| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Zarządzanie > Rada pracowników czy nadzorcza

Rada pracowników czy nadzorcza

Katalog informacji, do których otrzymywania uprawnieni są członkowie rad pracowników, w praktyce może budzić poważne spory. Rady pracowników – wykorzystując niektóre zapisy ustawowe – mogą niekiedy stawiać się w roli podmiotu kontrolującego pracodawcę. Pracodawcy natomiast w przeważającej części zainteresowani są współpracą z radą wyłącznie na zasadzie informowania i konsultowania określonych działań. Dla dobrej współpracy obu stron niezbędne jest jasne określenie jej zasad.

Jednak rada... pracowników

Należy stwierdzić, że przepis art. 13 ustawy – jakkolwiek nieprecyzyjny (szczególnie) w swoim 1. punkcie nie powinien prowadzić do sytuacji, w której rada pracowników stawałaby się swego rodzaju organem kontrolnym – mającym dostęp i analizującym każdą sferę działalności pracodawcy. Nie jest zadaniem rady pracowników kontrola działalności gospodarczej prowadzonej przez pracodawcę, czy współudział w zarządzaniu przedsiębiorstwem. Rada pracowników nie może zatem przejmować w żaden sposób uprawnień instytucji państwowych czy organów nadzorczych w spółkach prawa handlowego.

Należy jednak mieć na uwadze fakt, że ustawa ma bardzo krótką historię (weszła w życie trzy lata temu) – i jak do tej pory do sądów wyjątkowo rzadko trafiają sprawy o ujawnienie informacji. Dlatego też na możliwie wyczerpujące określenie przez orzecznictwo tego, co rady powinny otrzymywać, przyjdzie nam jeszcze poczekać.

Art. 13. 1. Pracodawca przekazuje radzie pracowników informacje dotyczące:

1) działalności i sytuacji ekonomicznej pracodawcy oraz przewidywanych w tym zakresie zmian;

2) stanu, struktury i przewidywanych zmian zatrudnienia oraz działań mających na celu utrzymanie poziomu zatrudnienia;

3) działań, które mogą powodować istotne zmiany w organizacji pracy lub podstawach zatrudnienia.

2. Pracodawca przekazuje informacje w razie przewidywanych zmian lub zamierzonych działań oraz na pisemny wniosek rady pracowników.

3. Pracodawca przekazuje informacje w terminie, formie i zakresie umożliwiającym radzie pracowników zapoznanie się ze sprawą, przeanalizowanie tych informacji, a w sprawach, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i 3, przygotowanie się do konsultacji.

4. W sprawach, o których mowa w ust. 1, rada pracowników może przedstawić opinię; przyjęcie opinii wymaga zgody większości członków rady pracowników.

5. Każdy z członków rady pracowników może przedstawić zdanie odrębne, które powinno być przedstawione pracodawcy.

 

PRZYPISY

1 Ustawa z 7 kwietnia 2006 r. o informowaniu pracowników i przeprowadzaniu z nimi konsultacji (Dz.U. nr 79, poz. 550 ze zm.).

2 Zbiorowe Prawo Pracy Komentarz pod redakcją J. Wratnego i K. Walczaka, C.H. Beck, Warszawa 2009.

3 Ustawa z 13 marca 2003 r. o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników (Dz.U. nr 90, poz. 844 ze zm.).

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Schindler Polska

Schindler Polska to spółka-córka międzynarodowego koncernu Schindler z siedzibą w Szwajcarii

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »