| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Zarządzanie > Doskonałość w każdym calu czyli wizja zarządzania według Toma Petersa

Doskonałość w każdym calu czyli wizja zarządzania według Toma Petersa

Tom Peters należy do największych wizjonerów biznesu, a jego książki określają paradygmat rozwoju współczesnego zarządzania. Jednak to nie zaskakująca popularność, mająca swój wyraz w zajmowanej od lat wysokiej lokacie na liście guru menedżmentu Forbesa, jest najciekawszym elementem składającym się na jego pozycję. O sukcesie Toma Petersa nie przesądza również, a przynajmniej nie bezpośrednio, to, o czym pisze.

„To nie są czasy naszych ojców”

Jednak orientacja na działanie nie jest po prostu receptą na sukces. To konieczność (This is not optional – zwrot będący niemal znakiem rozpoznawczym Petersa) wynikająca z tego, że czasy stabilnego zatrudnienia, wieloletnich umów o pracę w jednym przedsiębiorstwie i żyjącej w spokojnym dobrobycie klasy średniej już dawno minęły. Amerykański badacz społeczny, Richard Sennett, wskazuje w swojej książce „Korozja charakteru”4 na konsekwencje nowego, elastycznego i dynamicznego modelu zatrudnienia, podkreślając takie zjawiska, jak rozbicie więzi społecznych, kryzys tożsamości oraz lojalności zarówno w ramach stosunku pracy, jak i poza nim. Jednak tam, gdzie inni dostrzegają strukturalny kryzys lub ograniczenia, Peters widzi coraz to nowsze możliwości. Stabilny i hierarchiczny model organizacji sprawdza się w czasach Welfare State’u, a więc, przede wszystkim, w sytuacji bezpieczeństwa socjalnego oraz stosunków pracy opartych na porozumieniu społecznym. I nie jest przypadkiem, że książka Petersa i Watermana odniosła tak wielki sukces właśnie w czasach, gdy Ronald Reagan i Margareth Thatcher demontowali Państwo Dobrobytu, tworząc strukturalne ramy nowego modelu globalnej gospodarki, opartej na maksymalnej mobilności kapitału. Autor „Reimagine!” twierdzi, że w obecnych warunkach, niepozwalających na długoterminowe prognozy, tradycyjna struktura organizacyjna firmy jest najzwyczajniej w świecie niewydolna. Praca projektowa, realizowana bardzo często w zespołach składających się z przedstawicieli kilku firm i zajmujących najróżniejsze stanowiska, nie daje się skutecznie zarządzać za pomocą centralnej dystrybucji władzy, liniowego procesu decyzyjnego i hierarchicznego podziału kompetencji i mocy decyzyjnej. Dlatego Peters sugeruje zmiany obejmujące redystrybucję władzy, rozproszenie procesu decyzyjnego, oparcie działań na sieciowym modelu komunikacji, który osłabiałby hierarchiczną organizację kapitału ludzkiego. Takie podejście jest ściśle związane z przyjęciem doskonałości jako strategicznego kryterium określającego to, czy dane przedsięwzięcie jest warte realizacji. Nowy model pracy to również odejście od tradycyjnie rozumianego pojęcia sukcesu na rzecz innowacyjności i gotowości do ponoszenia porażek – bez błędów nie uczymy się niczego, bez istotnych błędów nie uczymy się niczego istotnego.

reklama

Polecamy artykuły

Autor:

Autor odpowiada za komunikację w firmie BIGRAM SA Personnel Consulting

Źródło:

INFOR
Koszty podatkowe – wyłączenia i ograniczenia (PDF)14.90 zł

Narzędzia kadrowego

POLECANE

URLOPY WYPOCZYNKOWE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Adam Głos

Od stycznia 2013 roku pełni funkcję Prezesa Tax Care. Wcześniej, przez blisko trzy lata, pracował na stanowiskach: Dyrektora Sprzedaży oraz Wiceprezesa Zarządu.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »