| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Zarządzanie > Wiedza na wirażu

Wiedza na wirażu

Po okresie, gdy temat zarządzania wiedzą był modny, dziedzina ta przestała już chyba budzić emocje. Organizacje pozbyły się zajmujących się nią menedżerów i odrębnych struktur. Jednak ludzie ci nadal wspierają dziś swoimi kompetencjami firmy, np. jako wewnętrzni eksperci ds. usprawnień.

Niemal wszyscy szefowie działów knowledge management (KM), z którymi zakładaliśmy Stowarzyszenie Praktyków Zarządzania Wiedzą, dziś już nimi nie są. Firmy nie potrzebowały bibliotek niewykorzystywanych przez nikogo informacji, ale chciały prowadzić efektywnie swój biznes – mówił Tomasz Rudolf z firmy Innovatika podczas konferencji „Knowledge Management – systemy wspierające zarządzanie wiedzą”, zorganizowanej przez Software Gigacom w Warszawie 27 sierpnia.

W ciągu niemal 10 lat Tomasz Rudolf przekonał się jako ekspert, że ludzie nie chcą obciążenia w postaci gromadzenia w systemach różnych informacji. Z wdzięcznością jednak przyjmują wszelkie podpowiedzi, gdy ktoś im wskazuje, w jaki sposób mogą uprościć swoją pracę, wykorzystując nagromadzone w firmie doświadczenia.

Co ciekawe, mimo że nie udało się wytworzyć w organizacjach nawyków do zapisywania w systemach informatycznych formularzy z przebiegu projektów, menedżerowie projektu chętnie prowadzą blogi, na których dzielą się na gorąco spostrzeżeniami z ich przebiegu – mówił T. Rudolf. – Można więc sądzić, że wygrywa forma, która mniej kojarzy się z przymusem, biurokracją, a pozwala na uzyskanie informacji zwrotnych w postaci komentarzy zamieszczanych przez czytelników oraz znana jest ludziom z innych form funkcjonowania w sieci.

Przyczyny błędnych decyzji

Według Jana Fazlagicia z Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, główne błędy związane z zarządzaniem wiedzą wynikają z mylenia jej z informacją. W swoim wykładzie pt. „Dlaczego zarządzanie informacją nie działa i jak temu zaradzić” J. Fazlagić m.in. podał cztery przykłady błędnych decyzji i wyjaśnił ich przyczyny.

Znaczenie badań

Coca-Cola przegrała wojnę marketingową z Pepsi, bo badania, jakie były podstawą wprowadzenia jej nowego produktu, przeprowadzono na wąskich grupach fokusowych. Wnioski wyciągnięte z reakcji nielicznych osób kosztujących niewielkie próbki napoju uogólniono na wszystkich klientów. Tymczasem miały wartość badań laboratoryjnych.

Ludzki mózg nie rejestruje wielu informacji, z którymi spotyka się po raz pierwszy – po prostu z niczym praktycznym mu się nie kojarzą. Szaman jednej z karaibskich wysp przez kilka dni z rzędu widział okręty Krzysztofa Kolumba, ale nie zaniepokoił się tym specjalnie – wydawało mu się, że to tak dziwnie wzburzone fale. Jego mózg po prostu pominął ważną informację.

Rola, jaką odgrywamy

Na wykorzystanie wiedzy wpływa również sugerowanie się rolą, jaką odgrywamy. Robert Lund, wiceprezes firmy Morton Tiokol, był na spotkaniu ws. zezwolenia na feralny start Challengera. Podczas konsultacji usłyszał, że „ma mówić jak menedżer, a nie jak inżynier”, więc przychylił się do startu promu, mimo że jego wiedza inżynierska nie dawała mu do tego podstaw. Nastąpiła katastrofa.

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Green OK

Producent biologicznie aktywnych oraz przyjaznych dla środowiska ekologicznych nawozów.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »