| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Zarządzanie > Dialog społeczny czyli relacje z interesariuszami w trudnych czasach

Dialog społeczny czyli relacje z interesariuszami w trudnych czasach

Globalny kryzys gospodarczy odcisnął swoje piętno nie tylko na wynikach i kondycji firm, lecz także na ich relacjach z otoczeniem firmy. Dzisiaj, kiedy organizacje walczą o przetrwanie, zmuszone są do działań restrukturyzacyjnych, które niejednokrotnie oznaczają zaprzestanie lub znaczne ograniczenie zaangażowania w relacje z niektórymi interesariuszami. Jak w takiej sytuacji pozostać społecznie odpowiedzialnym? Jak budować relacje z interesariuszami w trudnych czasach?

Wyzwania w kryzysie

Nowoczesne firmy rozumieją, że obecna, ciągle zmieniająca się rzeczywistość gospodarcza wymaga dynamicznej taktyki działania – podobnie relacje z interesariuszami powinny być przedmiotem stałej ewaluacji i modyfikacji, równolegle ze zmianami strategii firmy.

– Firmy nastawione na kooperację z partnerami zewnętrznymi muszą ciągle poszukiwać nowych umiejętności i struktur organizacyjnych, aby nawiązywana współpraca była efektywna” – podkreślają Alan McCormack oraz Theodore Forbath z Harvard Business School*. Odpowiedzialna firma prowadzi kompleksowe, systematycznie udoskonalane, ujęte w całościowej strategii działania na rzecz zachowania zrównoważonych, opartych na wzajemnym zaufaniu stosunkach z otoczeniem. Czas kryzysu to zatem wyzwanie dla koncepcji CSR – to czas cięcia kosztów, zmian modelu biznesowego, optymalizacji procesów i niejednokrotnie daleko idącej restrukturyzacji przedsiębiorstwa. Tego rodzaju działania naprawcze i prewencyjne komplikują dialog z interesariuszami, stawiając pod znakiem zapytania kwestie etyki i długofalowych relacji. Menedżerowie stają przed trudnymi decyzjami: Jak etycznie zwalniać pracowników? Jak tłumaczyć organizacjom pozarządowym ograniczenie wydatków na współpracę? Jak komunikować dostawcom zmiany profilu produkcji?

Przede wszystkim należy wyjaśnić, że zmiana jest integralną częścią praktyki biznesowej i wszystkich procesów gospodarczych jako takich. W sytuacji kryzysu społeczna odpowiedzialność nie oznacza, że firma w ogóle powinna wstrzymać się od zwolnień pracowników, zmian modelu biznesowego czy ograniczenia budżetu na cele związane z filantropią – restrukturyzacja jest naturalnym elementem strategii kryzysowych i błędem byłoby zakładanie, że tego rodzaju modyfikacje są z gruntu nieetyczne. Te uwarunkowania interesariusze firmy powinni rozumieć i akceptować, ponieważ w dojrzałych relacjach odpowiedzialność wymagana jest od wszystkich stron.

Źródło przewagi konkurencyjnej

Zarządzanie relacjami z interesariuszami w czasie kryzysu w dużym stopniu przypomina zarządzanie zmianą i może być oparte na podobnych narzędziach. Firma, która już przed kryzysem w sposób kompleksowy zarządzała relacjami ze swoimi interesariuszami, będzie potrafiła szybciej odpowiedzieć na te wyzwania. – Dzięki naszej odpowiedzialnej praktyce działania stosowanej w czasach, kiedy sytuacja na rynku była bardzo dobra, dziś możemy się cieszyć zaufaniem pracowników, kontrahentów, klientów i akcjonariuszy. To zaufanie pozwala nam dobrze funkcjonować w czasach dekoniunktury. Społeczna odpowiedzialność jest dla nas zatem źródłem przewagi konkurencyjnej – powiedział Paweł Olechnowicz, prezes Zarządu Grupy LOTOS SA.

Zarządzanie relacjami z interesariuszami w czasie kryzysu nie jest jednak łatwym zadaniem, nawet dla firmy o ugruntowanej pozycji i strategii ukierunkowanej na CSR. Kluczem do odpowiedzialnego zarządzania relacjami w kryzysie jest konsekwencja i zachowanie zasad etyki w każdej sferze działań, a także niezależnie od uwarunkowań zewnętrznych.

Poniżej prezentujemy kilka elementów, o których odpowiedzialna firma powinna pamiętać w okresie trudnych przemian, a które wynikają z zasad społecznej odpowiedzialności biznesu.

reklama

Autor:

menedżer ds. zarządzania wiedzą w Forum Odpowiedzialnego Biznesu

Źródło:

INFOR
Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń648.00 zł

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Robert Ratajczak

Adwokat

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »