| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Zarządzanie > Efektywność biznesowa dzięki pracy zespołowej w Kompanii Piwowarskiej – studium przypadku

Efektywność biznesowa dzięki pracy zespołowej w Kompanii Piwowarskiej – studium przypadku

Z myślą o większej efektywności biznesowej Region Centrum Kompanii Piwowarskiej wraz z firmą partnerską podjęły się realizacji projektu, który został nazwany „Silniejsi Razem” i już sama nazwa w sposób bezpośredni mówi o celach programu.

Cele i przebieg programu

Dla Kompanii Piwowarskiej ważne było stworzenie silnego i wspierającego się zespołu zarządzającego Regionem. Chodziło tu o kierowników poszczególnych działów, którzy mieli dawać przykład współpracy wszystkim pracownikom. Dzięki temu możliwa była koncentracja na wspólnych celach i wzajemne wsparcie udzielane sobie przez poszczególne funkcje w Regionie.

Kolejnym celem było zidentyfikowanie i wyeliminowanie tego, co przeszkadza we właściwej współpracy i komunikacji. Najistotniejszym, a zarazem największym wyzwaniem okazało się skłonienie menedżerów do poszukiwania wspólnych rozwiązań. Mimo dobrych chęci i otwartości efekty były słabe, a niecierpliwość coraz większa. Dyrektor Regionu Centrum wraz z działem HR sprecyzowali problemy i stworzyli wstępną koncepcję programu, który mógł pomóc przełamać impas i wprowadzić niezbędne zmiany. Do realizacji programu zaproszono firmę House of Skills.

Na początku programu „Silniejsi Razem” odbyło się spotkanie dyrektora Regionu Centrum, działu HR i przedstawiciela firmy doradczej, podczas którego wszyscy mogli wyrazić wzajemne oczekiwania w stosunku do projektu i zbudować zaufanie, podzielić role i odpowiedzialność w projekcie. W kulturze organizacyjnej polskich przedsiębiorstw dla dobrego funkcjonowania zespołu rola lidera jest absolutnie kluczowa. Aby dokonała się zmiana, lider musi zaakceptować proces jej wprowadzania oraz wierzyć, że warto tę zmianę wprowadzać i że jest gotów aktywnie się zaangażować. Lider musi być właścicielem tego projektu, a konsultant zewnętrzny musi być przekonany, że po drugiej stronie ma partnera, który chce zmian. W innym wypadku można próbować wdrażać różne rozwiązania, ale ich skuteczność będzie niezadowalająca.

Podczas wspomnianego spotkania został zawarty kontrakt i konsultanci House of Skills zaczęli od przygotowania koncepcji projektu, który został podzielony na dwa etapy – pierwszym objęty był zespół top managementu Regionu Centrum, drugim zespoły menedżerów w Dystryktach.

Pierwszy etap był najważniejszy – sukces na tym poziomie był niezbędny do powodzenia na pozostałych poziomach. Przygotowanie dobrego programu dla zespołu kluczowych menedżerów wymaga czasu i jest sporą inwestycją. Każdy zespół zarządzający ma własną specyfikę i dlatego każdorazowo trzeba przygotowywać program warsztatu dla konkretnego zespołu, konkretnych ludzi i wyzwań, z którymi się oni mierzą.

Program rozpoczynał się od procesu diagnozy na poziomie indywidualnym. W tym wypadku wykorzystano narzędzie Extended DISC oraz wywiady indywidualne nt. funkcjonowania zespołu, roli lidera oraz oczekiwań dotyczących dalszej współpracy. Dzięki temu doradca dowiedział się, jak każdy z uczestników rozumie zespół, jego cele, silne i słabe strony oraz jak postrzega relacje między członkami zespołu oraz zespołu z resztą organizacji, jakie są style przywództwa i komunikacji. Na podstawie tych informacji dopracowano program, który został zaprezentowany liderowi przed rozpoczęciem warsztatów.

Kluczowymi elementami tego programu było uświadomienie uczestnikom, jak oni postrzegają zespół oraz jego mocne i słabe strony. Wykorzystano tu m.in. wiedzę z wywiadów. Skonfrontowano zespół z tym, co członkowie sami ujawnili podczas indywidualnych sesji. Ta wiedza bywała bolesna i trudna do zaakceptowania, ale bywała też bardzo wspierająca.

Przeprowadzono ćwiczenia dające możliwość sprawdzenia synergicznej pracy zespołu. W tym celu wykorzystano ćwiczenie „Dolina Królów”, podczas którego uczestnicy podzieleni na zespoły pracują nad określonym dylematem decyzyjnym. Gdy zespołowi uda się osiągnąć efekt synergii, jego członkowie mają zazwyczaj poczucie sukcesu, udowadniając sobie, że wspólnie pracując, osiągają więcej, niż gdy działają samodzielnie.

Bardzo ważnym elementem warsztatu była sesja informacji zwrotnej dotyczącej wzajemnych oczekiwań, zarówno na poziomie oczekiwań biznesowych, jak i oczekiwań odnoszących się do sposobu wzajemnej komunikacji. Jakość współpracy między członkami zespołu zarządzającego przenosi się na cały Region, dlatego świadomość wzajemnych oczekiwań wobec poszczególnych osób była bardzo ważna. Na koniec wspólnie wyłoniono obszary, nad którymi należy pracować po zakończeniu warsztatów.

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Piotr Ignaczak

Psycholog i mediator

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »