| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Zarządzanie > Rada pracowników czy nadzorcza

Rada pracowników czy nadzorcza

Katalog informacji, do których otrzymywania uprawnieni są członkowie rad pracowników, w praktyce może budzić poważne spory. Rady pracowników – wykorzystując niektóre zapisy ustawowe – mogą niekiedy stawiać się w roli podmiotu kontrolującego pracodawcę. Pracodawcy natomiast w przeważającej części zainteresowani są współpracą z radą wyłącznie na zasadzie informowania i konsultowania określonych działań. Dla dobrej współpracy obu stron niezbędne jest jasne określenie jej zasad.

Jednym z najistotniejszych przepisów ustawy o informowaniu pracowników i przeprowadzaniu z nimi konsultacji1 (dalej zwana ustawą) jest art. 13. Obliguje on pracodawcę do przekazania radzie pracowników informacji dotyczących:

  • działalności i sytuacji ekonomicznej pracodawcy oraz przewidywanych w tym zakresie zmian;
  • stanu, struktury i przewidywanych zmian zatrudnienia, oraz działań mających na celu utrzymanie poziomu zatrudnienia;
  • działań, które mogą powodować istotne zmiany w organizacji pracy lub podstawach zatrudnienia.

Przekazanie informacji następuje na wniosek rady bądź bez wniosku – jeżeli dotyczą one planowanych przez pracodawcę działań.

Szczególne wątpliwości interpretacyjne budzi punkt pierwszy. Pojawia się w związku z jego brzmieniem pytanie, jakie konkretnie informacje powinny zostać przekazane radzie pracowników.

Chciejstwo czy ustawowe uprawnienie

Problem zakresu żądań rady nie jest czysto teoretyczny – w praktyce pracodawcy spotykają się bowiem z żądaniem przedstawienia informacji, które detalicznością podejścia i obszernością tematyki dorównują niemalże tym, do których dostęp mają rady nadzorcze. W jednym z dużych koncernów działających w Polsce doszło na tym tle do sporu pomiędzy radą pracowników a zarządem spółki – zakończonego złożeniem przez radę wniosku do sądu o ujawnienie informacji. Rada pracowników bowiem, oprócz podstawowych informacji o spółce, zażądała również wielu bardzo szczegółowych danych. Pismo rady zawierało żądanie przekazania m.in. szczegółowych wielkości ekonomicznych, danych dotyczących umów zawartych z podmiotami powiązanymi, porządku obrad i uchwał organów działających w spółce (zarząd, rada nadzorcza, walne zgromadzenie akcjonariuszy), a nawet kosztów funkcjonowania przychodni zakładowej (!).

Pracodawca, odmawiając dostępu do danych wykraczających poza podstawowe informacje o spółce, oparł się na literalnym brzmieniu przepisu ustawy, jak również na postanowieniach dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady z 11 marca 2002 r. Z przepisów cytowanych aktów prawnych wynika bowiem, że informacje przekazywane radzie pracowników winny dotyczyć bieżącej działalności oraz sytuacji ekonomicznej pracodawcy, jak również przewidywanych kierunków jej rozwoju. Tymczasem żądania rady wykraczały poza tę sferę, obejmując swym zakresem nie tyle „sytuację ekonomiczną”, ile „informacje dotyczące prowadzonej działalności gospodarczej”. Realizacja takiego żądania spowodowałaby zatem zapoznanie przedstawicieli pracowników z informacjami, których dostępu ustawa im nie gwarantuje.

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

EurActiv.pl

Portal informacyjny

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »