| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Zarządzanie > Wizja na celowniku

Wizja na celowniku

Sformułowana misja i wizja firmy to standard w każdej niemal organizacji. Często jednak zdarza się, że są to deklaracje pozostające tylko na papierze. Co więc zrobić, aby wizja firmy była znana pracownikom, akceptowana przez nich i na co dzień realizowana? Praktyczne metody działania i osiągnięte efekty pokazuje przykład firmy Auchan Polska.

Uaktualnianie wizji

W 2008 roku dokonano uaktualnienia wizji firmy i opracowano plany rozwoju przedsiębiorstwa na kilka następnych lat. W związku z tym znowu przed firmą pojawiło się wyzwanie, jak skutecznie przekazać informacje na ten temat wszystkim pracownikom firmy. Sięgnięto do sprawdzonych już wcześniej metod. Została podjęta decyzja o włączeniu wiedzy o wizji organizacji w program niemal wszystkich szkoleń i warsztatów, jakie są realizowane w Auchan Polska. W ten sposób proces upowszechnienia wizji trwa bez przerwy i jest prowadzony zgodnie z zasadą, że bierze w nim udział cała załoga – od najwyższej kadry menedżerskiej (dyrektorzy, menedżerowie personalni), przedstawicieli forum pracowniczego, po szeregowych pracowników.

Przy pomocy firmy zewnętrznej dopracowane zostały metody szkoleniowe, np. jako stały element włączono formułowanie zobowiązań ze strony pracowników na temat swojego działania w zakresie, w jakim prowadzone było szkolenie i w związku z osobistym planem realizacji wizji. Razem z pracownikami przygotowanych zostało również pięć krótkich (30-minutowych) modułów szkoleniowych do wykorzystania przez menedżera działu i pomocnych w wyjaśnianiu zagadnień dotyczących wartości firmy. Proces upowszechnienia wizji jest także częścią działań wprowadzających nowo zatrudnione osoby do pracy w Auchan Polska.

Wizja – stały element

Informacje dotyczące wizji są więc stałym elementem większości szkoleń realizowanych w firmie. Nadal są obecne w poszczególnych modułach warsztatów train the trainers (takich, jak Ekipa, Handel, Ekonomia Handlu) prowadzonych w ramach Szkoły Menedżera. Wizja jest również tematem podejmowanym w trakcie warsztatów z prowadzenia rozmowy oceniająco-rozwojowej, w których biorą udział menedżerowie wyższego i średniego szczebla.

Treści związane z wizją firmy są integralną częścią szkoleń, ale za każdym razem są przedstawiane w innej, nietypowej, postaci, np. krzyżówek, quizów – niespodzianek. W formie raczej zabawy, a nie poważnej, czy wręcz suchej informacji. Jak podkreśla Dorota Patejko, przekazywanie wizji firmy jest procesem, który ma miejsce na każdym poziomie organizacji, ale nie jest on łatwy. Wymaga bowiem dużego zaangażowania ze strony menedżerów zarówno najwyższego, jak i średniego szczebla oraz koncentracji nie tylko na wynikach biznesowych, lecz także na tzw. miękkiej stronie zarządzania, na nieustannym ćwiczeniu w sobie i innych umiejętności wzbudzania wspólnego entuzjazmu. Wtedy jest szansa, że wizja firmy nie zostanie tylko na papierze.

UWAGA

Artykuł powstał na podstawie wystąpienia Doroty Patejko, dyrektora ds. komunikacji w Auchan Polska, oraz Joanny Kunickiej, partnera Solve Partners, podczas IX edycji Kongresu Kadry, Warszawa 27–29 IV 2009 r., organizowanego przez Nowoczesną Firmę i Obserwatorium Zarządzania.

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Adrian Artowicz

Doradca podatkowy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »