| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Zarządzanie > Kim są kreatywni pracownicy i jak nimi zarządzać

Kim są kreatywni pracownicy i jak nimi zarządzać

Rok 2009 został ogłoszony przez Komisję Europejską Rokiem Kreatywności i Innowacyjności. Oznacza to, że Komisja Europejska przywiązuje wielką wagę do promowania kreatywności w społeczeństwie, co z kolei ma prowadzić do powstawania innowacji.

Zmiany i mobilność

Uważa się, że wrogiem kreatywności jest opór wobec zmian. Nic błędniejszego! Ludzie z natury są przyjaźnie nastawieni do zmian. Właściwym wyjaśnieniem dla pewnych zachowań pracowników jest opór wobec zwolnienia z pracy, utrata kontroli. Ludzie nie boją się zmiany jako takiej.

Okazuje się, że osoby kreatywne są również skłonne do zmiany miejsca wykonywania pracy. W przypadku kreatywności oznacza to, że pracodawca powinien być otwarty na pracowników spoza własnej korporacji. Rosabeth Moss Kanter, profesor z Harvard Business School, zdefiniowała pewne negatywne zjawisko w amerykańskich korporacjach i nazwała je homospołeczną reprodukcją. Polega ono na tym, że szefowie wielkich korporacji przekazują wiedzę tym, których charakteryzuje podobna do nich samych powierzchowność, reprodukują swoje własne podobieństwo. Innowacyjne firmy powinny być otwarte na napływ nowych idei i modeli myślenia. Zatrudnianie pracowników skłonnych do mobilności powinno iść w parze ze wspieraniem mobilności pracowników w strukturze organizacyjnej.

Innowacyjność jest obecnie motorem do sukcesu polskich firm. Zatrudnianie kreatywnych pracowników powinno być jednym z celów strategicznych zarządzania zasobami ludzkimi. Przy rekrutacji takich pracowników należy brać pod uwagę pewne cechy osobowości, które sprzyjają kreatywności, a jednocześnie wystrzegać się mitów i przyzwyczajeń, które jej szkodzą.

PRZYKŁAD 1

Firma Hewlett-Packard posiada specjalną politykę zarządzania utalentowanymi kreatywnymi pracownikami. Specjalnie dla nich przeznaczone są dodatkowe płatne urlopy w celu uniknięcia wypalenia zawodowego. Każdy przełomowy produkt jest z definicji rezultatem powstania co najmniej jednej absolutnie nowej idei lub pomysłu. Oznacza to, że pracodawca powinien inwestować w kreatywność, tak jak wędkarz inwestuje swój czas w połów grubej ryby. Czasami trzeba czekać wiele dni na łowisku, aby pojawiło się „branie”. Innowacyjny pomysł to nie wszystko. Powinno istnieć także sprzyjające innowacjom otoczenie. Negatywnym przykładem jest tutaj firma RCA Corporation z USA. Wynalazca przełomowej technologii ekranu ciekłokrystalicznego nie potrafił zyskać przychylności dla swojej koncepcji. Technologia została doceniona dopiero przez konkurenta – firmę Sharp z Japonii. Pozytywnym przykładem jest z kolei Pieter Kramer, wynalazca dysku kompaktowego (CD) w firmie Philips Electronics. W tym holenderskim koncernie pomysł został doceniony, a firma do dzisiaj zarabia na tej technologii, m.in. pobierając 1,5 euro od każdego sprzedanego na świecie odtwarzacza CD.

PRZYKŁAD 2

Ludzie kreatywni nieustannie eksperymentują, a to wiąże się z odnoszeniem okresowych niepowodzeń. Osoby, które poniosły w życiu porażki, są bardzo cennymi pracownikami. Jack Welch, legendarny CEO firmy General Electric, zainspirował menedżerów w latach 90. XX wieku, mówiąc: „Nagradzamy popełnianie błędów”. Jeśli pracownicy nie doświadczą porażek, to powinniśmy zastanowić się, dlaczego? Czy podejmują wystarczająco duże ryzyka lub też czy nie ukrywają swoich błędów (przez co nie pomagają innym się uczyć)? Robert Sutton doradza4: „Zachęcajmy do nowych porażek, ale nie nagradzajmy ludzi, którzy ciągle popełniają te same błędy i wydaje się, że nigdy nie wyciągają z nich żadnych wniosków, bez względu na to, czy mówią o tym otwarcie, czy nie”. Thomas Watson, jeden z założycieli firmy IBM, jest swego rodzaju guru wśród liderów tolerujących pomyłki. Powiedział on kiedyś, że najszybszym sposobem na odniesienie sukcesu jest podwojenie tempa popełniania pomyłek. Inna anegdota mówi, że pewnego dnia do Watsona przyszedł na rozmowę skruszony menedżer. Powodem skruszenia był błąd, który naraził firmę IBM na 10 milionów dolarów straty. Menedżer ów był przekonany, że będzie to ostatnia rozmowa z szefem przed zwolnieniem z pracy. Jakież było jego zdziwienie, gdy Watson odparł: „Ja miałbym Pana teraz zwolnić?! Nie ma mowy! Właśnie zainwestowałem w Pana szkolenie 10 miliardów dolarów”.

 

PRZYPISY

1 R.J. Sternberg, T.I. Lubart, „An Investment Theory of Creativity and Its Development”, „Human Development” 34, 1991, s. 1–31; „Buy Low and Sell High: An Investment Approach to Creativity”, „Psychological Science”, 1, 1992, s. 1–5; „Defying the Crowd: Cultivating Creativity in a Culture of Conformity”, Free Press, New York 1995.

2 T.M. Amabile, B.A. Hennessey, „The Motivation for Creativity in Children” (w:) A.K. Boggiano, T.S. Pittman (red.), „Achievement and Motivation: A Social-Developmental Perspective”, Cambridge University Press, New York 1992. Por. także T.M. Amabile, „The Social Psychology of Creativity”, Sprinter-Verlag, New York 1983.

3 Tamże.

4 R. Sutton, „Zwariowane pomysły, które się sprawdzają. Jak zbudować kreatywną firmę”, Onepress, Gliwice 2008.

5 W pewnym eksperymencie udowodniono, że niechęć wobec obcych jest niezwykle mocno zakorzeniona w ludzkiej psychice. Mierzono poziom tętna osobom siedzącym w pokoju, do którego wchodziły co jakiś czas osoby różnych ras. Reakcja była zawsze podobna: tętno podnosiło się, gdy do pokoju wchodził przedstawiciel innej rasy.

reklama

Autor:

Autor jest adiunktem na Uniwersytecie Ekonomicznym w Poznaniu, zajmuje się szkoleniami i doradztwem w zakresie HR.

Źródło:

INFOR
Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń648.00 zł

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Tomasz Czopik

Rajdowy Mistrz Polski, właściciel Szkoły Bezpiecznej Jazdy SBJ

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »