| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Zarządzanie > Jak zapobiegać nieproduktywnym zachowaniom pracowników?

Jak zapobiegać nieproduktywnym zachowaniom pracowników?

Jako menedżerowi zależy mi na tym, aby moi podwładni byli produktywni i pracowali efektywnie. Choć wiele mówi się o zwiększaniu produktywności i efektywności pracy, rzadziej – w moim odczuciu – wspomina się o kwestii celowego angażowania się pracowników w zachowania nieproduktywne. W tym przypadku nie mamy do czynienia z obniżoną motywacją do efektywnej pracy, lecz z dążeniem do wyrządzenia szkody firmie lub osobom w niej zatrudnionym. Zastanawiam się, czy można zbadać skłonność pracownika do angażowania się w zachowania nieproduktywne? W jaki sposób zapobiegać angażowaniu się pracowników w tego typu zachowania?

Okoliczności sprzyjające nieproduktywności

W nawiązaniu do powiedzenia okazja czyni złodzieja można przyjąć, że każdy pracownik, niezależnie od posiadanych predyspozycji, może zaangażować się w zachowania nieproduktywne, jeśli tylko wystąpią określone okoliczności. Zaliczyć do nich należy przede wszystkim poczucie niesprawiedliwego potraktowania oraz jednostkową potrzebę. Osoba, która ma poczucie, że jest niesprawiedliwie traktowana, może odczuwać rozczarowanie i gniew – silne negatywne emocje, które mogą motywować do zaspokojenia niespełnionych ambicji w sposób nieaprobowany społecznie i niepożądany przez organizację, w tym mobilizować do zemsty na przełożonym, który jest postrzegany jako główny winowajca. W rezultacie możemy mieć do czynienia z sabotażem i/lub agresją wobec przełożonego lub agresją przeniesioną wobec współpracowników. Podobne efekty mogą pojawić się w sytuacji, kiedy dana osoba ma pilną potrzebę i nie widzi innej możliwości jej zaspokojenia, jak tylko zaangażowanie się w zachowania nieproduktywne (na przykład kradzież). Profilaktyka zachowań nieproduktywnych w tym przypadku wymaga bieżącego kontrolowania okoliczności, które zwiększają prawdopodobieństwo zaangażowania się pracowników w niepożądane zachowania. Podstawowe zasady tego typu profilaktyki przedstawiają się następująco:

  • Należy jasno określić, najlepiej w pisemnym regulaminie, oczekiwania odnośnie do pożądanych zachowań pracowników oraz sankcje, jakie czekają tych, którzy nie spełniają tych oczekiwań w wyniku łamania przyjętych zasad współdziałania w organizacji. Znajomość treści regulaminu powinna być upowszechniona wśród pracowników. Jakiekolwiek złamanie uwzględnionych w nim reguł powinno w sposób nieodwołalny i możliwie szybki owocować zastosowaniem wobec niepokornej osoby sankcji przewidzianych w regulaminie.
  • Należy szczerze i możliwie szybko (najlepiej zaraz po wystąpieniu incydentu) przeprosić pracowników, którzy mogli zostać potraktowani niesprawiedliwie lub w sposób nieuprzejmy. Innymi słowy, konieczne jest zadbanie o dobre samopoczucie pracowników i niedopuszczanie do sytuacji, w której którykolwiek z nich jest traktowany w sposób niesprawiedliwy lub nieuprzejmy, co może prowadzić do narastania poczucia niesprawiedliwego traktowania oraz braku identyfikacji z firmą, zaś w konsekwencji do gotowości zaangażowania się w zachowania nieproduktywne.
  • Należy promować w organizacji i zespole obywatelskie zachowania organizacyjne, czyli zachowania pożądane w organizacji. Pracownicy nie tylko powinni znać suche zapisy regulaminu w odniesieniu do pożądanych zachowań, ale także mieć na co dzień żywy przykład tych zachowań. Stąd przełożony oraz jego współpracownicy powinni systematycznie zachowywać się w sposób zgodny z zapisami regulaminu. W ten sposób tworzy się silna norma postępowania w pożądany sposób, która pomaga trzymać w ryzach niespełnione ambicje lub rozczarowanie niektórych pracowników.

UWAGA

Należy jednak pamiętać, że nieposiadanie funkcjonalnych predyspozycji samo w sobie w żadnym wypadku nie oznacza, iż mamy do czynienia z osobą, która niechybnie musi zaangażować się w zachowania nieproduktywne. Oznacza co najwyżej, że dana osoba może wykazywać większą gotowość do zaangażowania się w tego typu zachowania, jeśli wystąpią sprzyjające po temu okoliczności.


reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Tomasz Paszkowski

Księgowy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »