| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Zarządzanie > Zarządzanie zadowolonymi ludźmi

Zarządzanie zadowolonymi ludźmi

Od ponad dziesięciu lat rozwija się na świecie nowy nurt psychologiczny – psychologia pozytywna. Martin Seligman, twórca tego nurtu, rozpoczął swoistą krucjatę na rzecz kształtowania i kultywowania pozytywnych cech człowieka, twierdząc, że są one niezwykle istotne w wielu dziedzinach naszego życia. Czy psychologia pozytywna może zostać wykorzystana w kierowaniu ludźmi?

Psychologia pozytywna powstała w Stanach Zjednoczonych jako opozycja do psychologii negatywnej (głównie klinicznej), która w większości zajmowała się ludzkimi niedoskonałościami, problemami czy chorobami. Po pewnym czasie zaczęła rozprzestrzeniać się na inne dziedziny związane z psychologią, a nawet poza samą psychologię. W jednym ze swoich artykułów M. Seligman posługuje się nawet szerszym pojęciem, jakim jest pozytywna nauka społeczna. Wskazuje, że istnieje cały zbiór ludzkich cech czy kompetencji, zwanych także zasobami, które mogą chronić nas przed wieloma negatywnymi stanami emocjonalnymi. Według psychologii pozytywnej są to np. optymizm, nadzieja, odwaga, umiejętność prawidłowego budowania relacji z innymi, życzliwość, etyka pracy, uczciwość, odpowiedzialność czy wytrwałość w dążeniu do celu.

Jak wynika z wielu analiz naukowych, nasze zasoby są w stanie zapobiegać pojawianiu się poczucia bezsilności, braku motywacji do pokonywania trudności, wypalenia zawodowego czy nawet chorób psychicznych. Sprzyjają one natomiast pozytywnym odczuciom, które dają nam energię do efektywnego działania – poczucie sensu życia i pracy, satysfakcję z życia i pracy, poczucie autorozwoju, kontroli czy użyteczności społecznej.

Firmowa perspektywa

Psychologię pozytywną można adaptować do każdego obszaru funkcjonowania człowieka – edukacji, psychologii zdrowia i terapii, zarządzania organizacjami, a nawet społeczeństwa obywatelskiego.

Spośród wszystkich tych dziedzin najwięcej wątpliwości może budzić zastosowanie psychologii pozytywnej w organizacji, gdzie częściej chodzi o satysfakcję klientów niż pracowników. Co prawda, jednym z istotnych celów, do którego dzisiaj dążą przedsiębiorcy, jest budowanie potencjału innowacyjnego firmy, jednak mają oni zazwyczaj na myśli nowoczesne technologie i środki pracy. Oczywiście w obszar zainteresowań menedżerów wchodzą też nowoczesne procesy zarządzania ludźmi, ale rzadko rozpatruje się je z punktu widzenia pracownika.

Pojawia się pytanie, gdzie można szukać pomysłów, idei czy narzędzi, które mogłyby być pomocne przy budowaniu ludzkiego potencjału nowoczesnej firmy. Odpowiedzią może być psychologia pozytywna, która na świecie pretenduje do miana źródła wiedzy o procedurach pomiaru i kultywowania mocnych stron pracowników w organizacji.

Amerykańskie podejście do aplikowania psychologii pozytywnej w procesy zarządzania jest niezwykle entuzjastyczne. Natomiast w Polsce jesteśmy dosyć sceptycznie nastawieni do wszelkich nowości, więc nie mamy jeszcze wielu dokonań na tym polu.

Autor:

doktor psychologii, pracownik naukowy Zakładu Psychologii Zarządzania i Zachowań Konsumenckich w Instytucie Organizacji i Zarządzania Politechniki Wrocławskiej

Źródło:

INFOR
Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń648.00 zł

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Tax-Net Jacek Adamczak

Kancelaria Podatkowa - Biuro Rachunkowe

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »