| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Zarządzanie > Polityka personalna wobec utalentowanych pracowników

Polityka personalna wobec utalentowanych pracowników

Gdy w polskich firmach zaczęło się mówić o programach Hi-Po i młodych talentach, od razu zarysowała się opozycja między „pokazywaczami” i „ukrywaczami”. Czy dziś firmy chętnie zezwalają najlepiej rokującym pracownikom na udział w otwartych konkursach lub na prezentacje podczas konferencji?

Grażyna Rzehak

dyrektor ds. HR, Unilever

Zamiast ukrywać, lepiej dawać wyzwania

Być może dla niektórych osób codzienna praca w korporacji – w porównaniu ze zmaganiami konkursowymi czy rolą lidera w społeczeństwie przyszłości – może wydać się mniej fascynująca. Uczestnicząc w międzynarodowych konkursach, osoby takie łatwiej mogą być zauważone przez firmy konkurencyjne i headhunterów, pewnie też częściej mogą liczyć na propozycję zmiany pracy.

Mimo to nasza polityka w tej dziedzinie nie polega na ukrywaniu naszych „gwiazd” czy zakazywaniu im udziału w tego typu inicjatywach. Sami, co prawda, nie zachęcamy naszych pracowników, żeby brali w nich udział, ale jeśli ktoś chce w nich uczestniczyć, udzielamy mu w miarę możliwości wsparcia. Liczymy na to, że młodzi ludzie sami najlepiej potrafią wybrać, czym chcą się zajmować poza godzinami pracy i nie muszą być sterowani ani przez firmę, ani przez nikogo innego.

Praca w korporacji wymaga czasu i zaangażowania, a konkursy takie również wymagają solidnego przygotowania. Ich uczestnicy muszą włożyć wiele wysiłku, zapału, by godzić tak wielkie zaangażowanie z pracą zawodową. Jest to możliwe, gdyż z drugiej strony zaangażowanie w działania na rzecz własnego rozwoju czy dla ludzi potrzebujących pomocy są olbrzymią wartością – nie tylko osobistą; nadają życiu poczucie sensu, uszlachetniają codzienną pracę. Dla Unilevera społeczna odpowiedzialność biznesu (CSR) jest ważnym obszarem aktywności; jako globalna firma mamy własny program pomocy żywnościowej dla Afryki. Nasi pracownicy doceniają go i włączają się w organizowane wspólnie działania.

Inicjatywa One Young Word pojawiła się w naszej firmie właśnie ze strony pracowników. Nie propagowaliśmy jej korporacyjnie, ale doceniamy.

Zawsze staramy się widzieć korzyści takiego zaangażowania; liczymy, że uczestnictwo w nich pozwoli ludziom zdobyć nowe doświadczenia, będzie kształtować postawę otwartości na różnego rodzaju inicjatywy. Jedną z istotnych wartości korporacyjnych w Unileverze jest „External Orientation” – orientacja na otoczenie firmy, potrzeby środowiska naturalnego i społeczności lokalnych. Każda inicjatywa, która pomaga zrozumieć świat wokół firmy, jego problemy, sytuację ekonomiczną i społeczną jest dla nas bardzo cenna. Doświadczenia młodych ludzi nabywane w takich inicjatywach służą nie tylko im, lecz także przenoszą się na pracę zawodową – budują kreatywność, otwartość, dodają energii.

W przypadku gdy zapewniamy przyjazne i dobre miejsce pracy, ryzyko, że młodzi, utalentowani ludzie dadzą się łatwo poznać na zewnątrz i skusić propozycjom headhunterów, jest minimalne. Moim zdaniem dla tej kategorii osób liczy się przede wszystkim inspirujące środowisko pracy z ambitnymi wyzwaniami na co dzień. Staramy się być pod tym względem na tyle konkurencyjni, aby utwierdzić naszych pracowników w przekonaniu, że tu jest dla nich najlepsze miejsce.

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Wojciech Krawczyk

Instruktor American Heart Association (pierwsza pomoc).

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »