| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Zarządzanie > Analityczny personalny - jak czytać sprawozdania finansowe

Analityczny personalny - jak czytać sprawozdania finansowe

Problemy we wzajemnym zrozumieniu między zarządami a działami personalnymi są zainteresowanym dobrze znane. Prezes często nie widzi sensu przedstawionych przez dział HR pomysłów, zaś dyrektor personalny nie zawsze potrafi użyć właściwych argumentów, by pokazać, jakie efekty biznesowe przyniesie realizacja jego propozycji.

Pojawia się więc pytanie – jak stać się partnerem biznesowym zarządu? Odpowiedzi na to pytanie należy szukać w świecie finansów. Do katalogu swoich kompetencji współczesny dyrektor personalny musi dodać umiejętność posługiwania się językiem biznesu. Niezbędna staje się ocena kondycji finansowej firmy, liczenie zwrotu z inwestycji czy kalkulacja kosztów.

W komplecie dla biegłego

Każda firma, zgodnie z ustawą o rachunkowości1, ma obowiązek sporządzić raz do roku obowiązkowe sprawozdanie finansowe.

Sprawozdawczość finansowa podmiotów obejmuje cztery elementy:

  • bilans,
  • rachunek wyników,
  • rachunek przepływów finansowych,
  • zestawienie zmian w kapitale własnym

oraz informację dodatkową, obejmującą wprowadzenie do sprawozdania finansowego i dodatkowe objaśnienia.

Bilans

Bilans pokazuje w ujęciu wartościowym sytuację majątkową i finansową firmy na dany dzień, czyli moment bilansowy. Jest statycznym zestawieniem aktywów i pasywów firmy. Aktywa firmy to inaczej majątek, czyli wszystko, co firma posiada (środki pieniężne, maszyny, budynki, zapasy, należności itp.), a pasywa to źródła finansowania tego majątku (kapitał własny, kredyty, zobowiązania wobec dostawców).

Wszystkie podmioty zobowiązane są sporządzać bilans do celów sprawozdawczych w układzie poziomym, w którym z jednej strony znajdują się aktywa uszeregowane rosnąco wg stopnia płynności, a z drugiej pasywa wg stopnia wymagalności2.

Bilans kończy się sumą aktywów i pasywów. Do celów wewnętrznych firma może sporządzać bilans w innej formie. Bez względu jednak na układ suma aktywów i suma pasywów musi się bilansować, czyli kwoty te muszą być identyczne.

reklama

Autor:

pracownik dydaktyczno-naukowy Wyższej Szkoły Zarządzania/Polish Open University

Źródło:

INFOR

Narzędzia kadrowego

POLECANE

UMOWY ZLECENIA 2017

reklama

Ostatnio na forum

Eksperci portalu infor.pl

Przemysław Jaworski

Specjalista do spraw IT

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »