| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Zarządzanie > Rada pracowników czy nadzorcza

Rada pracowników czy nadzorcza

Katalog informacji, do których otrzymywania uprawnieni są członkowie rad pracowników, w praktyce może budzić poważne spory. Rady pracowników – wykorzystując niektóre zapisy ustawowe – mogą niekiedy stawiać się w roli podmiotu kontrolującego pracodawcę. Pracodawcy natomiast w przeważającej części zainteresowani są współpracą z radą wyłącznie na zasadzie informowania i konsultowania określonych działań. Dla dobrej współpracy obu stron niezbędne jest jasne określenie jej zasad.

Historia czy teraźniejszość

W opisywanym wyżej przypadku pojawiło się jeszcze jedno zagadnienie – interesujące z praktycznego punktu widzenia. Otóż żądanie rady pracowników dotyczyło nie tylko informacji odnoszących się do stanu na dzień doręczenia pracodawcy żądania. Rada pracowników zażądała bowiem danych historycznych – obejmujących kilka ostatnich lat funkcjonowania spółki. Powstało zatem pytanie o zasadność takiego żądania, w świetle przepisów ustawy.

Podobnie jak w przypadku danych szczegółowych, również dane historyczne nie zostały – moim zdaniem słusznie – udostępnione radzie. Trudno bowiem zarówno w ustawie, jak i we wspomnianej dyrektywie doszukać się przepisów czy zwrotów, które nakazywałyby pracodawcy przekazywanie przedstawicielom pracowników informacji o wcześniejszej działalności przedsiębiorstwa.

Gdzie się kończy informacja, a zaczyna kontrola

Jakkolwiek prezentowane stanowisko pracodawcy należy uznać za słuszne, to rozróżnienie na informacje dotyczące działalności i sytuacji ekonomicznej oraz takie, które (choć również z działalnością związane) poza tę definicję wykraczają, jest bardzo płynne. Zdaniem praktyków do pierwszej grupy należą bez wątpienia informacje, które mają (mogą mieć) bezpośredni wpływ na zmianę sytuacji pracowników. Będą nimi np.:

  • informacje dotyczące utraty płynności finansowej,
  • nabycia innego przedsiębiorstwa,
  • połączenie się z inną spółką,
  • dokonanie podziału spółki czy też,
  • zmiany w profilu działalności2.

Informacje takie nie mają zatem charakteru „codziennych” wydarzeń w spółce – są nietypowe, wykraczające poza bieżącą działalność i z tego powodu niezbędne radzie do oceny sytuacji z punktu widzenia reprezentowanych przez nią pracowników. Poza definicją – i w konsekwencji poza zasięgiem uprawnień rady pracowników – znaleźć się zatem powinny te informacje, którym przypisać należy przymiot codzienności (związane z bieżącym funkcjonowaniem przedsiębiorstwa). Przykładem może tu być powołane wyżej żądanie uchwał organów spółki czy też koszt funkcjonowania zakładowej przychodni. To samo dotyczy informacji o charakterze historycznym.

Odwrotne rozumowanie prowadziłoby do przyznania radzie pracowników funkcji kontrolnej – podczas gdy zgodnie z ustawą rola ta ma wyłącznie informacyjno-konsultacyjny charakter.

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Premiere Design

Architektura Wnętrz

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »