| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Zarządzanie > Reakcje pracowników na zmiany w firmie

Reakcje pracowników na zmiany w firmie

Mimo że ekonomiści wieszczą szybki powrót koniunktury, to odbudowa nadszarpniętych relacji pracowniczych może potrwać znacznie dłużej. Negatywne skutki kryzysu odczuwają właśnie pracownicy – redukcja zatrudnienia, obniżki płac, pogorszenie atmosfery pracy. Jak można przekuć obawy podwładnych w zrozumienie dla zmian wprowadzanych w firmie? Kluczem jest przemyślana strategia, dalekowzroczne działanie i jasno określone cele. Angażując pracowników w proces restrukturyzacji, firma może wyjść z trudnej sytuacji wzmocniona, z bardziej efektywną kulturą organizacyjną.

W badaniu firmy doradczej 4 Results „Strategie firm w kryzysie” 6 na 10 pytanych przedsiębiorców stwierdza, że odczuwa negatywne skutki kryzysu. Respondenci wskazują przede wszystkim spadek przychodów, renegocjację kontraktów z klientami, spadek marży za usługi i produkty. Pracodawcy w większości (53 proc.) koncentrują się na obniżaniu kosztów działalności. Decydują się na likwidację przywilejów pracowniczych, renegocjację umów lub redukcję zatrudnienia. Pracownicy boją się utraty pracy lub zahamowania kariery. W takiej sytuacji nietrudno o napiętą atmosferę w pracy, spadek zaangażowania lub lojalności wobec firmy. Pracodawcy muszą pogodzić dwie racje – optymalizację kosztów i racje pracowników.

Sytuacja pracowników

Tylko 3 proc. badanych firm przewiduje w tym roku podwyżki dla swoich pracowników, a 8 proc. deklaruje zwiększenie zatrudnienia. Jednocześnie 28 proc. pytanych planuje zwolnienia pracowników, a 23 proc. obniżkę pensji.

W firmach negatywnie odczuwających obecną kondycję naszej gospodarki pracownicy przyznają, że obawiają się przede wszystkim utraty pracy (57 proc.). Co zaskakujące, również w 1/3 firm dobrze radzących sobie w obecnej sytuacji gospodarczej pracownicy boją się utraty pracy. W co piątej przebadanej firmie obserwuje się pogorszenie relacji między pracownikami niższego szczebla a przełożonym. Tyle samo badanych zauważa pogorszenie relacji pomiędzy samymi pracownikami. Pozytywnym skutkiem z ekonomicznego punktu widzenia jest zwiększenie efektywności pracy oraz to, że pracownicy są skłonni wydłużyć godziny pracy.

Pocieszający może być fakt, że ponad 1/4 firm nie zauważyła różnicy w relacjach między pracownikami. Okazuje się jednak, że pracownicy pewni swojej pozycji w firmie nie obawiają się o swoje stanowisko i widzą pozytywne skutki redukcji zatrudnienia.

W czasie przeprowadzanych przez nas procesów optymalizacyjnych zauważyliśmy, że pracownicy liniowi, którzy osiągają dobre efekty w pracy, nie obawiali się zwolnień. Dotknęły one przede wszystkim pracowników nieefektywnych, pogarszających wyniki całej grupy pracowników lub wręcz działu – zauważa Ireneusz Biliński z 4 Results, współtwórca raportu. – Z ich punktu widzenia zwolnienia są naturalnym procesem zwiększania wydajności – dodaje.

Co i jak zmieniać

W kryzysie ludzie są bardziej skłonni do współpracy i konsensusu. Otwierają się nowe możliwości obniżania kosztów poprzez np. zaangażowanie pracowników organizacji w optymalizację czy możliwość renegocjacji warunków z dostawcami. Zmiany kultury organizacyjnej w przedsiębiorstwie można oprzeć na silnej orientacji na celach, dyscyplinie pracy, otwartej komunikacji czy gotowości do zmian. Cele i stopnie tych zmian należy jasno określić.

Wdrażając nowy model kultury organizacji kładziemy obecnie szczególny nacisk na efektywność i współpracę na każdym szczeblu. Pracownicy w czasie kryzysu są często nieufni wobec siebie i niechętnie dzielą się swoimi pomysłami. Wypracowanie otwartości w kontaktach między pracownikami jest jeszcze trudniejsze niż wprowadzenie efektywnych procedur – uważa I. Biliński.

reklama

Autor:

specjalista ds. public relations i badań rynkowych w agencji komunikacji marketingowej Praktycy.com

Źródło:

INFOR
Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń648.00 zł

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Castrol

Castrol jest jednym z największych na świecie producentów olejów silnikowych i środków smarnych. Produkty Castrol powstają w oparciu o analizy, zaawansowane technologie i innowacje. Castrol od zawsze kładzie nacisk na opracowywanie środków smarnych najwyższej jakości. W tym celu stworzył zaawansowane centra technologiczne, działające w Wielkiej Brytanii, a także w Stanach Zjednoczonych, Niemczech, Japonii, Indiach i Chinach. Castrol posiada dostęp do wszystkich typów baz oraz dodatków olejowych, dzięki czemu do każdego z produkowanych przez siebie środków smarnych może dobierać najlepsze bazy i dodatki z całego świata.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »