| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Zarządzanie > Doskonałość w każdym calu czyli wizja zarządzania według Toma Petersa

Doskonałość w każdym calu czyli wizja zarządzania według Toma Petersa

Tom Peters należy do największych wizjonerów biznesu, a jego książki określają paradygmat rozwoju współczesnego zarządzania. Jednak to nie zaskakująca popularność, mająca swój wyraz w zajmowanej od lat wysokiej lokacie na liście guru menedżmentu Forbesa, jest najciekawszym elementem składającym się na jego pozycję. O sukcesie Toma Petersa nie przesądza również, a przynajmniej nie bezpośrednio, to, o czym pisze.

„Nie gadaj, tylko działaj”

Peters jest mistrzem anegdoty i to właśnie taka forma narracji najlepiej oddaje nacisk kładziony przez niego na praktykę, najważniejszy z ośmiu wymienianych w „In Search of Excellence” czynników decydujących o biznesowej doskonałości. Działanie w wizji zarządzania proponowanej przez Petersa nie jest po prostu realizowaniem tych lub innych założeń strategicznych. To naczelna zasada przyświecająca każdej innej regule nowej gospodarki, promująca aktywność, nawet w przypadku porażki, ponad wykalkulowany, ale umiarkowany sukces. „Karzmy umiarkowane sukcesy, nagradzajmy genialne pomyłki” – takim mottem rozpoczyna się rozdział poświęcony pracy w niedawno przetłumaczonej na język polski książce „Reimagine!” (polskie wydanie: „Biznes od Nowa”3). Warto tutaj przytoczyć wszystkie osiem przykazań zarządzania, sformułowanych pierwotnie przez Petersa i Watermana jako tematy prezentacji przygotowywanej dla PepsiCo, które następnie stały się kośćcem wizji przedstawionej w „In Search of Excellence”:

  1. Orientuj się na działanie.
  2. Bądź blisko klienta.
  3. Dawaj swobodę działania i wspieraj innowacyjność.
  4. Rozwijaj kulturę organizacyjną firmy.
  5. Rób to, na czym się znasz.
  6. Źródłem wartości i jakości Twojej firmy są pracownicy.
  7. Nie mnóż menedżerów ponad potrzebę.
  8. Jasno określaj wartości i dawaj swobodę działania na poziomie klienta.

To właśnie powyższe cechy określały specyfikę słynnych 43 firm, które znalazły się na short list przedsiębiorstw „robiących fajne rzeczy”. I to właśnie one przesądziły o formie, jaką przyjął model zarządzania „postmodernistycznych korporacji”.

reklama

Autor:

Autor odpowiada za komunikację w firmie BIGRAM SA Personnel Consulting

Źródło:

INFOR
Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń648.00 zł

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Green OK

Producent biologicznie aktywnych oraz przyjaznych dla środowiska ekologicznych nawozów.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »