| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Zarządzanie > Dialog społeczny czyli relacje z interesariuszami w trudnych czasach

Dialog społeczny czyli relacje z interesariuszami w trudnych czasach

Globalny kryzys gospodarczy odcisnął swoje piętno nie tylko na wynikach i kondycji firm, lecz także na ich relacjach z otoczeniem firmy. Dzisiaj, kiedy organizacje walczą o przetrwanie, zmuszone są do działań restrukturyzacyjnych, które niejednokrotnie oznaczają zaprzestanie lub znaczne ograniczenie zaangażowania w relacje z niektórymi interesariuszami. Jak w takiej sytuacji pozostać społecznie odpowiedzialnym? Jak budować relacje z interesariuszami w trudnych czasach?

Priorytety i perspektywa globalna

Rzeczywistość gospodarcza ewoluuje, ale globalne priorytety, takie jak zrównoważony rozwój i prowadzenie działalności biznesowej w sposób społecznie odpowiedzialny, pozostają niezmienne. W czasie kryzysu globalne problemy stają się nawet bardziej widoczne – walka z ubóstwem w krajach rozwijających się jest niezwykle trudna wobec załamań w światowym handlu. Odpowiedzialność firm, zwłaszcza międzynarodowych, w okresie kryzysu nie powinna ograniczać się tylko do perspektywy lokalnej. Projektując nowe rozwiązania, firma powinna przeanalizować ich wpływ nawet na odległych interesariuszy, pamiętając o priorytetach zrównoważonego rozwoju i postulacie globalnej solidarności.

Działać zgodnie z zasadami

Rozwiązania w sferze zarządzania relacjami z interesariuszami dla każdej firmy, branży, sektora będą inne. Nie ma prostej recepty na zachowanie dobrych relacji z otoczeniem, bo skala i charakter kryzysu zawsze są różne, ale podstawy odpowiedzialnego zarządzania w „erze zawirowań” pozostają dobrze zdefiniowane. Firmy, które działają zgodnie z zasadami społecznej odpowiedzialności, wiedzą, że rynek wynagradza tego rodzaju dobre praktyki niezależnie od koniunktury.

UWAGA

Społeczna odpowiedzialność nie stoi w sprzeczności z zasadami prowadzenia biznesu, który w czasie dekoniunktury musi dokonywać koniecznych przekształceń, aby przetrwać trudny okres. Ważne natomiast, w jaki sposób i w jakim stylu zmiany te są przeprowadzane.

PRZYKŁAD

Dialog Społeczny w British American Tobacco

Polski oddział BAT w 2003 r., jako pierwsza firma w Polsce, wprowadził nowoczesne narzędzie zarządzania relacjami z interesariuszami – Dialog Społeczny (Social Reporting). Proces ten jest zgodny z wymogami stosowanego przez BAT międzynarodowego standardu sprawozdawczości AA1000/AA1000 AS*. Dialog Społeczny to zintegrowany, cykliczny proces umożliwiający firmie prowadzenie działalności biznesowej w zgodzie z oczekiwaniami otoczenia oraz współpracę z interesariuszami opartą na dążeniu do wspólnego dobra. Celem Dialogu jest poznanie stanowiska interesariuszy i wymiana informacji. BAT informuje, że Dialog prowadzony jest przez zewnętrzne podmioty, a jego przebieg oraz powstający w jego wyniku raport są weryfikowane przez niezależną firmę audytorską.

Firma określa interesariuszy mianem partnerów społecznych. Do tej grupy zalicza: władze, instytucje ustawodawcze i regulacyjne, polityków, konsumentów, pracowników oraz partnerów handlowych, naukowców i służbę zdrowia, społeczności lokalne, stowarzyszenia o charakterze charytatywnym, rodzinnym, edukacyjnym, organizacje pozarządowe, a także przeciwników palenia. W ramach procesu Dialogu, przedstawiciele partnerów społecznych biorą udział w specjalnych, wielostronnych sesjach dyskusyjnych.

Według BAT proces ten pomaga firmie działać w sposób przejrzysty, pozwala jej podejmować decyzje lepiej dostosowane do zmieniających się oczekiwań społecznych, a społeczeństwu umożliwia lepsze zrozumienie intencji firmy.

Więcej informacji na stronie: www.odpowiedzialnosc.pl

 

* AA1000 – seria standardów opracowanych przez brytyjski think-tank Institute of Social and Ethical AccountAbility (znany także jako AccountAbility), które służyć mają wspomaganiu organizacji w prowadzeniu działalności w sposób odpowiedzialny, przejrzysty i zrównoważony. Standardy opracowywane są w procesie dialogu z interesariuszami i są przeznaczone dla organizacji każdego typu (firm, organizacji pozarządowych, instytucji państwowych). Więcej na temat standardu na stronach www.accountability.org.uk oraz www.odpowiedzialnybiznes.pl

Podział interesariuszy*

●  Interesariusze pierwszego stopnia (bezpośredni) definiowani są jako ci, którzy pozostają w prostej zależności z firmą i którzy mają bezpośredni udział w jej działaniach i sukcesach. Są to np. pracownicy, klienci, dostawcy, inwestorzy, partnerzy biznesowi, lokalne społeczności.

●  Interesariusze drugiego stopnia (pośredni) to jednostki lub grupy, które mogą mieć wpływ na kondycję firmy (szczególnie w obszarze reputacji) i którzy pozostają w pośredniej relacji z firmą. Interesariusze ci mogą być również reprezentantami innych elementów otoczenia firmy, np. środowiska naturalnego, jak organizacje pozarządowe o profilu ekologicznym. Mogą to być również administracja państwowa, organizacje pozarządowe, związki zawodowe, media, środowisko akademickie, izby handlowe, konkurenci.

Interesariusze mogą należeć do więcej niż jednej grupy, np. pracownicy mogą być członkami związków zawodowych, przynależeć do organizacji pozarządowych i/lub reprezentować lokalną społeczność.

 

* Więcej na ten temat: R.R. Phillips, E. Freeman, „Stakeholder Theory and Organizational Ethics”, Berrett-Koehler Publishers 2003; „The Stakeholder Engagement Manual”, AccountAbility, UNEP Stakeholder Research Associates, 2006.

 

PRZYPIS

* A. McCormack, Theodore Forbath, „Naucz się trudnej sztuki  globalnej współpracy”, „Harvard Business Review Polska”, maj 2008.

Autor:

menedżer ds. zarządzania wiedzą w Forum Odpowiedzialnego Biznesu

Źródło:

INFOR
Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń648.00 zł

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Skrivanek sp. z o.o.

Skrivanek sp. z o.o. jest jedną z największych firm tłumaczeniowych i szkół językowych w Europie Środkowej i Wschodniej.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »