| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Zarządzanie > Zarządzanie zadowolonymi ludźmi

Zarządzanie zadowolonymi ludźmi

Od ponad dziesięciu lat rozwija się na świecie nowy nurt psychologiczny – psychologia pozytywna. Martin Seligman, twórca tego nurtu, rozpoczął swoistą krucjatę na rzecz kształtowania i kultywowania pozytywnych cech człowieka, twierdząc, że są one niezwykle istotne w wielu dziedzinach naszego życia. Czy psychologia pozytywna może zostać wykorzystana w kierowaniu ludźmi?

Nowa idea w zarządzaniu?

Przedstawione argumenty wskazują na to, że warto zaryzykować i podjąć wyzwanie wprowadzenia psychologii pozytywnej do zarządzania. Myślę jednak, że wielu menedżerów mogłoby w tym momencie powiedzieć, że nie widzą w tym podejściu zbyt wielu nowych wątków. Przecież od lat mówi się o potrzebie prawidłowego formułowania zadań i celów – aby pracownik czuł sens jego wykonania; o partycypacji pracowniczej w zarządzaniu – aby podnosić poczucie odpowiedzialności i poczucie wpływu u pracowników; o projektowaniu zespołów pracowniczych czy też o poprawnej komunikacji zapobiegającej konfliktom. Czy mamy więc rzeczywiście do czynienia z jakimś nowym podejściem do zarządzania? Wydaje mi się, że tak.

Nowość być może nie polega na zastosowaniu zupełnie nowatorskich metod, ale na innowacyjnym połączeniu różnych wątków. Zebrane razem tworzą całościowy program podnoszenia efektywności organizacji poprzez podnoszenie dobrostanu pracowników. Następuje tutaj wyraźnie większa humanizacja zarządzania. Jednak to, co wydaje się najważniejsze, to pewnego rodzaju empiryczne usankcjonowanie wcześniejszych, często czysto teoretycznych, czy wręcz intuicyjnych, założeń zarządzania zasobami ludzkimi opartego na kapitale ludzkim.

Skoro więc istnieje możliwość wykorzystania dobrych narzędzi do pomiaru zasobów kapitału ludzkiego w firmie oraz pomiaru skuteczności wprowadzania procedur wspierających te zasoby, to dlaczego przedsiębiorcy nie mieliby z tego skorzystać? Do tego jednak potrzebne jest coś więcej niż dobre chęci – konieczny jest efektywny dialog między nauką a praktyką. I to właśnie jest największa szansa, jaką niesie ze sobą zastosowanie idei psychologii pozytywnej w zarządzaniu. Szansa zarówno dla biznesu, jak i dla nauki.

UWAGA

3 lipca we Wrocławiu odbędzie się „Sympozjum psychologii pozytywnej”, podczas którego zostanie poruszony temat wykorzystania jej w zarządzaniu. Prof. Martin Seligman, twórca nurtu, poprowadzi warsztat dotyczący pozytywnej interwencji. Organizatorem konferencji są Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej Wydział Zamiejscowy we Wrocławiu, Politechnika Wrocławska Instytut Organizacji i Zarządzania, Akademie für Kind, Jugend und Familie (Graz, Austria). Więcej informacji: www.swps.pl/seligman.

Postulowane korzyści płynące ze stosowania założeń psychologii pozytywnej w zarządzaniu organizacjami:

● obniżone koszty kontroli pracowników;

●  zwiększona innowacyjność organizacji;

● mniejsza rotacja pracowników;

● mniejsza absencja (dotyczy krótkich nieobecności) w pracy;

● większa efektywność wykorzystania czasu pracy;

● większa jakość wykonywanej pracy;

● lepsze relacje interpersonalne;

● rzadsze i efektywnie rozwiązywane konflikty.

reklama

Autor:

doktor psychologii, pracownik naukowy Zakładu Psychologii Zarządzania i Zachowań Konsumenckich w Instytucie Organizacji i Zarządzania Politechniki Wrocławskiej

Źródło:

INFOR
Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń648.00 zł

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

SmartConsulting S.K.A.

SmartConsulting S.K.A. jest częścią SmartGoup Division, grupy firm powiązanych personalnie i kapitałowo.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »