| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Zarządzanie > Wydawanie poleceń

Wydawanie poleceń

Każdy menedżer na co dzień wydaje wiele poleceń swoim podwładnym. Dlatego tak ważne jest, by robić to umiejętnie i skutecznie. Wydając polecenia, menedżer dzieli pracę, a przez to działa szybciej i skuteczniej. Kiedy stara się zrobić wszystko sam – jest nieefektywny.

Wydawanie poleceń i niedopuszczanie do dyskusji prowadzi do komunikacji skrajnie jednostronnej. Pracownik staje się słuchaczem bez prawa głosu. Grozi to nieprawidłowym wykonaniem zadań. Menedżer denerwuje się wtedy i mówi często: „Mówię do ludzi, jak do ściany, a oni i tak robią swoje”. Jednak jeśli przełożony nie upewni się, że został zrozumiany, musi liczyć się z błędami i brakami w wykonanych zadaniach.

Niezwykle trudne jest konsekwentne egzekwowanie poleceń służbowych, systematyczna kontrola ich realizacji i rozliczanie pracowników (zwłaszcza w przypadku braku wypełniania poleceń lub ewidentnych błędów w pracy). Wymaga to od menedżera czasu, stałego zaangażowania, szybkiej oceny sytuacji i dawania uczciwej informacji zwrotnej. Ważne jest, by nie popaść w pułapkę stosowania stylu skrajnie autorytarnego, w którym po wydaniu polecenia następuje czyhanie na potknięcia podwładnego, wytykanie mu błędów, szykanowanie go i karanie – tak, by ze strachu pracował lepiej. Należy pamiętać, że: „Nie przewodzimy ludziom, bijąc ich po głowach, to bandytyzm, nie przywództwo” (D.G. Eisenhower).

Model wydawania poleceń

PRZEDSTAW CEL ROZMOWY. Powiedz, dlaczego zaprosiłeś pracownika do siebie.

POWIEDZ, DLACZEGO WYBRAŁEŚ TĘ OSOBĘ. Krótkie uzasadnienie Twojego wyboru pomoże pracownikowi zrozumieć, dlaczego to on ma wykonać kolejne zadanie, a przy okazji może pozytywnie wpłynąć na jego motywację, zwłaszcza jeśli zaakcentujesz mocne strony pracownika w wykonywaniu tego typu zadań.

OPISZ ZADANIE. Ponieważ wydawanie poleceń jest narzędziem, którym pracujemy z osobami potrafiącymi wykonywać daną czynność, wystarczy podanie dwóch podstawowych informacji: co i na kiedy ma być zrobione.

DAJ PRACOWNIKOWI CZAS NA PYTANIA. Zatrzymaj się. Daj pracownikowi czas na przemyślenie polecenia i pytania dotyczące jego realizacji. Wysłuchaj aktywnie tego, co mówi, i odpowiedz na ewentualne pytania.

UZGODNIJ PLAN KONTROLI. Ustal, w jaki sposób będziesz kontrolować sposób wykonywania zadania przez pracownika i w jaki sposób ma się z Tobą komunikować w razie trudności. Ustalenie tych dwóch elementów pomoże uniknąć ewentualnych nieporozumień lub opóźnień w realizacji zadania.

UZYSKAJ POTWIERDZENIE ZROZUMIENIA. Upewnij się, że wszystko jest dla pracownika jasne i że wie, co i na kiedy ma zrobić oraz pamięta, w jaki sposób będziesz kontrolować postęp prac.

ZAKOŃCZ ROZMOWĘ. Podsumuj ustalenia. Zachęć do działania. Podziękuj za rozmowę.

W przypadku bardzo prostych poleceń można poprzestać na klarownym opisaniu zadania i swoich oczekiwań oraz monitorowaniu jego realizacji.

reklama

Autor:

psycholog, senior konsultant Kontekst HR International Group

Źródło:

INFOR
Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń648.00 zł

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Ewelina Stachowiak

Marketing Team Leader w firmie HR Tools

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »