| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Zarządzanie > Przekazanie zadań firmy

Przekazanie zadań firmy

Polskie przedsiębiorstwa coraz chętniej korzystają z outsourcingu, zlecając część istotnych zadań firmom zewnętrznym. W efekcie zmniejsza się liczba zatrudnionych w wewnętrznych działach firm, a coraz więcej specjalistów przechodzi do pracy wewnątrz struktur usługodawców outsourcingowych. Decyzja o przekazaniu wewnętrznych sił przedsiębiorstwa partnerowi zewnętrznemu łączy się z wieloma wyzwaniami dla firmy macierzystej.

Outsourcing to usługi wspierające rozwój firmy przy wsparciu zewnętrznych ekspertów, które zarazem stały się synonimem nowoczesnego biznesu na całym świecie. Nie ma już właściwie branży, która by nie korzystała z outsourcingu. W Polsce po okresie rozwoju zainicjowanego działaniami dużych podmiotów zagranicznych nastąpiło rozprzestrzenienie się usług outsourcingowych na mniejsze przedsiębiorstwa i różne branże.

Rynek outsourcingu

Obecnie w samych centrach usług wspólnych znajduje zatrudnienie około 45 tys. osób. Szacuje się, że do 2010 r. będzie to już około 70 tys. pracowników. Według prognoz grupy badawczej PMR do 2010 r. w Europie Środkowo-Wschodniej nastąpi podwojenie wartości rynku outsourcingu w stosunku do roku 2007. Państwowa Agencja Informacji i Inwestycji Zagranicznych donosi, że Polska jest jedną z najatrakcyjniejszych lokalizacji dla inwestycji BPO w Europie i wkrótce może stać się liderem tego typu usług na naszym kontynencie.

Gwałtownemu rozwojowi branży outsourcingowej towarzyszy zmniejszona dynamika w innych dziedzinach gospodarki spowodowana kryzysem. Trudna sytuacja na rynkach jest dodatkowym czynnikiem wpływającym korzystnie na sytuację firm oferujących usługi poprawiające konkurencyjność przedsiębiorstw.

Osiągnięcie celu, jakim jest poprawa kondycji przedsiębiorstwa, często wymaga działań zmieniających strukturę firmy. Decydując się na outsourcing, przedsiębiorstwo niejednokrotnie rezygnuje z budowania wewnętrznych działów (korzystając ze specjalistów, których w tym celu zatrudnia outsourcer) lub przekazuje firmie zewnętrznej już istniejące struktury. W efekcie w wielu wypadkach liczba pracowników działających na rzecz określonego biznesu ulega niewielkiej zmianie, radykalną metamorfozę przechodzi jednak struktura zależności i odpowiedzialności. Pojawiają się nowe wyzwania związane z przejmowaniem części pracowników przez firmę outsourcingową oraz ustaleniem modelu współpracy z usługodawcą (zamiast wewnętrznych działów – partner zewnętrzny). Ważne jest również to, że branża outsourcingowa, oferująca zatrudnienie w dynamicznie rozwijających się strukturach staje się silnym graczem na rynku pracy.

reklama

Autor:

specjalistka ds. komunikacji Fundacji Instytutu Outsourcingu

Źródło:

INFOR
Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń648.00 zł

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Sylwia Kozłowska

Dydaktyk medialny

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »