| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Zarządzanie > Dyskusja o najnowszych trendach HRM na polskim rynku

Dyskusja o najnowszych trendach HRM na polskim rynku

Jak motywować ludzi w trudnych i lepszych czasach? Czy zadaniem firmy jest troska o jej pracowników? O wartościach, zaangażowaniu i rozwijaniu kompetencji rozmawiali uczestnicy debaty, która odbyła się podczas konferencji Postawy Pracownicze zorganizowanej przez Nowoczesną Firmę w ramach cyklu Business Knowledge Events.

Uczestnikami debaty pt. „Czy warto inwestować w zaangażowanie pracowników?” byli: Maria Zakrzewski – Great Place to Work Institute Polska, Katarzyna Żmijewska – Great Place to Work Institute Polska, Andrzej Woźniakowski – Instytut Pracy i Spraw Socjalnych, Beata Wojciechowska – Eli Lilly Polska Sp. z o.o. oraz Anna Muszyńska-Jurków – Microsoft Sp. z o.o.

Paweł Berłowski: Pytanie „czy warto” kieruje naszą uwagę do świata wartości – każe się zastanowić, co i dla kogo jest większą albo mniejszą wartością. Po przedstawieniu wyników badania Great Place to Work® Institute Polska pt. „Co jest dla pracownika najważniejsze” zdawać by się mogło, że inwestowanie w zaangażowanie pracowników jest wartością przyjmowaną a priori.

A jednak, jak wynika z innych badań przeprowadzonych przez wielkie firmy doradcze w Polsce, największe przedsiębiorstwa w planach na 2010 r. zakładają kontynuację agresywnej polityki cięcia kosztów zatrudnienia. Inwestycje tak, ale w komputery i technologie, a nie w dobre samopoczucie pracowników. A więc czy inwestowanie w zaangażowanie jest dla firm wartością poślednią?

Katarzyna Żmijewska: Potrafimy wyobrazić sobie, jak motywować pracowników w krótkim okresie, wykorzystując obietnice, benefity, żonglując wynagrodzeniami, premiami, dodatkowymi świadczeniami. Natomiast gdy nadchodzi kryzys, to wtedy właśnie widać, że inwestowanie w zaufanie, w dobre relacje z pracownikami daje efekty. Dopiero wtedy, kiedy nie możemy motywować pracownika obietnicą awansu, zbudowane zaufanie powoduje, że pracownicy w trudnej sytuacji pozostają zaangażowani, lojalni i wciąż wykonują wysokiej jakości pracę.

Anna Muszyńska-Jurków: Zgadzam się z tą opinią. Wszystkie procesy, w których angażowaliśmy pracowników, procesy miękkie, np. skierowane na rozwijanie komunikacji, różnorodności, na rozwijanie menedżerów w kierunku lepszego zarządzania ludźmi – to wszystko zaczęło nam procentować w momencie trudnych miesięcy spowolnienia, które zaczęły się rok temu. Dzięki temu mamy poczucie, że choć co prawda kryzys nadal jest, to jednak i morale pracowników, i atmosfera w firmie nie ucierpiały na tym.

Jest to dla nas dowód, że nie opłaca się patrzeć na biznes jedynie w krótkiej perspektywie jednego roku, ale warto myśleć o tym, co będzie za lat kilka czy kilkanaście.

Beata Wojciechowska: Podczas kryzysu w 2001 roku pracowałam w firmie, w której ważna była lojalność i troska o pracowników. Był to czas, gdy po euforii rozwoju nagle przedsiębiorstwa dokonywały zwolnień, cięto koszty. Różne sposoby radzenia sobie z trudnościami były wówczas rozważane, ale za wszelką cenę starano się ochronić pracowników.

Dzisiaj pracuję w innej branży, ale dylematy związane z kryzysem są podobne. Powraca w takich sytuacjach pytanie o szacunek, zaufanie. Ważne, żeby firma pamiętała o tym, jak wiele opiera się na wartościach. To znaczy: żeby ludzie, którzy podejmują decyzje, pamiętali o innych ludziach, którzy dla tej firmy pracują.

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Alchemia-Inwestowania

doradztwo

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »