| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Zarządzanie > Reakcje pracowników na zmiany w firmie

Reakcje pracowników na zmiany w firmie

Mimo że ekonomiści wieszczą szybki powrót koniunktury, to odbudowa nadszarpniętych relacji pracowniczych może potrwać znacznie dłużej. Negatywne skutki kryzysu odczuwają właśnie pracownicy – redukcja zatrudnienia, obniżki płac, pogorszenie atmosfery pracy. Jak można przekuć obawy podwładnych w zrozumienie dla zmian wprowadzanych w firmie? Kluczem jest przemyślana strategia, dalekowzroczne działanie i jasno określone cele. Angażując pracowników w proces restrukturyzacji, firma może wyjść z trudnej sytuacji wzmocniona, z bardziej efektywną kulturą organizacyjną.

Metoda odgórna i oddolna

W polskich przedsiębiorstwach najpopularniejsza jest nadal odgórna metoda wdrażania zmian. 1/3 organizacji wciela innowacje za pomocą metody partycypacyjnej, polegającej na stworzeniu zespołów, których zadaniem jest opracowanie koncepcji zmian i ich przeprowadzenie przy udziale pracowników na różnych szczeblach. Metoda oddolna, w której pracownicy wychodzą z inicjatywą zmian, wykorzystywana jest przez marginalną liczbę firm. Każda z powyższych metod ma swoje zalety i powinna być dobierana odpowiednio do sytuacji.

Metoda szybkich cięć

Metoda szybkich cięć jest odpowiednia w przypadku niepopularnych, lecz niezbędnych sytuacji, np. redukcji zatrudnienia lub likwidacji działu. Pracownicy otrzymują jasny przekaz od organizacji, która przez to ucina domysły i spekulacje. Planując w przedsiębiorstwie zmiany, najpierw należy przeprowadzić te najtrudniejsze. Pracownikom trudno będzie zaangażować się w długotrwały proces zmian, jeżeli wisi nad nimi widmo zwolnień. Strach powoduje zamknięcie i spadek wzajemnego zaufania, w takiej sytuacji niemożliwa jest owocna współpraca.

Partycypacja pracowników

Metodą, która przynosi lepsze efekty w długofalowej perspektywie, jest partycypacja pracowników różnego szczebla w procesie wdrażania zmian. Podstawą jest odpowiednie środowisko pracy, w którym jest otwarcie na dialog i nagradza się pracowników wychodzących z inicjatywą.

Mimo iż wielu pracodawców uważa, że pracownicy są dla nich najważniejszą wartością i deklarują otwartość na uwagi personelu, to w toku naszego działania okazuje się, że system zarządzania i przepływu informacji odbiega od ideału. Podstawą do jakichkolwiek działań oddolnych musi być szczere zaangażowanie kadry wyższej – przestrzega I. Biliński.

Rola komunikacji

Doradcy biznesowi podkreślają wagę komunikacji w procesie wdrażania zmian. Podstawą powinna być otwartość w kontaktach z pracownikami, czyli przedstawienie przyczyn podjętych decyzji, kryteriów, jakimi kierowali się przełożeni. Pracodawcy powinni wyjaśnić konsekwencje zaniechania dalszych działań oraz nakreślić teraźniejszą sytuację. Jeżeli do zmian podejdzie się z zaangażowaniem i empatią, więzi pracowników z firmą i ich zaangażowanie w pracę nie zostaną nadszarpnięte.

Firmy w czasie kryzysu wybierają najczęściej jedną z dwóch strategii komunikacyjnych. Należy wyróżnić grupę, która wykorzystuje kryzys jako szansę – zdobywa klientów, wkracza na nowe rynki, negocjuje niższe ceny od podwykonawców, a nawet przejmuje konkurencję i informuje o tym pracowników. Umiejętnie przeprowadzone działania są w stanie znacząco zwiększyć zaangażowanie pracowników oraz są motywacją do dalszych wysiłków. Trzeba jednak uważać, by nie przekroczyć cienkiej granicy propagandy sukcesu.

Druga grupa firm również prowadzi komunikację wewnętrzną na temat sytuacji firmy. Przekaz tych działań jest jednak odwrotny. Organizacja skupia się na negatywnych skutkach kryzysu, ucinając w ten sposób żądania pracowników.

Według I. Bilińskiego obie metody są skuteczne przy realizacji doraźnych celów. W perspektywie długofalowej komunikaty negatywne prowadzą jednak do zwiększenia napięć wśród personelu i spadku wzajemnego zaufania, co utrudnia współpracę.

reklama

Autor:

specjalista ds. public relations i badań rynkowych w agencji komunikacji marketingowej Praktycy.com

Źródło:

INFOR
Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń648.00 zł

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Edustacja.pl

Portal szkoleniowy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »