| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Zarządzanie > Efektywność biznesowa dzięki pracy zespołowej w Kompanii Piwowarskiej – studium przypadku

Efektywność biznesowa dzięki pracy zespołowej w Kompanii Piwowarskiej – studium przypadku

Z myślą o większej efektywności biznesowej Region Centrum Kompanii Piwowarskiej wraz z firmą partnerską podjęły się realizacji projektu, który został nazwany „Silniejsi Razem” i już sama nazwa w sposób bezpośredni mówi o celach programu.

Region Centrum zatrudnia ponad 360 osób. Składa się na niego przede wszystkim dział sprzedaży (cztery Dystrykty), cztery działy własnej dystrybucji, dzięki którym zaopatrywane są sieci międzynarodowe, dystrybutorzy oraz klienci hurtowi. Bardzo ważnym działem jest regionalny Trade Marketing, który zajmuje się przełożeniem pewnych strategii na indywidualne działanie w konkretnych miejscach. W ramach Regionu funkcjonuje również dział kontroli kredytów, bo tam, gdzie prowadzi się sprzedaż, jest też windykacja i zarządzanie należnościami oraz zabezpieczeniami. Jest też regionalny kontroler finansowy, który dba o efektywne sposoby wykorzystywania środków finansowych, oraz dział personalny.

Przy rozbudowanej strukturze i silnej specjalizacji poszczególnych działów dla sprawnego funkcjonowania Regionu i realizacji celów biznesowych trzeba stosować zasady pracy zespołowej. Kluczowa jest otwarta komunikacja w zakresie wzajemnych oczekiwań, umiejętność wyjaśnienia sytuacji konfliktowych na pograniczu odpowiedzialności poszczególnych działów, zrozumienie i akceptacja celów całego Regionu oraz aktywna współpraca w ich realizacji (poprzez np. branie pod uwagę celów innych działów przy planowaniu swojej pracy). Im niżej w hierarchii firmy, tym bardziej cele te są dostosowywane do specjalizacji danego działu czy stanowiska, przez co ginie obraz całości. Na przykład w Regionie Centrum pewne cele na poziomie dystrybucji nie wspierały wystarczająco celów sprzedażowych. Koncentracja tylko na celach swojego działu zawsze powoduje narastającą frustrację i brak porozumienia.

Potrzeba zmiany

Tuż przed rozpoczęciem wdrażania projektu w Regionie Centrum zatrudniono wielu nowych pracowników. W zespole top managementu, czyli kierowników raportujących bezpośrednio do dyrektora Regionu, mniej więcej 70 proc. pracowników to osoby nowe – z awansu lub takie, które przyszły z innych firm. W Regionie funkcjonowały klasyczne wzorce współpracy międzyfunkcyjnej, czyli koncentrowano się na celach i procedurach swoich działów. Sytuacja rynkowa spowodowała, że pojawiły się nowe wyzwania – branża piwowarska przeżywała kryzys. Na przykład podniesienie przez rząd akcyzy na piwo w marcu 2009 roku spowodowało bardzo duży spadek sprzedaży (o ok. 12,5 proc. w całej branży). W związku ze zmianą sytuacji rynkowej okazało się, że stare metody pracy nie wystarczały do utrzymania efektywności biznesowej. Region znalazł się w obliczu koniecznych zmian.

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Kancelaria Kornat

Kancelaria prawna

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »