| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Zarządzanie > Wizja na celowniku

Wizja na celowniku

Sformułowana misja i wizja firmy to standard w każdej niemal organizacji. Często jednak zdarza się, że są to deklaracje pozostające tylko na papierze. Co więc zrobić, aby wizja firmy była znana pracownikom, akceptowana przez nich i na co dzień realizowana? Praktyczne metody działania i osiągnięte efekty pokazuje przykład firmy Auchan Polska.

Prace nad zmianą kultury organizacyjnej w polskim oddziale Auchan rozpoczęły się kilka lat temu. Były prowadzone ze świadomością, że to proces długi i wymagający konsekwencji w działaniu. W 2002 roku, kiedy zostały sformułowane główne założenia nowej kultury organizacyjnej, wizja firmy stała się jednym z najważniejszych jej elementów. Uznano bowiem, że nie tylko modele myślenia i systemy kompetencyjne decydują o rozwoju organizacji. Olbrzymie znaczenie ma też spójność między wizją strategiczną firmy a osobistymi wizjami pracowników. Stwierdzono zatem, że najpierw trzeba wizję firmy rozpowszechnić wśród pracowników i zestawić z ich indywidualnymi wyobrażeniami na temat własnej roli i zadań w organizacji.

Dorota Patejko, dyrektor ds. komunikacji w Auchan Polska, mówi, że w upowszechnieniu wizji firmy pomocna była koncepcja Petera Sengego. W książce „Piąta dyscyplina” przestrzegał on przed formułowaniem wizji strategicznej, która nie wynika z osobistych wizji pracowników – nie ma wtedy możliwości sprawdzenia na poszczególnych poziomach organizacji, w jakim stopniu pracownicy utożsamiają się z wizją firmy i na ile czują się jej współtwórcami. Świadomość takiego ryzyka była obecna w polskim Auchan w każdej fazie projektu.

Szkolenia i warsztaty

Pierwszy okres realizacji projektu trwał od 2002 do 2004 roku. W tym czasie skoncentrowano się na przekazaniu pracownikom informacji o wizji firmy i założeniach jej rozwoju do roku 2010 – od przedsiębiorstwa działającego w rozpoznanym dobrze środowisku w stronę firmy, która będzie potrafiła funkcjonować w zmiennych i nie do końca przewidywalnych warunkach rynkowych. W pierwszej fazie tego procesu najważniejsze było więc zrozumienie i przyswojenie wizji przez wszystkich pracowników.

Uznano, że najlepszą metodą będą tu seminaria, warsztaty i sesje prowadzone na każdym poziomie hierarchii firmy. Dzięki temu wprowadzony został system komunikacji nie tylko z góry na dół, ale i odwrotnie – z dołu do góry, bowiem podczas bezpośrednich spotkań pracownicy mogli wyrażać swoje opinie na temat codziennego życia przedsiębiorstwa, jego przyszłości i szans na realizację wizji na co dzień. Było to bardzo istotne dla powodzenia całego projektu. Wizja nie była przedmiotem zebrań informacyjnych, ale stała się tematem otwartego dialogu. Do prac na tym etapie zaangażowani zostali konsultanci z zewnętrznej firmy, których zadaniem było przeszkolenie menedżerów i przygotowanie ich do roli instruktorów, tak aby sami mogli poprowadzić w swoich zespołach spotkania dotyczące wizji firmy.

Rola konsultantów zewnętrznych

Do współpracy zaproszona została firma szkoleniowa Solve Partners, która poprowadziła warsztaty typu „train the trainers”. Brali w nich udział dyrektorzy sklepów i serwisów centralnych Auchan Polska. Uczyli się, jak zamiast prezentacji za pomocą slajdów komputerowych stosować interaktywne techniki pracy z grupą, jak mobilizować uczestników warsztatów do rozmowy na temat wizji zarówno firmy, jak i własnego rozwoju, własnych dążeń i aspiracji. Joanna Kunicka, partner Solve Partners, mówi, że warsztaty prowadzone były zgodnie z zasadą, że kaskadowe przekazywanie formuły wizji firmy z „góry na dół” i umiejętność mówienia o wizji w przystępny i zrozumiały dla każdego sposób jest kluczem do sukcesu projektu. Kierownicy na zakończenie warsztatów mieli za zadanie przygotować plan konkretnego działania, jak wiedzę o wizji firmy przekazywać podwładnym. Musieli więc opracować miniwarsztaty i niezbędne materiały zanim zaczęli pracę nad wizją w podległych im zespołach.

Konsultanci z Solve Partners prowadzili też spotkania ze średnią kadrą kierowniczą w wybranych sklepach Auchan Polska. Na zakończenie warsztatów uczestnicy przygotowali własne deklaracje, formułując odpowiedź na pytanie: jakie działania sam podejmę, aby zrealizować wizję, jakie moje zachowania to potwierdzą, jak możliwie jasno i przejrzyście przekażę innym wiedzę na temat wizji firmy. W czasie różnorodnych ćwiczeń i zadań grupowych uczestnicy wspólnie wypracowywali swoje rozumienie wizji firmy oraz deklarowali sposób, w jaki poszczególne działania będą wdrażać w życie.

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

KPMG

Firma Doradcza KPMG

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »