| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Zarządzanie > Wydawanie poleceń

Wydawanie poleceń

Każdy menedżer na co dzień wydaje wiele poleceń swoim podwładnym. Dlatego tak ważne jest, by robić to umiejętnie i skutecznie. Wydając polecenia, menedżer dzieli pracę, a przez to działa szybciej i skuteczniej. Kiedy stara się zrobić wszystko sam – jest nieefektywny.

Obowiązkiem menedżera jest rozdział zadań i sprawdzanie ich realizacji. Jest on odpowiedzialny za planowanie, podejmowanie wszelkich decyzji, organizację pracy oraz to, jak przebiegają procesy. To on ma inicjatywę. Od niego zależy gdzie, kiedy, za pomocą jakich narzędzi i czym zajmować się będą podlegający mu ludzie. Menedżer wyraża swoje oczekiwania dotyczące wykonania poleceń. Wiąże się to ze ścisłym monitorowaniem działań pracowników. Oceniane są osiągnięcia pracowników.

Celem wydawania poleceń jest precyzyjne przekazanie pracownikowi zadania do realizacji w taki sposób, aby zminimalizować potencjalne zakłócenia komunikacyjne.

Wydając polecenia, trzeba pamiętać o precyzyjnym formułowaniu wypowiedzi. Istotne jest to, by mówić o konkretach, opierając się na dotychczasowych doświadczeniach pracownika, jego wiedzy i praktyce. Ważny jest tu spokój, konsekwencja i stanowczość.

Jednak nawet będąc stanowczym, trzeba być grzecznym. Szacunek dla drugiego człowieka jeszcze nigdy nie zaszkodził skuteczności menedżera. Dlatego warto pamiętać o zwrotach grzecznościowych: „proszę”, „dziękuję”.

Przekazane przez menedżera informacje muszą być konstruktywne. Powinny zawierać wskazówki precyzujące, dlaczego, co i w jaki sposób ma być zrobione.

Jasne formułowanie poleceń: „Panie Staszku, jutro mam zebranie szefów działów. Proszę wpisać dane do sprawozdania finansowego z realizacji naszego projektu w ubiegłym tygodniu. Czekam na nie o 14.30”.

Polecenia nie mogą się wykluczać i powinny być wykonalne. Ważne jest także zadbanie o materiały i sprzęt niezbędne do realizacji powierzonego zadania. Nie bez znaczenia jest i to, czy pracownik potrafi je zrealizować i czy ma na nie czas. Zapobiega to negowaniu sensu zadań zanim jeszcze pracownik się ich podejmie.

Wydając polecenia, należy się upewnić, czy pracownik zrozumiał oczekiwania i wie, co ma do zrobienia. Dobrze by było, gdyby akceptował polecenie. To sprzyja budowaniu jego motywacji! Jest to istotne, zwłaszcza że w przypadku stosowania tego narzędzia rolą pracownika jest realizowanie planów i zamierzeń menedżera. Nie ma tu miejsca na kreatywność i innowacyjność.

W przypadku wydawania poleceń menedżer jest skoncentrowany na klarownym przekazaniu zadania, sposobu jego realizacji i oczekiwanych efektów. Nie daje miejsca na dyskusję czy ustosunkowanie się do niechęci pracowników. Nie interesują go pomysły podwładnych i budowanie dobrej atmosfery czy relacji. Nie zawsze można być dobrym kolegą. Koledze nie da się skutecznie wydawać poleceń służbowych.

Menedżer musi jednak pamiętać o tym, by udzielić pracownikowi niezbędnych do wykonania zadania wyjaśnień i odpowiedzieć na jego pytania dotyczące realizacji polecenia. Na koniec powinien upewnić się, czy został przez pracownika dobrze zrozumiany: „Panie Staszku, to jak się umówiliśmy?”

Autor:

psycholog, senior konsultant Kontekst HR International Group

Źródło:

INFOR
Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń648.00 zł

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Inwestycje w Kurortach

Serwis nieruchomościowy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »