| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Zarządzanie > Czy wyposażenie stanowiska pracy wpływa na efektywność pracownika?

Czy wyposażenie stanowiska pracy wpływa na efektywność pracownika?

Czy aranżacja przestrzeni oraz jakość poszczególnych elementów stanowiska pracy mają wpływ na zaangażowanie pracownika? Jak zapewnić stymulujące warunki pracy? Czy jest jeden kluczowy element, czy temat należy traktować kompleksowo?

O tym, że warunki pracy mają duży wpływ na efektywność pracy, nie trzeba nikogo przekonywać. W celu zrozumienia tego zjawiska należy najpierw określić, czym jest efektywność oraz określić sposób jej mierzenia. Pojęcie to oznacza najlepsze rezultaty w produkcji czy dystrybucji towarów i usług po najniższych kosztach. Termin ten używany jest w znaczeniu skuteczności osiągania zamierzonych celów. Interesuje nas więc efekt, a nie ilość wykonanej pracy. Na przykład w dziale windykacji efektywność będzie mierzona wartością i ilością odzyskanych należności, w logistyce ilością zrealizowanych w terminie dostaw, w dziale sprzedaży wartością podpisanych umów itd.

W biurze jak na produkcji

Efektywność w pracy biurowej, wbrew pozorom, można porównać do wydajności w produkcji, gdzie projektowane są całe linie technologiczne i system traktowany jest jako jedna całość. Na proces produkcyjny można patrzeć zarówno w skali makro, czyli jak przebiega cały proces, jak i w skali mikro, czyli, co i jak wykonuje się na danym stanowisku pracy.

Wyposażenie stanowiska pracy należy również traktować kompleksowo jako narzędzie i element pewnego procesu. W przypadku biura jego aranżacja będzie odpowiadała zaprojektowanej linii produkcyjnej, a stanowisko pracy biurowej będzie odpowiadało stanowisku przy linii produkcyjnej. Wszelkiego rodzaju narzędzia pracownika produkcyjnego mają na celu ułatwić mu wykonanie zadania i podnieść jego efektywność. Podobnie należy traktować wyposażenie stanowiska pracy biurowej. Biurko, krzesło obrotowe, kontener itp. to narzędzia, które mają wspierać pracownika biurowego w osiąganiu zamierzonych efektów.

Jedna jaskółka...

Wiele osób uważa, że wystarczy zakupić odpowiednie fotele dla pracowników, a komfort pracy znacząco wzrośnie. Należy jednak pamiętać, że podobnie jak na linii produkcyjnej jedno urządzenie nie jest w stanie zwiększyć wydajności bez dobrego zaprojektowania całej linii technologicznej, tak i dobry fotel obrotowy nie zrewolucjonizuje pracy biurowej. Bez odpowiedniej aranżacji czy poprawy w zakresie pozostałych elementów wyposażenia stanowiska nie wydobędziemy pełni możliwości pracownika.

Efektywność w skali makro i mikro

Co więc istotnie wpływa na podniesienie efektywności? Zaczynając od skali makro, jest to odpowiednia aranżacja przestrzeni biurowej z podziałem na poszczególne strefy, które w optymalny sposób będą odpowiadały potrzebom organizacji. Pracownicy, wykonując różne rodzaje pracy, potrzebują miejsca zarówno do pracy w ciszy i skupieniu, jak i do wymiany uwag czy doświadczeń.

reklama

Autor:

menedżer PR i marketingu w firmie MARTELA

Źródło:

INFOR
Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń648.00 zł

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Joanna Pluta

analityk w Departamencie Analiz TMS Brokers

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »