| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Zarządzanie > Dialog społeczny czyli relacje z interesariuszami w trudnych czasach

Dialog społeczny czyli relacje z interesariuszami w trudnych czasach

Globalny kryzys gospodarczy odcisnął swoje piętno nie tylko na wynikach i kondycji firm, lecz także na ich relacjach z otoczeniem firmy. Dzisiaj, kiedy organizacje walczą o przetrwanie, zmuszone są do działań restrukturyzacyjnych, które niejednokrotnie oznaczają zaprzestanie lub znaczne ograniczenie zaangażowania w relacje z niektórymi interesariuszami. Jak w takiej sytuacji pozostać społecznie odpowiedzialnym? Jak budować relacje z interesariuszami w trudnych czasach?

Nie ma jednej prostej recepty na zachowanie dobrych stosunków z interesariuszami w trudnych czasach, ale jest kilka ważnych aspektów, o których należy pamiętać, oraz wartości, które trzeba pielęgnować, niezależnie od koniunktury.

Strategiczne podejście do CSR

Społeczna odpowiedzialność biznesu (CSR – Corporate Social Responsibility) w Polsce do niedawna kojarzona była wyłącznie z filantropią. Dzisiaj wielu nowoczesnych menedżerów rozumie, że CSR to element strategii firmy, nierozerwalnie związany z zarządzaniem ryzykiem i relacjami z interesariuszami. Coraz więcej firm w Polsce, zamiast jednorazowych programów skupionych na zaangażowaniu społecznym, wprowadza strategicznie ukierunkowane działania, obejmujące wszystkie sfery działalności firmy i traktuje społeczną odpowiedzialność w sposób bardziej kompleksowy. Tego rodzaju podejście do CSR pozwala firmom wzbogacić swoją strategię o nowe, globalne spojrzenie, które w dzisiejszych czasach wydaje się niezbędne, m.in. w związku z rosnącymi oczekiwaniami konsumentów i innych interesariuszy z otoczenia firmy, jak również ze względu na wyzwania rozwojowe, takie jak zmiany klimatu czy eksploatacja surowców naturalnych.

Pionierami w strategicznym podejściu do CSR w Polsce były dotychczas duże międzynarodowe koncerny, obecnie jednak polskie firmy „doganiają” je w tym obszarze i doskonale absorbują koncepcję CSR, wykorzystując ją do budowania długofalowej strategii działania, dzięki której uzyskują nie tylko dodatkowe możliwości rozwoju, lecz także nowe źródła przewagi konkurencyjnej (w tym miejscu wymienić można chociażby takie firmy, jak LOTOS, PGNiG, Euro Bank SA, Polkomtel SA czy PKN Orlen).

Jednym z kluczowych filarów społecznej odpowiedzialności jest budowanie i utrzymywanie strategicznych relacji z interesariuszami firmy. Jeżeli zdefiniujemy interesariuszy w sposób klasyczny, czyli jako jednostki lub grupy, które oddziałują na firmę lub na które firma oddziałuje, zauważymy, że przedsiębiorstwo i jego otoczenie przypominają naczynia połączone. Zmiany dotyczące jednej ze stron mogą mieć wpływ na kondycję pozostałych elementów sieci interesariuszy. Globalny kryzys gospodarczy w różnym stopniu naruszył i zmodyfikował powiązania powstałe w ramach tych sieci.

reklama

Autor:

menedżer ds. zarządzania wiedzą w Forum Odpowiedzialnego Biznesu

Źródło:

INFOR
Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń648.00 zł

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Joanna Pluta

analityk w Departamencie Analiz TMS Brokers

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »