| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Zarządzanie > Polityka personalna wobec utalentowanych pracowników

Polityka personalna wobec utalentowanych pracowników

Gdy w polskich firmach zaczęło się mówić o programach Hi-Po i młodych talentach, od razu zarysowała się opozycja między „pokazywaczami” i „ukrywaczami”. Czy dziś firmy chętnie zezwalają najlepiej rokującym pracownikom na udział w otwartych konkursach lub na prezentacje podczas konferencji?

Grażyna Rzehak

dyrektor ds. HR, Unilever

Zamiast ukrywać, lepiej dawać wyzwania

Być może dla niektórych osób codzienna praca w korporacji – w porównaniu ze zmaganiami konkursowymi czy rolą lidera w społeczeństwie przyszłości – może wydać się mniej fascynująca. Uczestnicząc w międzynarodowych konkursach, osoby takie łatwiej mogą być zauważone przez firmy konkurencyjne i headhunterów, pewnie też częściej mogą liczyć na propozycję zmiany pracy.

Mimo to nasza polityka w tej dziedzinie nie polega na ukrywaniu naszych „gwiazd” czy zakazywaniu im udziału w tego typu inicjatywach. Sami, co prawda, nie zachęcamy naszych pracowników, żeby brali w nich udział, ale jeśli ktoś chce w nich uczestniczyć, udzielamy mu w miarę możliwości wsparcia. Liczymy na to, że młodzi ludzie sami najlepiej potrafią wybrać, czym chcą się zajmować poza godzinami pracy i nie muszą być sterowani ani przez firmę, ani przez nikogo innego.

Praca w korporacji wymaga czasu i zaangażowania, a konkursy takie również wymagają solidnego przygotowania. Ich uczestnicy muszą włożyć wiele wysiłku, zapału, by godzić tak wielkie zaangażowanie z pracą zawodową. Jest to możliwe, gdyż z drugiej strony zaangażowanie w działania na rzecz własnego rozwoju czy dla ludzi potrzebujących pomocy są olbrzymią wartością – nie tylko osobistą; nadają życiu poczucie sensu, uszlachetniają codzienną pracę. Dla Unilevera społeczna odpowiedzialność biznesu (CSR) jest ważnym obszarem aktywności; jako globalna firma mamy własny program pomocy żywnościowej dla Afryki. Nasi pracownicy doceniają go i włączają się w organizowane wspólnie działania.

Inicjatywa One Young Word pojawiła się w naszej firmie właśnie ze strony pracowników. Nie propagowaliśmy jej korporacyjnie, ale doceniamy.

Zawsze staramy się widzieć korzyści takiego zaangażowania; liczymy, że uczestnictwo w nich pozwoli ludziom zdobyć nowe doświadczenia, będzie kształtować postawę otwartości na różnego rodzaju inicjatywy. Jedną z istotnych wartości korporacyjnych w Unileverze jest „External Orientation” – orientacja na otoczenie firmy, potrzeby środowiska naturalnego i społeczności lokalnych. Każda inicjatywa, która pomaga zrozumieć świat wokół firmy, jego problemy, sytuację ekonomiczną i społeczną jest dla nas bardzo cenna. Doświadczenia młodych ludzi nabywane w takich inicjatywach służą nie tylko im, lecz także przenoszą się na pracę zawodową – budują kreatywność, otwartość, dodają energii.

W przypadku gdy zapewniamy przyjazne i dobre miejsce pracy, ryzyko, że młodzi, utalentowani ludzie dadzą się łatwo poznać na zewnątrz i skusić propozycjom headhunterów, jest minimalne. Moim zdaniem dla tej kategorii osób liczy się przede wszystkim inspirujące środowisko pracy z ambitnymi wyzwaniami na co dzień. Staramy się być pod tym względem na tyle konkurencyjni, aby utwierdzić naszych pracowników w przekonaniu, że tu jest dla nich najlepsze miejsce.

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia kadrowego

POLECANE

REWOLUCJA W EMERYTURACH

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Edyty Grubek EG Usługi Księgowe

Biuro księgowe

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od kadry.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK