| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Zarządzanie > Kim są kreatywni pracownicy i jak nimi zarządzać

Kim są kreatywni pracownicy i jak nimi zarządzać

Rok 2009 został ogłoszony przez Komisję Europejską Rokiem Kreatywności i Innowacyjności. Oznacza to, że Komisja Europejska przywiązuje wielką wagę do promowania kreatywności w społeczeństwie, co z kolei ma prowadzić do powstawania innowacji.

Przedsiębiorstwa inwestujące w zasoby wiedzy powinny brać pod uwagę zmiany zachodzące na rynku pracy, na którym pojawiają się pracownicy o innych kompetencjach niż 20–30 lat temu. Znacznie słabiej radzą sobie oni z matematyką, popełniają banalne błędy gramatyczne, ale za to lepiej mówią w językach obcych i bardzo dobrze sobie radzą z obsługą komputera. Reprezentują odmienną mentalność, a to wymaga innych metod zarządzania nimi.

Kapitał niematerialny

Skutki uboczne są oczywiste. Dla tych, którzy nie mają szczęścia (czyli dla pracowników fizycznych i pracowników umysłowych mających jedynie przeciętną wiedzę), nowa rzeczywistość to świat morderczej konkurencji. Osoby te świadczą usługi, których jest pod dostatkiem na globalnym rynku, konkurując z milionami, a nawet miliardami innych. Skutki takiej sytuacji zaczyna odczuwać coraz więcej osób. Chiński czy polski sprzedawca pizzy są równie dobrzy. Co innego z informatykami. W sierpniu 1999 r. firma CISCO kupiła przedsiębiorstwo Cerent Corporation zatrudniające 287 pracowników za cenę 6,9 miliarda dolarów. Kapitał materialny (bilansowy) tej firmy był znikomy. CISCO zapłaciło przede wszystkim za możliwość skorzystania z talentów pracowników przejmowanego przedsiębiorstwa. Statystycznie biorąc, każdy pracownik firmy Cerent został wyceniony na 24 miliony dolarów. Przykład ten świetnie obrazuje, jak wielkiego znaczenia nabrały obecnie zasoby niematerialne w organizacjach.

Komponenty kreatywności

Robert Sternberg i Todda Lubarta opisali pięć komponentów kreatywności1. Są to:

  • Wiedza specjalistyczna. Wiedza stanowi swego rodzaju przestrzeń do manewrowania pomysłami. Im więcej wiemy, tym więcej kombinacji poszczególnych elementów możemy wykonać. Mówimy, że dzieci są kreatywne, ale zawsze w ramach swojej własnej wiedzy. Dziecko świetnie porusza się po małym „jeziorze wiedzy”. Dorośli geniusze są żeglarzami po „oceanach wiedzy”, stąd mówimy o kreatywności przez małe „t” u większości dzieci i duże „T” u dorosłych.
  • Umiejętność twórczego myślenia. Umiejętność ta jest po części wrodzona, lecz także wynika z wychowania i edukacji. Istnieje wiele technik ułatwiających kreatywne myślenie, lecz ich skuteczność jest ograniczona – nie zrobimy z księgowego autora najlepszych spotów reklamowych tylko dzięki zastosowaniu tych technik.
  • Przedsiębiorcza osobowość. Osoba kreatywna toleruje niepewność i ryzyko, nie ustaje w pokonywaniu przeciwności i szuka nowych doświadczeń.
  • Wewnętrzna motywacja. Ludzie są najbardziej kreatywni, kiedy są motywowani głównie przez swoje zainteresowanie, przyjemność, satysfakcję i wyzwanie, jakie stanowi sama praca – a nie przez naciski z zewnątrz2.
  • Kreatywne otoczenie. Związki z ludźmi często dają początek nowym, cennym ideom, stanowią dla nich wsparcie i umożliwiają doskonalenie pomysłów. Psycholog Dean Keith Simonton przestudiowawszy przebieg kariery zawodowej 2026 wybitnych naukowców i wynalazców, zauważył, że najznamienitsi z nich rzadko byli samotnymi geniuszami. Byli wokół nich mentorzy, ludzie, którzy rzucali im wyzwania, i tacy, którzy podtrzymywali ich na duchu.

Zarządzanie talentami

Jednym z ważnych zadań w firmach powinno być opracowanie aktywnej polityki rekrutacji kreatywnych pracowników. Przede wszystkim należy przełamać bariery kulturowe mocno zakorzenione w polskiej mentalności, która nakazuje traktować wszystkich równo i sprawiedliwie. Kreatywnym pracownikom kierownicy powinni poświęcać więcej uwagi i lepiej wynagradzać. Każda innowacyjna organizacja, aby się rozwijać, musi posiadać utalentowanych pracowników i odpowiednio nimi zarządzać, np. poprzez:

  • odpowiednią politykę rekrutacji pracowników zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz organizacji,
  • odkrywanie (identyfikację) talentów,
  • szkolenie personelu, który opiekuje się tymi talentami w firmie,
  • planowanie ścieżek kariery dla utalentowanych pracowników po to, aby znać ich oczekiwania, a w rezultacie, aby być dla nich nieustannie atrakcyjnym miejscem zatrudnienia,
  • tworzenie systemów motywacyjnych, w których pieniądze są zaledwie jednym z wielu elementów.

Kreatywni pracownicy

Odkrycie kreatywnego geniusza wśród pracowników nie jest łatwe. Co prawda, istnieje wiele teorii psychologicznych na temat tego, jakie cechy charakteryzują kreatywnych ludzi, ale nie wszystkie teorie są poprawne. Kreatywni pracownicy powinni się charakteryzować:

  • Chęcią do podejmowania ryzyka. Victor Vroom i Bernd Pahl3 wykazali, że skłonność do podejmowania ryzyka spada wraz z wiekiem, lecz nie liniowo (!). Krzywa skłonności do unikania ryzyka przybiera kształt litery S. Do 35. roku życia skłonność do ryzyka gwałtownie spada. Potem w wieku 35–50 lat stabilizuje się na podobnym poziomie, po czym u osób powyżej 50. roku życia dalej spada.
  • Wysokim, lecz niezbyt wysokim współczynniku inteligencji IQ. Osoby o zbyt wysokiej inteligencji przestają być kreatywne, ponieważ znajdują się w pułapce własnego zbytnio analitycznego umysłu, który nie pozwala na powstawanie pomysłów dziwacznych, irracjonalnych czy głupich.

Cechy osobowości, takie jak współczynnik inteligencji i skłonność do podejmowania ryzyka, są niezmienne i pracodawca nie ma na nie wpływu.

Czy należy zatem zatrudniać wyłącznie pracowników, którzy nie boją się ryzyka? Otóż działanie takie może zaszkodzić innowacyjności. Pracownicy kreatywni lubią się wyróżniać, dlatego powinno się stworzyć dla nich specjalne „tło”, którym będą pracownicy mniej kreatywni. Zbyt dużo kreatywnych umysłów w jednym biurze da podobny efekt, jak przedawkowanie nawozu na polu. Rośliny, tak jak i innowacyjność, nie tolerują nadmiaru dobrego (tzn. nawozu/kreatywnych umysłów).

Osoby kreatywne z natury będą się wyróżniać, a ludzie mają tendencję do odrzucania osób obcych5. Osoba kreatywna w firmie, wynalazca, artysta, idealista to zawsze ktoś inny. Dlatego mądrze zarządzana firma powinna wspierać takie osoby, które cechuje optymizm nie oparty na racjonalnych dowodach (co nie znaczy, że nieuzasadniony!). Zatrudnijmy więc ludzi, którzy są prawdziwymi optymistami w kwestii sukcesu projektu lub firmy, a także potrafią zarazić optymizmem innych. Optymizm nie oznacza lekceważenia problemów lub zaprzeczania ich istnieniu. Optymizm to traktowanie ich jako stanu przejściowego, z którego można wyciągnąć wnioski, które przyczynią się do odniesienia sukcesu.

reklama

Autor:

Autor jest adiunktem na Uniwersytecie Ekonomicznym w Poznaniu, zajmuje się szkoleniami i doradztwem w zakresie HR.

Źródło:

INFOR
Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń648.00 zł

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Marcin Sanner

Doradca prawny z zakresu Prawa Zamówień Publicznych

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »