| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Zarządzanie > Rada pracowników czy nadzorcza

Rada pracowników czy nadzorcza

Katalog informacji, do których otrzymywania uprawnieni są członkowie rad pracowników, w praktyce może budzić poważne spory. Rady pracowników – wykorzystując niektóre zapisy ustawowe – mogą niekiedy stawiać się w roli podmiotu kontrolującego pracodawcę. Pracodawcy natomiast w przeważającej części zainteresowani są współpracą z radą wyłącznie na zasadzie informowania i konsultowania określonych działań. Dla dobrej współpracy obu stron niezbędne jest jasne określenie jej zasad.

Jednak rada... pracowników

Należy stwierdzić, że przepis art. 13 ustawy – jakkolwiek nieprecyzyjny (szczególnie) w swoim 1. punkcie nie powinien prowadzić do sytuacji, w której rada pracowników stawałaby się swego rodzaju organem kontrolnym – mającym dostęp i analizującym każdą sferę działalności pracodawcy. Nie jest zadaniem rady pracowników kontrola działalności gospodarczej prowadzonej przez pracodawcę, czy współudział w zarządzaniu przedsiębiorstwem. Rada pracowników nie może zatem przejmować w żaden sposób uprawnień instytucji państwowych czy organów nadzorczych w spółkach prawa handlowego.

Należy jednak mieć na uwadze fakt, że ustawa ma bardzo krótką historię (weszła w życie trzy lata temu) – i jak do tej pory do sądów wyjątkowo rzadko trafiają sprawy o ujawnienie informacji. Dlatego też na możliwie wyczerpujące określenie przez orzecznictwo tego, co rady powinny otrzymywać, przyjdzie nam jeszcze poczekać.

Art. 13. 1. Pracodawca przekazuje radzie pracowników informacje dotyczące:

1) działalności i sytuacji ekonomicznej pracodawcy oraz przewidywanych w tym zakresie zmian;

2) stanu, struktury i przewidywanych zmian zatrudnienia oraz działań mających na celu utrzymanie poziomu zatrudnienia;

3) działań, które mogą powodować istotne zmiany w organizacji pracy lub podstawach zatrudnienia.

2. Pracodawca przekazuje informacje w razie przewidywanych zmian lub zamierzonych działań oraz na pisemny wniosek rady pracowników.

3. Pracodawca przekazuje informacje w terminie, formie i zakresie umożliwiającym radzie pracowników zapoznanie się ze sprawą, przeanalizowanie tych informacji, a w sprawach, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i 3, przygotowanie się do konsultacji.

4. W sprawach, o których mowa w ust. 1, rada pracowników może przedstawić opinię; przyjęcie opinii wymaga zgody większości członków rady pracowników.

5. Każdy z członków rady pracowników może przedstawić zdanie odrębne, które powinno być przedstawione pracodawcy.

 

PRZYPISY

1 Ustawa z 7 kwietnia 2006 r. o informowaniu pracowników i przeprowadzaniu z nimi konsultacji (Dz.U. nr 79, poz. 550 ze zm.).

2 Zbiorowe Prawo Pracy Komentarz pod redakcją J. Wratnego i K. Walczaka, C.H. Beck, Warszawa 2009.

3 Ustawa z 13 marca 2003 r. o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników (Dz.U. nr 90, poz. 844 ze zm.).

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia kadrowego

POLECANE

REWOLUCJA W EMERYTURACH

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Euro-Tax.pl Zwrot Podatku S.A.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »

Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od kadry.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK