| INFORFK | INFORRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Zarządzanie > Jakie zadania można delegować?

Jakie zadania można delegować?

Jestem menedżerem 17-osobowej grupy handlowców. Zwolnienia, jakie miały miejsce w naszej firmie, spowodowały, że przekazano pod moją opiekę dodatkową dziesięcioosobową grupę handlową. Jak mam poradzić sobie z dodatkowymi obowiązkami? Jakie zadania mogę delegować? Na co zwrócić uwagę podczas delegowania?

Zdarzają się sytuacje, kiedy nagle przybywa nam znacznie więcej obowiązków. Do tej pory dawaliśmy sobie radę ze wszystkim, zostając w pracy po godzinach i rezygnując z ulubionych form wypoczynku. Jak teraz poradzić sobie z nowymi obowiązkami, bez konieczności nocowania w biurze? Rzecz z pozoru jest prosta. Właściwe rozwiązanie polega na przekazaniu części obowiązków podwładnym. Ale jak to zrobić, skoro do tej pory wszystko robiliśmy sami i dzięki temu mieliśmy pewność, że zadania zostaną odpowiednio wykonane.

Skoordynowane delegowanie

Przede wszystkim musimy uświadomić sobie, że nie ma ludzi niezastąpionych, a odpowiednie delegowanie części uprawnień i zadań do wykonania przyczyni się do lepszego zarządzania naszym czasem i zmotywuje pracowników do działania. Delegujemy takie zadania, których nie jesteśmy w stanie wykonać z powodu braku czasu, a co do których mamy pewność, że konkretny pracownik wykona je dobrze.

29.90 złPodróże służbowe - Raporty INFOR - PDF

Również spokojnie możemy delegować zadania nie ważne, ale pilne. W ten sposób zyskamy trochę czasu na sprawy ważne. Warto również delegować takie zadania, które pozwolą pracownikom rozszerzyć ich kompetencje, jednak muszą to być również zadania, których błędne wykonanie lub niewykonanie przez pracownika będzie jak najmniej ryzykowne dla kierownika. Delegowanie łączy się nie tylko z przekazaniem zadań, lecz także zakresu kompetencji potrzebnych do ich wykonania. Pamiętajmy, że delegowanie powinno być odpowiednio koordynowane.

Komunikacja w przekazywaniu zadań

Delegując handlowcowi zadanie, menedżer powinien poprowadzić rozmowę w taki sposób, aby pracownik dokładnie zrozumiał, czego od niego oczekujemy i w jaki sposób ma zrealizować cel, jaki został przed nim postawiony. Przy delegowaniu zadań należy zwrócić uwagę na kilka ważnych kwestii.

Komu jakie zadania

Zanim podejmiemy decyzję o delegowaniu, przeanalizujmy mocne i słabe strony naszych pracowników oraz ich kompetencje. To bardzo istotne, by delegować zadania odpowiednim osobom. Pamiętajmy, że delegowanie powinno pełnić funkcję motywacyjną, a nie zniechęcać pracowników do podejmowania nowych zadań. Angażujmy wszystkich pracowników, tak by uniknąć syndromu „kozła ofiarnego” i „gwiazdy filmowej”. Wystąpienie tych dwóch czynników nie tylko różnicuje pracowników, ale demotywuje ich i wprowadza złą atmosferę w pracy.

Cel i miara dobrego wykonania

Pracownik, w jasny i czytelny dla niego sposób, powinien otrzymać informację, jakie stawiamy przed nim cele i zadania. A muszą one być konkretnie i jasno sformułowane. Pracownik również powinien otrzymać informację, jaki sposób realizacji zadania czy jakie rezultaty będą uznane za poprawne jego wykonanie. Upewnijmy się, że i my, i pracownik tak samo rozumiemy te kryteria.

Autor:

właścicielka firmy szkoleniowej Centrum Doskonalenia Kadr Winner

Źródło:

INFOR
Monitor prawa pracy i ubezpieczeń189.00 zł

POLECANE ARTYKUŁY

TERMINARZ

LIS21
TydzieńPWŚCPSN
44272829303112
453456789
4610111213141516
4717181920212223
4824252627282930

Ostatnio na forum

Narzędzia kadrowego

Eksperci infor.pl

Vaillant Sp. z o.o.

Producent kompletnych rozwiązań systemów grzewczych.

Zostań ekspertem Infor.pl »