dystrybucji władzy, liniowego procesu decyzyjnego i hierarchicznego podziału kompetencji i mocy decyzyjnej. Dlatego Peters sugeruje zmiany obejmujące redystrybucję władzy, rozproszenie procesu decyzyjnego, oparcie działań na sieciowym modelu komunikacji, który osłabiałby hierarchiczną organizację kapitału ludzkiego. Takie podejście jest ściśle związane z przyjęciem doskonałości jako strategicznego kryterium określającego to, czy dane przedsięwzięcie jest warte realizacji. Nowy model pracy to również odejście od tradycyjnie rozumianego pojęcia sukcesu na rzecz innowacyjności i gotowości do ponoszenia porażek – bez błędów nie uczymy się niczego, bez istotnych błędów nie uczymy się niczego istotnego.

reklama

Autor:

Autor odpowiada za komunikację w firmie BIGRAM SA Personnel Consulting

Źródło:

INFOR
Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń648.00 zł

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Edustacja.pl

Portal szkoleniowy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »