| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Zarządzanie > Przekazanie zadań firmy

Przekazanie zadań firmy

Polskie przedsiębiorstwa coraz chętniej korzystają z outsourcingu, zlecając część istotnych zadań firmom zewnętrznym. W efekcie zmniejsza się liczba zatrudnionych w wewnętrznych działach firm, a coraz więcej specjalistów przechodzi do pracy wewnątrz struktur usługodawców outsourcingowych. Decyzja o przekazaniu wewnętrznych sił przedsiębiorstwa partnerowi zewnętrznemu łączy się z wieloma wyzwaniami dla firmy macierzystej.

Dlaczego outsourcing?

Według Łukasza Gajewskiego, prezesa Instytutu Outsourcingu oraz prezesa spółki Target BPO, najważniejsze powody, dla których firmy decydują się na outsourcing, to: poszukiwanie oszczędności i dostępu do utalentowanych pracowników, chęć przekazania zadań niebędących głównym obszarem aktywności firmy specjalistom oraz zwiększanie elastyczności modelu biznesowego. – Outsourcing uwalnia firmę od obciążenia, jakim jest zmaganie się z obszarami niestanowiącymi istoty jej działalności. Wysoko wyspecjalizowane grupy ekspertów przejmują dany obszar (np. sprzedaż lub księgowość), dokonują usprawnień, rozwijają go i zarządzają wszystkimi procesami w jego ramach. Dzięki temu firma korzysta z wiedzy zewnętrznego partnera, poprawia swoje wyniki i uwalnia siły, które mogą być spożytkowane w innych ważnych dla firmy dziedzinach – tłumaczy Łukasz Gajewski.

Wyzwania dla firmy

Po podjęciu decyzji o planowanej współpracy z partnerem outsourcingowym firma staje przed wieloma wyzwaniami. Pierwszym z nich jest dylemat związany z przyszłością pracowników. Wbrew pozorom, w większości przypadków, współpraca z firmami outsourcingowymi nie prowadzi do grupowych zwolnień. Outsourcer chętnie przejmuje kadry firmy, korzystając z ich doświadczenia, dokonując optymalizacji pracy i uzupełniając o dodatkowych ekspertów. Doświadczony partner pomaga firmie dobrze przejść przez etap przekształceń. Zanim to jednak nastąpi, warto zadbać o dwa kluczowe obszary, jakimi są:

  • właściwy wybór usługodawcy outsourcingowego oraz
  • dobra komunikacja wewnętrzna.

Wybór dobrego partnera

Wybór partnera outsourcingowego jest decyzją, która w wielu wypadkach ma ogromny wpływ na sytuację przedsiębiorstwa. Coraz częściej umowy outsourcingowe zawiera się na wiele lat i przekazuje się usługodawcom coraz szersze kompetencje. Jeśli podpisanie umowy wiąże się z przejęciem części pracowników, można spodziewać się, że dla wielu osób firma macierzysta i partner zewnętrzny będą podmiotami działającymi wspólnie i ich działania będą ze sobą utożsamiane.

Przed dokonaniem wyboru przede wszystkim warto sprawdzić portfolio potencjalnego usługodawcy. Jego doświadczenie, zrealizowane projekty, rekomendacje byłych i obecnych klientów będą najlepszą wizytówką. Można również zbadać opinię na temat outsourcera w internecie, wśród partnerów biznesowych i w środowisku lokalnym. Firma, która rozważa przekazanie outsourcerowi części własnych kadr, powinna zwrócić szczególną uwagę na te aspekty, które wiążą się z opinią firmy jako pracodawcy.

Umowa outsourcingowa powinna zawierać szczegółowe informacje dotyczące:

  • przedmiotu usługi,
  • czasu jej trwania,
  • podziału kompetencji i odpowiedzialności oraz
  • zasad kontroli jakości usług i wynagradzania.

Ponadto dobry kontrakt powinien określać zasady poufności oraz umożliwiać łatwe odstąpienie od współpracy. Poza tymi standardowymi zapisami istnieje możliwość zawarcia dodatkowych ustaleń dotyczących przyszłości przejętych pracowników. Ustawa zobowiązuje nowego pracodawcę do zapewnienia im przynajmniej takich samych warunków, jak w firmie macierzystej, często jednak dodaje się dodatkowe zapisy dotyczące np. zwiększenia możliwości pracowników do rozwoju zawodowego, dostępu do szkoleń i specjalistycznej wiedzy.

reklama

Autor:

specjalistka ds. komunikacji Fundacji Instytutu Outsourcingu

Źródło:

INFOR
Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń648.00 zł

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

ChinskiRaport.pl

Serwis umożliwiający weryfikację chińskich firm

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »