| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Zarządzanie > Wiedza na wirażu

Wiedza na wirażu

Po okresie, gdy temat zarządzania wiedzą był modny, dziedzina ta przestała już chyba budzić emocje. Organizacje pozbyły się zajmujących się nią menedżerów i odrębnych struktur. Jednak ludzie ci nadal wspierają dziś swoimi kompetencjami firmy, np. jako wewnętrzni eksperci ds. usprawnień.

Różnice kulturowe

Czasami informacji nie można dobrze wykorzystać z powodu różnic językowych. Wolontariusze namawiający Indian nad Amazonką do gotowania wody przez 15 minut przed spożyciem nie wiedzieli, że w języku tubylców nie ma słowa „gotować”, nie znali się oni na zegarze i nawet nie posiadali takich urządzeń. Wielka akcja mające poprawić warunki higieny i zdrowie Indian nie dotarła w ogóle do ich świadomości.

Przykłady te pokazują, że sama informacja bez umiejętności wyciągania z niej właściwych wniosków jest bez wartości. Nasz mózg otrzymuje w każdej sekundzie 400 mln bitów informacji, lecz przetwarza świadomie jedynie 2 tys. z nich – mówił Jan Fazlagić. – Mnożąc liczbę informacji, jakie można brać pod uwagę w działaniach korporacji, utrudniamy jedynie, a nie ułatwiamy podejmowanie decyzji. Firmy często jednak mylą zarządzanie wiedzą z dostarczaniem zatrudnionym jak największej liczby informacji – dodał.

Nowe technologie

Problemy firm z zarządzaniem wiedzą związane są również z tym, że ta dziedzina w nauce o organizacjach obrała sobie jako przedmiot najdynamiczniej zmieniającą się rzeczywistość. Według Piotra Kaczmarka-Kurczaka z Akademii Leona Koźmińskiego, zarządzanie wiedzą znajduje się niemal w centrum zmian technologicznych i rynkowych.

Dominująca część literatury KM związana jest z podejściem technokratycznym, które koncentruje się na systemach przetwarzania informacji, dystrybucji, reprodukcji i ochronie zasobów wiedzy – przekonywał w swoim wykładzie. – W tym podejściu wiedza traktowana jest jako zasób. Co ciekawe, mimo największych nakładów firm na ten właśnie rodzaj zarządzania wiedzą, zadowolenie z nich jest najniższe. Dużo satysfakcji odnotowują natomiast firmy stosujące z powodzeniem tzw. podejście behawioralne (koncentruje się ono na zmianie filozofii działania organizacji, na zachowaniach organizacyjnych, strategii, praktykach, tworzeniu sieci społecznych zarówno zewnętrznych, jak i wewnętrznych itp.). Niestety, niewiele jest firm, którym udaje się realizować ten model w praktyce. Najnowsze w dziedzinie zarządzania wiedzą jest podejście ekonomiczne, które „koncentruje się na konwersji wiedzy na pieniądze i odwrotnie – dodał P. Kaczmarek-Kurczak.

Społeczności internetowe

O wykorzystywaniu mechanizmów sieci społecznościowych do zwiększania produktywności przedsiębiorstwa mówili Piotr Szewczuk i Rafał Kruschewski z firmy Novell. – Firmy postrzegają portale społecznościowe jako zagrożenie, potencjalne miejsce pozyskiwania ich ludzi przez konkurencję – mówił P. Szewczuk. – Tymczasem warto dostrzec w nich wzór, w jaki sposób można zorganizować wewnętrzny intranet w firmie, powodując, że wiedza ekspercka będzie przepływać bezpośrednio od specjalistów do tych, którzy tej wiedzy poszukują – dodał.

W trakcie konferencji występowali także przedstawiciele innych firm informatycznych, dostarczających oprogramowania wspierającego zarządzanie wiedzą. Tomasz Burczyński, dyrektor zarządzający K2 Web Systems, przedstawił prezentację poświęconą wykorzystywaniu na potrzeby KM produktów Microsoft SharePoint. Wykład poświęcony mapom wiedzy w organizacji wygłosił Bartosz Kilian z firmy Pyton Management.

W organizacjach, w których wykorzystaliśmy te mapy, pomogły one w trakcie restrukturyzacji określić, jakich kompetencji (wiedzy) może brakować w przeobrażonych departamentach i komórkach organizacyjnych – twierdził B. Kilian. – Pozwoliło to na wcześniejsze dostarczenie ludziom brakującej wiedzy, niż w przypadku reagowania na poważne problemy, które niechybnie musiałyby się ujawnić – mówił.

W innym opisywanym przez prelegenta przykładzie deficyt wiedzy na temat konkretnej usługi uzmysłowił organizacji, że jego źródłem są pytania klientów do działu obsługi klienta. Na tej podstawie udało się odgadnąć, że konkurencja wprowadza nową usługę na rynek, a pytania klientów związane są z chęcią porównania ofert. Dzięki temu firmie udało się wcześniej zareagować na nową sytuację na rynku.

Duża frekwencja na konferencji wskazuje, że choć minęła moda na wykorzystywanie w organizacjach wiedzy i informacji, to temat ten nadal przyciąga uwagę firm.

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

POLAUDIT Sp. z o. o.

Podatki, rachunkowość, audyt

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »